شهرکرد؛

کندی چرخ تولید کاشی و سرامیک در چهارمحال و بختیاری

تنگناهای اقتصادی کشور و رکود در ساخت و ساز مسکن، از جمله عوامل کندی چرخ تولید کارخانجات کاشی و سرامیک در چهارمحال و بختیاری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: تنگناهای اقتصادی کشور، رکود در ساخت و ساز مسکن، بدهی معوق به بانک ها و شرکت های خدماتی مانند گاز و برق، کاهش فروش، بدهی به تأمین اجتماعی، پرداخت نشدن حقوق کارگران و بالا بودن ظرفیت تولید در کشور از مهمترین عوامل کندی چرخ تولید کارخانجات کاشی و سرامیک در استان است.

کندی چرخ تولید در کارخانجات کاشی و سرامیک چهارمحال و بختیاری

سید نعیم امامی افزود: چهارمحال و بختیاری با دارا بودن 4 واحد تولید کننده کاشی و سرامیک و تولید سالانه 8 میلیون مترمربع رتبه ششم کشور را در این بخش به خود اختصاص داده است.

کندی چرخ تولید در کارخانجات کاشی و سرامیک چهارمحال و بختیاری

وی ادامه داد: این واحدهای تولیدی توانسته اند با به کارگیری اقتصاد مقاومتی چرخه تولید را هر چند دشوار همچنان زنده نگاه دارند و با یک سوم ظرفیت به کار خود ادامه دهند.

مدیر فنی بزرگترین کارخانه تولید کاشی و سرامیک در چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکلات این صنعت در استان گفت: مدت دو سال است که محصولات تولیدی خود را در انبارها و حیاط کارخانه دپو کرده ایم.

کندی چرخ تولید در کارخانجات کاشی و سرامیک چهارمحال و بختیاری

علیرضا یدالهی افزود: ركورد در ساخت و ساز مسکن و عدم پرداخت تسهیلات کم بهره، گرانی مواد اولیه از جمله مشکلات صنعت کاشی و سرامیک استان است.

وی با بيان اينكه صنعت کاشي و سراميک استان دارای پتانسيل و ظرفيت خوبی در خاورميانه است ادامه داد: در حال حاضر صادرات استان تنها به عراق صورت می گیرد که آن هم با توجه به مشکلات کنونی این کشور دچار رکود شده است.

یدالهی اضافه کرد: تجهیزات خط تولید این شرکت بر اساس آخرین فن آوری های روز و از شرکت های ریماس ترکیه، سیتی و ساکمی کشور ایتالیا خریداری شده است اما این تجهیزات در حال حاضر با کمتر از نصف ظرفیت کار می کند.

علی رضایی کارگر این کارخانه گفت: حدود 3 ماه است که حقوق دریافت نکرده ایم، عیدی و سنوات سال گذشته هم هنوز پرداخت نشده است.

مدیرعامل یکی دیگر از واحدهای تولید کاشی و سرامیک استان چهارمحال و بختیاری گفت: از 165 کارگر مشغول به کار در کارخانه در حال حاضر تنها 65 نفر باقی مانده اند و مابقی اخراج شدند.

کندی چرخ تولید در کارخانجات کاشی و سرامیک چهارمحال و بختیاری

ناصر معینی پور افزود: این کارخانه در ابتدای تأسیس با 3 شیفت کاری و سه خط تولید کار می کرد اما در حال حاضر تنها یک خط آن فعال است.

وی ادامه داد: تولید روزانه خود را به 2 هزار متر مربع کاهش داده ایم که این هم جذب بازار نمی شود.

معینی پور با بیان اینکه پرداخت ارزش افزوده یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی استان است اظهار داشت: ارزش افزوده 9 درصدی محصولات را باید طی 3 ماه پرداخت کنیم در صورتی که محصول تولیدی کارخانه یکسال بعد از تولید به فروش می رسد.

علی رستار مدیرعامل یکی دیگر از واحدهای تولید کاشی و سرامیک در استان در خصوص مشکلات این صنعت گفت: به دلیل نبود بازار فروش و عدم نقدینگی نمی توانیم به موقع قبض های برق و گاز خود را تسویه کنیم و همین موضوع باعث شده تا چندین بار منبع انرژی کارخانه توسط شرکت های خدمات رسان قطع شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری درخصوص حل مشکلات کارخانه های تولید کاشی و سرامیک استان گفت: این واحدهای تولیدی در دستور کار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قرار گرفته و از تسهیلات سرمایه در گردش بهره مند می شوند.

امامی افزود: به منظور حمایت از تولید داخلی و رونق واحدهای تولیدی بخشنامه ای توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مبنی بر استفاده تمامی سازمان های دولتی و نیمه دولتی از تولیدات داخلی صادر شده است که در صورت اجرا بیش از 140 واحد صنعتی رونق می گیرند و سرمایه در گردش آنها از محل فروش کالاهایشان تأمین می شود.

کندی چرخ تولید در کارخانجات کاشی و سرامیک چهارمحال و بختیاری

امامی اضافه کرد: واحدهای تولید کاشی و سرامیک چهارمحال و بختیاری می توانند تمام نیاز پروژه های عمرانی استان مانند ساختمان های اداری و دولتی، مدرسه سازی، انبوه سازی و منازل مسکونی روستایی و شهری را برطرف کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون در حال شناسایی بازارهای بین المللی جدیدی در افغانستان و تاجیکستان هستیم تا بتوانیم کاشی و سرامیک تولیدی استان را علاوه بر عراق به سایر کشورها نیز صادر کنیم.

کندی چرخ تولید کاشی و سرامیک در چهارمحال و بختیاری

گفتنی است: واحد های تولیدی كاشی و سراميک چهارمحال و بختیاری در حال حاضر از آخرين دستاوردها و تجهيزات روز در حوزه سخت افزاری بهره مند هستند که با سرمایه گذاری مناسب می توانند از جایگاه خوبی در بازار های خارجی برخوردار باشند.

انتهای پیام/ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار