یادی از پرویز کلانتری در جشنواره «پرنده آبی»

بهرام عظیمی کارگران از پرویز کلانتری، تصویرگر کتاب کودک و نوجوان در جشنواره «پرنده آبی» تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه جشنواره «پرنده آبی» عصر امروز با حضور علی ربیعی، وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی،  هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده و اهالی قلم برگزار شد.
 
در این مراسم کوثری، مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی با اشاره به زحمات دوستان از جمله نویسندگانی که در حال رمان نویسی هستند، گفت: شاید هم اکنون بیش از هر زمانی کودکان و نوجوانان اهمیت پیدا می‌کنند و آسیب پذیر هستند. ما بیش از هرزمان به ادبیات این عرصه نیاز داریم و دست کسانی را که در این زمینه فعالیت می کنند، می فشاریم.
 
وی افزود: هم اکنون ادبیات کودک و نوجوان ما راه خود را به سوی جهان خارج باز می کند و دنبال سهم است. این نوع ادبی ما در بخش نوشتاری و تصویرگری حرفی برای گفتن دارد. ناشران خصوصی در 20 تا 30 ساله اخیر بار ادبیات کودک و نوجوان را بر دوش می کشیدند. بخشی از این کار بر دوش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.

در ادامه مراسم، علی ربیعی، وزیر کار رفاه و تامین اجتماعی اظهار داشت: یکی از کارهای مهم کاری است که دوستانمان امروز پیرامون آن جمع شده اند. همه ما می دانیم کودکان و نوجوانان بیش از همه در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند. هم اکنون این گروه سنی بسیاری از مسائل بی ربط با سنش را می فهمد.

وی افزود: اولین بار کتاب کنت مونت کریستو را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گرفته بودم و مطالعه کردم. امروز اهمیت کار را می فهمیم که چه کنیم کودکان از بوی کتاب خوششان بیاید. کتاب کودک تنها برای این گروه سنی نیست بلکه برای بزرگسالان نیز هست تا بفهمند چگونه با کودک رفتار کنند. صدای کودکان آسیب پذیر و خاص را بشنوند. امیدوارم دبیرخانه ثابتی را در وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی شکل دهیم که بتواند به ادبیات کودک و نوجوان کمک کند.

در ادامه مراسم،  بهرام عظیمی، کارگردان گفت: یادی از استاد پرویز کلانتری کنم و تصاویری که وی خلق کرد. تصاویر ما وابسته و دنباله‌رو اوست.

در ادامه مراسم،  عموزاده خلیلی،  مشاور رئیس انتشارات علمی، فرهنگی با اشاره به اینکه داستان مهم است گفت: هر داستان یک جهان تازه ای را به ما عرضه می کند و جهانی که ما زندگی می کنیم، انباشتی از زشتی، زیبایی،  فضیلت و رذیلت و همه مسائل متضاد دیگر است. داستان این جهان را زیباتر می کند و از دل این جهان، جهان تازه تری می آفریند.
 
وی افزود: داستان را نسبت به زیست بوم اجتماعی،  مکان، صحنه هایی که در آن اتفاق می افتد، می سازیم و راه حلی برای هر مسئله پیدا می کنیم. حالا اگر این عناصر با یکدیگر به ما ارائه شود با داستانی مواجه هستیم که کلیشه‌ای از این جهان را به ما ارائه می دهد.  به تعداد ذهن های خلاق می توان داستان های تازه ساخت. حدود 74 تا 75 کتاب به جشنواره پرنده آبی رسید. فرخوانمان برای کتاب های منتشر شده و منتشر نشده بود. 30 عنوان ترجمه، 44 عنوان تالیف بود و متاسفانه کیفیت ترجمه ها بالاتر از تالیف ها بود.
 
از حاشیه های این مراسم می توان به اجرای نمایش توسط کودکان مبتلا به سندروم دان و اجرای موسیقی توسط کودکان کار اشاره کرد. در این مراسم از برگزیدگان تقدیر شد و وزیر کار رفاه و تامین اجتماعی هم داستان خود را قرائت کرد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار