استولتنبرگ: به دنبال آغاز جنگ سردی جدید علیه روسیه نیستیم

دبیر کل ناتو ضمن تاکید بر اینکه این سازمان بدنبال آغاز جنگ سرد دیگری علیه روسیه نیست، خواستار دستیابی به راهکارهای جدید برای کاهش تنش‌ها با مسکو شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرد این سازمان به دنبال جنگ سرد دیگری با روسیه نیست اما همچنان یک سازمان هسته‌ای باقی خواهد ماند. 

بر اساس این گزارش، دبیر کل ناتو در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه آلمانی دی ولت تاکید کرد: «کشورهای عضو ناتو به هیچ وجه نمی‌خواهند رویارویی یا جنگ سرد جدیدی با روسیه داشته باشند. ما به دنبال مسابقه تسلیحاتی با روسیه یا هیچ کشور دیگری نیستیم. اعضای ناتو برای پیگیری گفتگوی سیاسی با روسیه، باید مصمم، منطقی و قوی باشند.» 

وی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به شرایط کنونی لازم است که راهبرد هسته‌ای ناتو در قبال روسیه عوض شود، تاکید کرد: ناتو بیشتر از هر زمان دیگری به استفاده نکردن از سلاح هسته‌ای باور دارد، اما تا زمانی که سلاح هسته‌ای در جهان وجود دارد، ناتو نیز یک ائتلاف هسته‌ای باقی خواهد ماند.

دبیر کل ناتو در گفتگو با دی ولت تاکید کرد:«آنچه ما در حال حاضر در کشورهای بالتیک و لهستان انجام می‌دهیم به هیچ وجه به معنای افزایش قابل توجه شمار نیروهای نظامی ما در این منطقه نیست. استولتنبرگ خاطر نشان کرد تصور نمی‌کند که روسیه هرگز به فکر حمله به یکی از اعضای ناتو باشد.»

دبیر کل ناتو ادامه داد:» بسیار حائز اهمیت است که ما کانالهای گفتگوی سیاسی با روسیه را باز نگه داریم و راهکار‌ها و ابزار جدیدی نیز پیدا کنیم که بتوانیم با استفاده از آن‌ها تنشهای موجود را کاهش دهیم و از بروز چالشهای جدید جلوگیری کنیم بنابراین احتمال برگزاری نشست مشترک روسیه و ناتو پیش از برگزاری نشست سران ناتو در ورشو منتفی نیست. «

ینس استولتنبرگ فوریه امسال اعلام کرده بود وزرای دفاع بیست و هشت کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در نشست خود در بروکسل طرح تقویت حضور نظامی این سازمان را در شرق اروپا، مدیترانه شرقی و دریای سیاه تصویب کرده‌اند. وی همچنین تصریح کرد تصمیمات ملموسی نیز در خصوص تقویت حضور نظامی ناتو در مرزهای شرقی ناتو در نشست سران این سازمان که ژوئیه سال دو هزار و شانزده در ورشو برگزار خواهد شد، اتخاذ خواهد شد. 

یکی از مسایلی که موجب اختلاف میان ناتو و روسیه شده این است که این سازمان حضور نظامی خود را در کشورهای شرق اروپا که با روسیه مرز مشترک دارند، افزایش داده و به تازگی نیز آمادگی خود را برای استقرار نیرو‌های جدید در کشورهای شرق اروپا و حوزه دریای بالتیک اعلام کرده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار