تاریخ شفاهی و نقش آن در حفظ هویت فرهنگی و اجتماعی آبادان بسیار مهم و تاثیر گذار است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ تاریخ شفاهی از شیوه‌های پژوهش در تاریخ است که به شرح و شناسایی وقایع، رویداد‌ها و حوادث تاریخی بر اساس دیدگاه‌ها، شنیده‌ها و عملکرد شاهدان، ناظران و فعالان آن ماجرا‌ها می‌پردازد.
 تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران در دوره‌های مختلف شاهد فراز و نشیب‌های فراوانی بوده است.

 در این میان جنوب غربی ایران به ویژه شهرستان آبادان به دلیل واقع شدن در حاشیه خلیج فارس و موقعیت ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک خود، بیشترین حوادث به وقوع پیوسته در تاریخ معاصر ایران را در خود جای داده که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد. 

اشغال آبادان از سوی نیروهای انگلیسی در جنگ جهانی دوم، کشف نفت در مسجد سلیمان و احداث پالایشگاه نفت آبادان، ملی شدن صنعت نفت ایران و قرار گرفتن این شهر در کانون اخبار داخلی و خارجی به دلیل حضور گروه‌های چپ و ملی گرا و فعالیت‌های سیاسی آن‌ها در آبادان، استقرار رزم ناوهای انگلیسی در خلیج فارس و اروندرود برای اشغال و تجزیه آبادان از ایران در جریان ملی شدن صنعت نفت و تقابل ناوهای جنگی ایران و انگلستان که همراه با اعتراض و برپایی راهپیمایی‌های مردم آبادان نسبت به وضع یاد شده بود، از این موارد است. 

نقش پالایشگاه آبادان در تأمین نفت و سوخت رزم ناوهای انگلیسی برای مقابله با نیروهای متحدین در جنگ جهانی دوم، کسب درآمدهای فراوان ارزی کشور در زمان پهلوی دوم با فروش نفت از طریق پالایشگاه آبادان، ورود کالاهای خارجی به بندر این شهر و تأمین کالاهای مورد نیاز سایر شهرهای ایران از بازار آبادان تا پیش از جنگ تحمیلی، آشنایی ایرانیان با صنایع نفتی و ساختمان سازی از طریق ساخت و احداث پالایشگاه نفت در آبادان، حضور علماء دینی همچون آیات عظام خزعلی، مکارم شیرازی و مفتح در آبادان برای مقابله با گسترش فرهنگ غربی و ترویج فرهنگ اسلامی در زمان طاغوت از دیگر مولفه‌های این موضوع است. 

تشکیل هسته اولیه سازمان فدائیان اسلام از سوی شهید نواب صفوی در آبادان، اعتراضات مردمی با به آتش کشیده شدن سینما رکس آبادان در جریان انقلاب، حمله دژخیمان حزب بعث عراق به آبادان و بروز حوادث اولیه جنگ و مقاومت نیروهای مردمی آبادان در مقابل آن از مهم‌ترین حوادث به وقوع پیوسته در صد سال اخیر در آبادان می‌باشد.

 علیرضا پورحسن فلاحیه پژوهشگر مسائل اجتماعی و فرهنگی آبادان در خصوص نقش تاریخ شفاهی در حفظ هویت تاریخ و فرهنگ آبادان گفت: با توجه به حوادث یاد شده، شهر آبادان به عنوان دفتری از تاریخ ایران است که تاکنون گروه یا فردی در صدد مصاحبه و گفت‌و‌گو با شاهدان عینی وقایع صورت گرفته در آبادان برنیامده است. 

 وی ادامه داد: تاریخ شفاهی راهبردی برای ثبت حوادث تاریخی یاد شده به ویژه حوادث پدید آمده در خصوص نفت و جنگ تحمیلی در آبادان است که به حفظ و ماندگاری هویت فرهنگی و اجتماعی مردم آبادان و ارزش‌های ملی منجر می‌شود. 

پورحسن فلاحیه با بیان اقدامات برخی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی بخشی در تحقق این هدف، گفت: حمایت مسئولان بخش فرهنگی پالایشگاه نفت آبادان، باغ موزه دفاع مقدس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد اروند راهبردی اساسی برای جمع آوری خاطرات بکر و نهفته در فکر و ذهن آبادانی‌های می‌انسال و سالمندی است که تاکنون، هیچ فردی سراغ آنان نرفته و با مهاجرت یا درگذشت آنان در حال فراموشی است.

 این پژوهشگر مسائل اجتماعی ادامه داد: این خاطرات، کلید آشنایی نسل‌های آینده و پژوهشگران و هویت ملی ایران و اسنادی مهم برای سیاستگذاری و ارائه راهبردهای عملی برای اداره آینده کشور است.

 انتهای پیام/
برچسب ها: آبادان ، اهمیت ، تاریخ ، شفاهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.