كودكان را نادیده نگیریم/ توجه حوزه هنری كودك و نوجوان به فضای ادبی كودكان

بابك نیك‌طلب، شاعر كودكان، گفت: امیدواریم جلسات «عصر كتاب شعر كودك و نوجوان» برای فضای ادبی كه كودكانمان نیاز دارند در آن تنفس كنند، موثر باشد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ مسئول برگزاری جلسات «عصر كتاب شعر كودک و نوجوان»، با بیان اینكه با وجود استقبال جامعه ما از شعر و ادبیات، این توجه را به شعر كودكان نداریم، افزود: در خیلی موارد كتابی كه بسیار ارزشمند است، به این دلیل كه در حوزه كودكان و نوجوانان قرار می‌گیرد، مورد توجه رسانه ها واقع نمی‌شود و این مسئله به دلزده شدن مخاطب منجر می‌شود.
 
بابك نیك طلب، همچنین با تاكید بر اینكه نقش آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و رسانه ها در این زمینه بسیار پررنگ است، درباره اقدامات حوزه هنری كودك و نوجوان گفت: حوزه هنری همواره به كودكان توجه داشته اما با تشكیل حوزه هنری كودك و نوجوان، استقلال بیشتری برای پرداختن به مسائل فرهنگی این قشر به وجود آمده است.
 
این شاعر افزود: در همین زمینه، یكی از بخش هایی كه به نظر می رسید همواره به آن نیاز داشته‌ایم، نقد و بررسی كتاب های شعر كودك و نوجوان بود و با توجه به این موضوع، «عصر كتاب شعر كودك و نوجوان» را راه اندازی كردیم. خوشبختانه این نشست نقد و بررسی، اولین قدم را برداشته و امیدواریم برای فضای ادبی كه كودكانمان نیاز دارند در آن تنفس كنند موثر باشد.
 
وی درباره شیوه برگزاری این جلسات توضیح داد: قرار است از آثار منتشر شده در سال های 93 و 94 جریان نقد و بررسی آغاز شود. در ابتدا كتاب هایی را كه در جشنواره های مختلف برگزیده شده اند، به نقد و بررسی می گذاریم ولی در آینده حتما در جلسات ماهانه ای كه خواهیم داشت، به رونمایی كتاب هم می پردازیم. ضمن اینكه امیدواریم در جلسات بعدی، فرصت حضور كودكان هم برای شعرخوانی و نقد و بررسی فراهم شود.
 
نیك طلب افزود: ما در حوزه هنری كودك و نوجوان وظیفه خودمان دانستیم كه این بحث ها را به صورت جدی و تخصصی برگزار كنیم. با این حال، قدم های زیادی را باید برداریم كه یكی از آن ها نقد و بررسی كتاب است، اما توزیع مناسب و معرفی گسترده هم كارهای دیگری است كه لازم است انجام شوند. البته بهبود این فضا، تنها وظیفه حوزه هنری كودك و نوجوان نیست بلكه ارگان های مهمی مانند وزارت آموزش و پرورش، كانون پرورش فكری كودكان، انتشارات مدرسه و ... هم لازم است بیشتر از گذشته در این زمینه ها فعالیت كنند.
 
این كارشناس زبان و ادبیات فارسی با ابراز امیدواری نسبت به اینكه مراكز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی نیز وارد عرصه شوند، گفت: نباید نسبت به دنیای ادبی كودكان و نوجوانان بی تفاوت باشیم و بچه ها را نادیده بگیریم.
 
گفتنی است، «عصر كتاب شعر كودك و نوجوان» دوشنبه اول هر ماه، یك كتاب برگزیده در جشنواره‌های ادبی را كه از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری به چاپ رسیده است، با حضور شاعران، نویسندگان و علاقه‌مندان مورد نقد و بررسی قرار خواهد داد. نخستین جلسه از این نشست‌ها، به نقد و بررسی كتاب «هر گلابی، یك چراغ» اثر كمال شفیعی، برگزیده جایزه جشنواره شعر فجر اختصاص داشت.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار