اولین سال های ورود تلفن همراه در ایران چگونه گذشت؟

ورود اولین تلفن های همراه در ایران تحولی آغشته به سردرگمی مشترکین را به همراه داشت.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختراع تلفن همراه در قرن بیستم یکی از موثرترین عوامل فرهنگی در جامعه بشری بود. ورود این تکنولوژی، زندگی روزمره انسان را به طرز چشم گیری تغییر داد. این ابزار توانست به شیوه ارتباطی مردم و صنعت ارتباطات شمایل متفاوتی بخشد. فکر داشتن تلفن متحرک در دهه 60 میلادی توسط کشورهای اسکاندیناوی مطرح شد و تا پایان دهه 60 اولین تلفن نقطه به نقطه به صورت آنالوگ مورد استفاده قرار گرفت.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین کسی که در جهان با تلفن همراه ارتباط برقرار کرد، مارتین کوپر بود. وی مدیر اسبق شرکت AT&T  در آوریل 1973  اولین تماس غیر تجاری با موبایل را به نام خود ثبت کرد اما این تکنولوژی بیست سال بعد وارد کشور ما شد.

اولین سال های ورود تلفن همراه در ایران چگونه گذشت؟ + تصاویر

ورود موبایل به ایران


در مردادماه سال 1372، اولین آگهی برای معرفی تلفن همراه در روزنامه های سیاه و سفید اطلاعات کیهان به چاپ رسید که برای بسیاری از هموطنان ما "تلفن همراه" موضوع تازه و عجیبی به نظر می رسید. " فراخوان برای ثبت نام نخستین شبکه تلفن متحرک جیبی" تیتری بود که آن روزها نظر بسیاری را به خود جلب کرد.

اولین ثبت نام تلفن همراه کشور در تیرماه 1372 با حدقل استقبال روبرو شد؛ به طوری که در نهایت شرکت مخابرات ايران و شرکت پست توافق کردند به کسانی که در‌اين زمینه بازاریابی کنند و قادر باشند یک یا چند مشتری را جذب کنند، مبلغی به عنوان پاداش پرداخت شود اما مشخص نیست در ایران چه کسی اولین مکالمه با تلفن همراه در کشور را از آن خود کرد.

متقاضیان باید هزینه هایی را برای دریافت سیم کارت، اشتراک، نصب و بهای گوشی می پرداختند.

اولین سال های ورود تلفن همراه در ایران چگونه گذشت؟ + تصاویر

سرانجام با تبلیغات فراوان، در سال 1374 جمعا 9 هزار و 947 نفر برای دریافت تلفن های همراه تقاضای خود را ارائه کردند، با آمدن اولین تلفن های همراه در دستان مردم، سیل عظیم تقاضا برای دریافت تلفن های همراه پشت درهای پست کولاک کرد و منجر به بالا رفتن قیمت سیم کارت حتی به بالاتر از 3 میلیون تومان شد.

اولین تلفن های همراه کشور تنها محدود به مکالمات صوتی بودند و مشترکان برای استفاده از سرویس پیامکی باید به دفاتر مخابراتی مراجعه کرده و و برای دریافت پیام کوتاه ثبت نام می کردند. گفته می شود که اولین پیامک در کشور ما در سال 1381 ارسال شد.

شک وارد شدن ناگهانی تلفن همراه به کشور به قدری بود که برخی صرفا جهت لوکس بودن این کالا به دنبالش رفتند در حالی که شاید اصلا به فواید آن حتی فکر هم نکرده بودند. افزایش تعداد مشترکان و سردرگمی های ناشی از چگونگی استفاده از این کالای مدرن و لوکس منجر شد تا اداره تحقیقات و مطالعات اجتماعی روابط عمومی‌ شرکت مخابرات‌ایران با درج آگهی‌هایی در روزنامه‌های آن زمان اقدام به برگزاری کلاس آموزش آشنایی با نحوه استفاده از تلفن همراه کند.

از سال 72 تا 76 ارائه سیم کارت به همراه گوشی تنها توسط شرکت مخابرات صورت می گرفت ولی پس از آن بازار موبایل ایران کم کم پا گرفت و می توان گفت تعمیر سیم کارت و گوشی از اولین مشاغل پس ورود این تکنولوژی به کشور بود.

جدول زیر قیمت سیم کارت را در سال های مختلف نشان می دهد که با فراگیرشدن تلفن های همراه و ظهور اپراتورهای مختلف قیمت سیم کارت به شکل چشم گیری کاهش یافت .

اولین سال های ورود تلفن همراه در ایران چگونه گذشت؟ + تصاویر

امروزه با رشد میلیونی مشترکان تلفن همراه و رقابت بازار گوشی ها ارتباطات شکلی نوین به خود گرفته اند و سیم کارتها به طور چشم گیری افت قیمت پیدا کرده اند به طوری که حالا تقریبا همه اقشار جانعه از این تکنولوژی بهره مند هستند.



گزارش از شکوه نیروبخش



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.