اعطای بورس تحصیلی به 500 جوان مستعد افغانی

رییس سازمان امور دانشجویان از اعطای بورس تحصیل در دانشگاههای ایران به 500 جوان مستعد افغانستانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ظهر امروز دومین نشست کمیته مشترک علمی، آموزشی، فناوری و پژوهشی وزارت علوم و وزارت تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان در سازمان امور دانشجویان برگزار شد.

مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان در این نشست با بیان اینکه در سال 1391 بین وزیر علوم وقت و وزیر تحصیلات عالی افغانستان تفاهم نامه همکاری امضا شده و در این نشست ها موارد آن پیگیری می شود، گفت: امروز میزبان معاون وزارت تحصیلات عالی و سفیر افغانستان در تهران هستیم و موارد تفاهم نامه را به شکل اجرایی دنبال می کنیم.

وی درباره بندهای این تفاهم نامه ادامه داد: تعهد اعطای بورس به دانشجویان افغانستان را داریم که در این زمینه بورس تحصیل در دانشگاههای ایران به 500 جوان مستعد افغان اعطا می شود.

رییس سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: نحوه انتخاب داوطلبان بورس کارشناسی و ارشد از طریق برگزاری آزمون با همکاری سازمان سنجش و وزارت تحصیلات عالی افغانستان در آن کشور است؛ در مقطع دکتری هم بعد از معرفی اسامی چند برابر ظرفیت از سوی وزارت تحصیلات عالی، دانشگاهها براساس مصاحبه برای انتخاب نهایی اقدام می کنند.

وی بیان کرد: به همکاران افغانستانی تاکید کردیم که برای معرفی دانشگاههای ایران به دانشجویان خود تلاش کنند تا افزایش پذیرش این دانشجویان را داشته باشیم. 

وی یادآور شد: پذیرش دانشجویان با هزینه شخصی خودشان است.

صدیقی عنوان کرد: محور دیگر این تفاهم نامه تجهیز کتابخانه های دانشگاههای برتر افغانستان است. همچنین با وزارت تحصیلات عالی افغانستان در میان گذاشتیم که برای جذب دانش آموختگان افغان که در دانشگاههای ایران درس خوانده اند، شغل مناسب در نظر گیرند.

وی اظهار داشت: تلاشمان بر این است، تسهیلات لازم صدور ویزا برای دانشگاهیانی که نیازمند تردد بین دو کشور هستند، صورت گیرد.

صدیقی با اشاره به دانشگاهها و رشته های مورد نظر برای دانشجویان افغان گفت: هر چند که برای این پذیرش حدود 23 دانشگاه کشور در نظرگرفته شده اما مسلما دانشگاههای مرزی همچون زابل، سیستان و بلوچستان، بیرجند و فردوسی مشهد به دلیل رفت و آمد راحت تر دانشجویان گزینه های مناسب تری هستند. در تمامی گروه ها پذیرش ممکن است اما از آنجا که برگزاری آزمون در افغانستان با مشکلات اجرایی روبه رو است، رشته های محدودتری برای آزمون و پذیرش در نظر گرفته شده اند.

رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه نتایج کمیته مشترک منجر به یک حرکت جدید در بحث همکاری های علمی و بین المللی می شود، گفت: دو دسته دانشجوی افغانستانی مشغول به تحصیل در کشور داریم؛ دسته اول 14 هزار دانشجوی پذیرفته شده از طریق سازمان سنجش و دسته بعدی دو هزار دانشجوی بورسیه معرفی شده از سوی افغانستان هستند.

وی یاد آور شد: در 10 سال اخیر حدود 9 هزار و 700 فارغ التحصیل افغانستانی در کشور داشته ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Afghanistan
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
منتطر خبر شما عزیزان هستم
آخرین اخبار