بدهی‌های بانکی و دیون پیمانکاران شهرداری مشخص نیست / شهرداری‌ها باید نسبت به تدوین درآمدهای پایدار اقدام کنند

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر واقعیت مجموعه بدهی‌های بانکی و دیون پیمانکاران شهرداری را به صورت قانون کارشناسی نمی‌کند.

بدهی‌های بانکی و دیون پیمانکاران شهرداری مشخص نیست / شهرداری‌ها باید نسبت به تدوین درآمدهای پایدار اقدام کنندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در دویست و پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی رویکردی علنی و یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای رسیدن به پویایی اقتصادی و همچنین جلوگیری از تهدیدات اقتصادی خارجی است،اظهار داشت: این الگو می‌تواند در یک مدت زمان کوتاه مسئله تولید و مصرف کشور را حل کرده همچنین زمان بسیار ایران را به سمت پویایی و خودکفایی سوق دهد.

وی با بیان این‌که باید تمام ارکان مدیریت کشور و مدیریت شهری تهران با اجرای تدابیر و فعالیت‌های کاربردی در بازنگری فرآیندهای مالی و اقتصادی باشد، افزود: با این امر می‌توان در راستای رسیدن به یک اقتصاد مقامتی گام برداشت و سهم خود را در خصوص آن ایفا کرد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: با تاکید بر ابلاغ مجموعه سیاست‌های کلی نظام در خصوص لزوم بازنگری مدل اقتصاد محلی و ملی مانند سیاست‌های کلی  اصل 44 ماده قانون باید در راستای اصلاح الگوی مصرف گام‌های اساسی برداشته شود.

حقانی به سالروز فعالیت شوراها در کشور اشاره کرد و گفت: در این خصوص سوال بنده این است که چرا با توجه به شرایط تهران اقدامات مهمی برای محقق شدن شاخص‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر این‌که امروزه تامین منابع و درآمدهای شهرداری‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان خرد و کلان بوده است، تصریح کرد: الگوی تامین منابع ودرآمدهای شهرداری فاقد شفافیت کارآمدی و اثربخشی لازم است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در طول 10 سال گذشته منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در شهرداری تهران که مهم‌ترین درآمد پایدار شهر بوده افزایش پیدا کرده بدون آن که به آسیب‌هایی که از این امر حاصل شده باشد فکری کرده‌ باشیم.

حقانی با بیان این‌که هر ساله شورای اسلامی شهر تهران از این موضوع بسیار مهم عبور می‌کند، گفت: شورا در مقابل افزایش درآمد پایدار شهرداری تهران حقیقت را برعکس جلوه می‌دهد و از آن به راحتی گذر می‌کند به همین منظور از اعضای شورا درخواست دارم تا در خصوص بخش ناپایدار درآمد شهرداری آن بودجه را به حداقل ممکن و در آینده آن را از بودجه سنواتی شهرداری تهران حذف کند.

وی با بیان این‌که با این امر حداقل 7 هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران تعدیل می‌شود، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم شورای شهر و کمیسیون ماده 5 قانون که تسهیل‌گری تخلفات شهرسازی و تخریب‌گر هویت و سیمای تهران است به راحتی در خصوص این امر اقداماتی را انجام دهد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براین‌که در سال اقدام و عمل باید در چارچوب سیاست‌های عملی و اجرایی گام برداریم، گفت: عدم تداوم روند کنونی و ضرورت تحول ساختاری و نظام تامین درآمد شهرداری تهران از جمله این امر است.

حقانی بیان کرد: ماده 174 قانون برنامه پنجم توسعه کشور شهرداری‌ها و شوراها را مکلف کرده که تا پایان سال اول برنامه نسبت به تدوین نظام درآمد پایدار شهرداری‌ها اقدام کنند.

وی تاکید کرد: باید مدیریت شهری نسبت به تغییر و اخذ عوارض بر املاک ناشی از مصرف و خدمات اقدام کند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که شورای شهر باید در چارچوب قانون نسبت به تقویت ساز و کارهای نظارت بر هزینه‌کرد شهرداری و برون‌سپاری وظایف قابل واگذاری و هدایت به سمت هزینه‌کرد در حوزه اصلی وظایف قانونی اقدام کند، یادآور شد: هیچ‌گاه مدیریت شهر تهران درخصوص این امر اقدامات عملی و اجرایی انجام نداده است.

حقانی اضافه کرد: شهرداری تهران 5 سال فرصت اصلاح و بازنگری تازه‌کار تامین درآمد داشته اما او را از دست داده است درحالی که امروز عوارض آینده شهر را می‌گیریم اما تراکم می‌فروشیم.

وی ادامه داد: امروزه حتی عوارض را پیش فروش می‌کنیم و هزینه‌اش را همان روز مصرف می‌کنیم پس جای سوال دارد آینده و فردای شهرمان چه خواهد شد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که اصل محوری رشد بهره‌وری در نظام مدیریت اقتصادی و مالی شهرداری تهران است، تصریح کرد: بند سوم سیاست‌های کلی نظام اقتصاد مقاومتی و بند سوم سیاست‌های الگوی مصرف بر ارتقای رشد بهره‌وری در نظام اقتصادی ملی و محلی تاکید کرد درحالی که شورای شهر دوم مرداد ماه سال 90 با تصویب و ابلاغ مصوبه سنجش و ارتقای بهره‌وری در شهرداری تهران تکالیفی را برای مدیریت شهری اتخاذ کرده اما این مصوبه مانند صدها مصوبه دیگر در شورا خاک می خورد.

حقانی گفت: ما در سال‌های گذشته صدها پروژه را آغاز و آن را تکمیل کرده‌ایم و اما به کارآمدی آن‌ها فکر نکرده ایم.

وی اضافه کرد: صد ها پروژه تجاری بزرگ مقیاس (مانند مجتمع تجاری کوروش و اتوبان ستاری بین بزرگراه همت و حکیم) احداث کردیم که هر سه بزرگراه را قفل کرده است و بر اتوبان‌های شهر تهران احداث کردیم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که صدها سرای محله به نام  مشارکت مردم در کاربری‌های غیرفرهنگی و کاربری‌های سبز احداث می‌کنیم، یادآور شد: این امر در حالی که در هر محله شهر تهران چندین مسجد و حسینیه وجود دارد و سالانه میلیارد تومان بابت آن‌ها بودجه تصویب می‌کنیم با این امر بدون آن‌که چاره‌ای برای استفاده فرهنگی باشد انجام می‌شود.

حقانی با بیان این‌که عدم ارتباط سرای محله با فرهنگسراها هم جای سوال دارد ،گفت: این سوال را مطرح می‌کنم که نسبت این تشکیلات و منتخبان مردم در محلات و شورایاری‌ها چیست و همچنین هیئت امنای تحمیلی به منتخبان محلات محصول چه فرآیندی است؟

وی با تاکید بر این‌که صدها باغ چندین ساله را به نام حقوق مکتسبه مغایر با دیدگاه رهبری اجازه تخریب می دهیم و  سالانه میلیارها تومن پول و حتی خرید نهال درختچه و گل لاله را تصویب می کنیم،تصریح کرد: بدون آن‌که در خصوص این عمل‌ها فکر کنیم برای تبدیل چند نهال به درختان چند ساله میلیون‌ تومان در آینده باید هزینه کنیم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: سرانه فضای سبز تنها با نهال تامین نمی‌شود بلکه با عرصه و زمین محاسبه می‌شود و این سوالی را مطرح می‌کند کدام زمین در تهران باغی مانده که بتوان نهالی را در آن کاشت به همین منظور چرا از این 30 هزار هکتار به هیچ دلیلی سخن می گوییم.

حقانی با تاکید بر این‌که سال‌ها پسماند در اکثر شهر های دنیا به یک فرآیند درآمدزا تبدیل شده است، گفت: ما سالانه 500 میلیارد تومان پول در خصوص مدیریت و دفن پسماند تصویب می‌کنیم در حالی که براساس قانون که اجازه چنین امری را نداریم.

وی با بیان این‌که بخش خصوصی آمادگی خود را در خصوص سرمایه‌گذاری در پسماند دارد، تاکید کرد: این امر جزء صدها مورد است که به راحتی از آن می‌گذریم و بنده بر این باورم که همه تقصیرها بر گردن شهرداری تهران نیست چرا که شورای شهر نباید چنین موضوعاتی را مصوب کند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براین‌که ایرادات حسابرسان منتخب شورای شهر در خصوص وضعیت مالی به ویژه در بخش مصارف قابل توجه است، تصریح کرد: اما به راحتی و با یک برخورد سطحی از این امر عبور کرده و حاضر به اصلاح آن نیستیم.

حقانی اضافه کرد: ما این‌گونه مسائل را با  تذکرات حل می‌کنیم و با سیاسی کاری از رویه حقوقی و قانونی خارج می‌کنیم درحالی که نمی‌دانیم روزی دود تمامی این موضوعات به غیر کارشناسی به جز مردم به چشم خودمان می‌رود.

وی با تاکید بر این‌که شورای اسلامی شهر تهران واقعیت مجموعه‌ بدهی‌های بانکی و درآمد پیمانکاران شهری را به صورت فنی و کارشناسی نمی‌داند، تصریح کرد: هزینه تمام شده پروژه‌ها تنها در یک پیک ارائه و هر کسی یک عدد را بیان می‌کند به عنوان مثال پروژه صدر و نیایش که همه آن‌ها با شفافیت مغایرت داشت.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: این فرآیندها با اعلام شیشه‌‌ای بودن ساختمان‌های مدیریت شهری و حسابداری با استاندارهای بین‌المللی تناقض دارد.

حقانی با بیان این‌که در شرایط کنونی روند مدیریت مالی و بودجه‌ای و اقتصاد شهرداری تهران و همچنین کارکرد شورای شهر در خصوص این امر مستلزم بازنگری ساختاری است، گفت: باید بخش ناپایدار و غیر شفاف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه سنواتی و همچنین درآمدها را شفاف سازی کنیم.

وی با بیان این‌که منابع و مصارف و بدهی‌های شهرداری و انتشار آن و رشد و ارتقای بهره‌وری در چارچوب قوانین و مصوبات شورای شهر، توجه به ایرادات حسابرسان منتخب شورا به ویژه در شرکت‌ها و سازمان‌ها حتی دستگاه‌های ضروری و غیرضروری بخصوص در حوزه فرهنگی و اجتماعی دستگاه متظاهر به کار، صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی بویژه در بخش هزینه مصارف باشد که اگر این امر مورد توجه و اقدام صورت نگیرد مدیریت شهری تهران با زمینه محقق شدن اقتصاد مقاومتی هیچ‌گونه فعالیت اجرایی نخواهد داشت.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار