چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و درجه تابش خورشید از جمله استان های کشور است، که كشت های گلخانه ای می تواند به عنوان یک راهكار مناسب برای محدودیت منابع آبی در آن مطرح باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و درجه تابش خورشید از جمله استان های کشور است که كشت های گلخانه ای می تواند به عنوان یک راهكار مناسب برای محدودیت های منابع آبی در آن مطرح باشد. 

استان چهارمحال و بختیاری مستعد کشت های گلخانه ای

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان در حال حاضر دارای 46 گلخانه فعال با مساحتی بالغ بر 15 هکتار است.

ذبیح الله غریب افزود: 8 هزار و 500 متر مربع از مساحت گلخانه های استان، به کشت خیار و گوجه فرنگی اختصاص یافته است که سالانه 2 هزار تن محصول از آن برداشت می شود.  

وی، با اشاره به فعالیت 3 گلخانه کشت توت فرنگی با مساحتی بالغ بر 2 هکتار در چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: محصول این واحدها نیز سالانه 100 تن می باشد.

غریب ادامه داد: همچنین از مساحت 4 هزار و 500 متر مربع گلخانه های استان، سالانه 4 میلیون گل شاخه بریده رز و آلسترو مریا برداشت می شود.
 
وی اظهار داشت: در شرایط کنونی با آموزش نیروی کار می‌توان از فضای کم گلخانه، چندین برابر فضای آزاد محصول به‌دست آورد و آن را با کیفیت بهتر نسبت به کشت در زمین باز، به بازار عرضه کرد.

استان چهارمحال و بختیاری مستعد کشت های گلخانه ای

عباس قائدی، یکی از گلخانه داران استان چهارمحال و بختیاری است که با چند نفر از دوستانش گلخانه پرورش توت فرنگی احداث کرده و هر کیلوگرم از محصول خود را 150 هزار ریال به فروش می رساند.

آقای قائدی که توانسته با پشتکار زیاد، 20 نفر را در واحد تولیدی خود مشغول به کار کند، از مزایای کشت گلخانه ای گفت و از بازدهی بالای آن ابراز رضایت کرد.

استان چهارمحال و بختیاری مستعد کشت های گلخانه ای
اما در برخی از گلخانه های استان مشکلات زیادی وجود دارد که تولید آنها را کم و یا متوقف کرده است.

یدالله کریمیان یکی از این گلخانه داران چهارمحالی، با اشاره به هزینه‌های ساخت گلخانه و پایین بودن میزان تولید در دوره‌های اولیه کشت می گوید: بالا بودن نرخ سود تسهیلات، بوروکراسی شدید اداری و موانع متعدد، گلخانه داران را در سال‌های اولیه تولید، با مشکل جدی رو به رو کرده است.

حسین رئیسی از دیگر تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای در چهارمحال و بختیاری، افزایش قیمت نهاده‌ها، نیروی کار و تأسیسات گرمایشی و سرمایشی را از دیگر مشکلات گلخانه ها عنوان می کند.

رسول حیدری، یکی دیگر از گلخانه داران استان، با گلایه از قیمت‌گذاری غیر کار‌شناسانه محصولات گلخانه ای می‌گوید: اغلب اوقات قیمت ها دستخوش میدان‌ میوه و تره بار است و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تمام شده و بی‌توجه به شرایط تولید و مرغوبیت و سلامت محصول، قیمت‌گذاری صورت می گیرد.

مرتضی کریمیان دیگر گلخانه دار چهارمحالی؛ نوسانات بازار، تعویق بازپرداخت اقساط و تجمعی شدن سود تسهیلات به‌ صورت تصاعدی را از دلایل زمین‌گیر شدن گلخانه داران می داند.

وی همچنین، نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب را یکی از مهم‌ترین مشکلات فعالان این عرصه دانست و گفت: وجود صنایع تبدیلی به‌عنوان پشتوانه‌ای برای ایجاد انگیزه در کشاورزان است که متأسفانه مسئولین استان ما نسبت به این موضوع توجه چندانی نکرده اند.

کریمیان، واردات محصولات گلخانه‌ای را عاملی برای ضرر گلخانه داران بومی می‌داند و معتقد است: جهاد کشاورزی باید با حمایت از گلخانه داران و خرید تضمینی، مانع از ورود محصولات گلخانه‌ای سایر استان‌ها شود و یا حتی با افزایش قیمت محصولات غیربومی در جهت حمایت از تولید داخلی گام بردارد.

استان چهارمحال و بختیاری مستعد کشت های گلخانه ای

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به رایزنی های صورت گرفته برای حل مشکلات گلخانه داران، گفت: کاهش سود تسهیلات پرداختی به گلخانه داران در استان های کم برخوردار به 14 درصد، و همچنین تأمین سوخت و پرداخت بدهی گلخانه داران در این زمینه، به صورت اقساطی، از جمله این موارد است.

حمیدرضا دانش افزود: در حال حاضر 7 گلخانه غیر فعال با مساحتی بالغ بر 20 هزار متر مربع در استان وجود دارد که فعال سازی آنان، تأثیر زیادی در اشتغال و عرضه محصولات گلخانه ای به بازار دارد.

بدیهی است؛ حمایت از گلخانه داران در راستای توسعه بخش کشاورزی و گردش اقتصادی، یکی از ضروریات استان چهارمحال و بختیاری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

انتهای پیام/ض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار