هیات طالبان افغانستان برای آزادی زندانیان خود به پاكستان سفر كرده است

دفتر سیاسی طالبان افغانستان در قطر روز چهارشنبه سفر هیاتی از این گروه به پاكستان را تایید و اعلام كرد كه این سفر، ارتباط چندانی با روند مذاكرات صلح ندارد.

هیات طالبان افغانستان برای آزادی زندانیان خود به پاكستان سفر كرده است
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، روز گذشته برخی منابع دیپلماتیك پاكستان از سفر هیات سه نفر دفتر سیاسی طالبان افغانستان در قطر به اسلام آباد خبر داده و گفته بودند كه این سفر با هدف رایزنی درخصوص روند مذاكرات صلح با دولت كابل انجام شده است.

برخی مقام های رسمی دولت كابل نیز اعلام كرده اند كه از سفر هیات طالبان به پاكستان مطلع هستند اما گفته اند كه در این سفر، هیچ گفت و گویی میان طالبان و نمایندگان دولت افغانستان انجام نخواهد شد.

با وجود این، براساس گزارش روز گذشته رسانه های پاكستان، برخی مقام های رسمی این كشور پیشتر از احتمال برگزاری مذاكرات میان طالبان و دولت افغانستان در روز 27 آوریل(هشتم اردیبهشت-امروز) در اسلام آباد خبر داده بودند.

مقام های دفتر سیاسی طالبان در قطر ضمن تایید سفر هیات یاد شده به پاكستان، درباره این كه آیا این سفر ارتباطی با روند مذاكرات صلح طالبان با دولت كابل دارد، چیزی اعلام نكرده و فقط گفته اند: از آنجا كه مردم افغانستان از روابطی نزدیك، مرزهای مشترك طولانی و مناسبات تجاری با پاكستان برخوردارند و تعداد زیادی از آنان به عنوان پناهجو در پاكستان زندگی می كنند، بنابراین دفتر سیاسی طالبان تصمیم گرفت یك هیات عالی برای بررسی وضعیت افغان ها در پاكستان به اسلام آباد اعزام كند.

دفتر سیاسی طالبان همچنین اعلام كرد كه یكی از اهداف هیات اعزامی طالبان به پاكستان، پیگیری برای آزادی 'ملا برادر آخوند' و برخی دیگر از زندانیان طالبان در پاكستان است.

'ملا برادر' یكی از چهرهای برجسته طالبان افغانستان، در سال 2010 در شهر كراچی پاكستان دستگیر شد و طالبان مدعی است كه او همچنان در پاكستان در بازداشت است. اما پاكستان در سال 2013 اعلام كرد كه ملا برادر را به همراه 50 نفر دیگر از اعضای طالبان، بنا به درخواست حامد كرزی رئیس جمهوری وقت افغانستان آزاد كرده است.

مذاكرات مستقیم میان دولت كابل و طالبان افغانستان در تابستان سال گذشته به میزبانی اسلام آباد آغاز شد و دور اول این مذاكرات نیز همان زمان برگزار شد اما مدت كوتاهی پس از آغاز این مذاكرات، اعلام خبر ناگهانی مرگ ملا عمر رهبر سابق طالبان، باعث شد تا روند مذاكرات صلح متوقف شود.

گروه چهارجانبه‌ای متشكل از پاكستان، افغانستان، چین و آمریكا از سال گذشته تا كنون با برگزاری چهار نشست عمده، تلاش های زیادی برای فراهم كردن زمینه از سر گیری مذاكرات صلح افغانستان انجام داده اند اما این نشست ها تاكنون هیچ نتیجه ملموسی به دنبال نداشته است.

ایرنا نوشت: طالبان افغانستان خواسته هایی را از جمله آزادی زندانیان طالبان، تجدید نظر در لیست های سیاه تهیه شده علیه طالبان و تعیین جدول زمانی مشخص برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان به عنوان شروط خود برای حضور در پای میز مذاكراه با دولت كابل مطرح كرده و تاكید دارند تا زمانی كه این خواسته ها برآورده نشود، مذاكراتی در كار نخواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار