آبادان؛

اروند رود نیازمند لایروبی برای تردد کشتی های تناژ بالا

تردد کشتی‌هایی با ظرفیت 15 تا 20 هزار تن در بندرخرمشهر مستلزم لایروبی رودخانه اروندروداست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛مدیر کل بندر خرمشهر گفت: به منظور اینکه بندر خرمشهر بتواند پذیرای شناورهایی با آبخور حداقل 7 متر باشد، لایروبی مجدد رودخانه اروند نیاز است که در حال حاضر 3 نقطه در این رودخانه نیاز به لایروبی دارد.

عادل دریس افزود: باید نزدیک به 14 تا 15 مایل از رودخانه اروند به عمق 8 تا 9 متر و به حجم 30 میلیون مترمکعب لایروبی شود تا شناورهایی با آبخور 7 یا 8 متر در بندر خرمشهر پهلو بگیرند.

وی با بیان اینکه دفتر CVC احداث شده و اقداماتی توسط اداره کل حقوقی وزارت امور خارجه و کمیته حقوقی اروند برای راه‌اندازی و فعال شدن این دفتر در حال انجام است، گفت: با راه‌اندازی دفتر CVC یا همان دفتر هماهنگی مشترک ایران و عراق این امکان فراهم می‌شود تا به صورت مشترک میان دو کشور عملیات‌های لایروبی و هیدروگرافیکی رودخانه اروند انجام شود .

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهرافزود: سازمان بنادر به منظور ایمن شدن آبراه اروند اقدام به شناورسازی 35 فروند مغروقه در اروندرود کرده و البته این اقدام جدای از مغروقه‌هایی است که در رودخانه کارون شناور شده‌اند .

دریس با بیان اینکه اولین مغروقه سال 95 دو هفته گذشته شناورسازی شد، گفت: سازمان بنادر، بندر خرمشهر را مجددا بازسازی و نوسازی و ظرفیت‌های لازم را ایجاد کرد و تردد شناورهای بیشتر در بندر خرمشهر موجب افزایش ظرفیت و عملکرد این بندر می‌شود.

وی  با اشاره به پهلوگیری بزرگترین کشتی باری از مبدأ سنگاپور در این بندر در روزهای گذشته، افزود: این کشتی حامل تجهیزات ساخت سکوهای نفتی بوده که 12 هزار تن ظرفیت بارگیری دارد و در اسکله تأسیسات دریایی بندر خرمشهر پهلو گرفته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: آبادان ، لایروبی ، تردد ، کشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.