استان چهارمحال و بختیاری هم اکنون تنها تولید کننده نیترات پتاسیم در کشور می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ استان چهارمحال و بختیاری از 10 سال گذشته فعالیت خود را در زمینه تولید مواد شیمیایی و معدنی آغاز کرد و طی 2 سال اخیر به عنوان تنها تولید کننده نیترات پتاسیم در کشور معرفی شد.

هم اکنون 35 واحد صنعتی تولید کننده مواد شیمیایی با هدف خودکفایی در چهارمحال و بختیاری در حال فعالیت هستند که از واحدهای شاخص می توان به کارخانه تولید اکسید روی و نیترات پتاسیم شهرک صنعتی شهرکرد اشاره کرد.

فعالیت 35 واحد تولید کننده مواد شیمیایی در چهارمحال و بختیاری

مدیر کارخانه تولید نیترات پتاسیم در شهرک صنعتی شهرکرد گفت: این کارخانه در سال 94 به بهره برداری رسید و جزء بزرگترین کارخانه های نیترات پتاسیم خاورمیانه می باشد.

نوروز سمیع پور افزود: سالانه حدود 8 هزار و 400 تن نیترات پتاسیم در این کارخانه تولید می شود.

وی ادامه داد: 90 درصد مواد اولیه این محصول، که شامل خاک پتاس، اسید نیتریک، آهک هیدراته، کربنات کلسیم، هیدروکسید نقره و چند ماده دیگر می باشد از داخل کشور تأمین و نیترات پتاسیم تولید شده نیز به سراسر کشور ارسال می شود.

فعالیت 35 واحد تولید کننده مواد شیمیایی در چهارمحال و بختیاری
سمیع پور اضافه کرد: نیترات پتاسیم در صنایع کاشی و سرامیک، صنایع نظامی، صنایع گل حفاری صنعت نفت و کود شیمیایی کاربرد دارد.

وی اظهار داشت: هم اکنون در این کارخانه 45 نفر مشغول فعالیت هستند.

فعالیت 35 واحد تولید کننده مواد شیمیایی در چهارمحال و بختیاری

مدیر کارخانه تولید اکسید روی شهرک صنعتی شهرکرد هم گفت: این کارخانه در سال 90 آغاز به کار کرد و بزرگترین تولید کننده اکسید روی خاورمیانه به شمار می رود.

کوروش غفاری با بیان اینکه 45 نفر در این کارخانه به صورت 3 شیفت مشغول فعالیت هستند افزود: سالانه بیش از 12 هزار تن اکسید روی در این واحد صنعتی تولید می شود.

وی ادامه داد: کارخانه های لاستیک سازی، کاشی و سرامیک و تولید خوراک دام و لوازم بهداشتی از اکسید روی استفاده می کنند.

فعالیت 35 واحد تولید مواد شیمیایی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در حال حاضر 77 پروانه بهره برداری در حوزه صنایع شیمیایی با سرمایه گذاری یک هزار و 160 میلیارد ریال در استان وجود دارد و بیش از 95 طرح نیز در دست احداث می باشد.

سید نعیم امامی افزود: علاوه بر تولید عناصر اصلی محصولات شیمیایی، انواع چسب، رزین و محصولات پتروشیمی و صنایع وابسته در واحدهای صنعتی استان ساخته می شود.

فعالیت 35 واحد تولید مواد شیمیایی در چهارمحال و بختیاری

وی با بیان اینکه در حال حاضر 3 واحد تولید اکسید روی در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند ادامه داد: به طور متوسط سالانه 28 هزار تن اکسید روی در استان تولید می شود که 95 درصد نیاز کشور را تأمین می کند.

امامی گفت: بررسی و رفع مشکلات واحدهای صنعتی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و اختصاص اعتبار از محل صندوق ذخایر ارزی از دلایل افزایش کمی و کیفی تولید مواد شیمیایی و معدنی طی 2 سال گذشته در استان است.

فعالیت 35 واحد تولید کننده مواد شیمیایی در چهارمحال و بختیاری

وی افزود: در حال حاضر علاوه بر واحدهای تولید مواد شیمیایی در سطح استان چند طرح درخصوص مواد شیمیایی به ویژه انواع اکسیدها، نیترات ها و سولفات ها در شهرک صنعتی شهرکرد در حال احداث و راه اندازی می باشد.

فعالیت 35 واحد تولید کننده مواد شیمیایی در چهارمحال و بختیاری

به گفته امامی؛ پیش بینی می شود تا پایان سال جاری شهرکرد به عنوان قطب مهم تولید مواد شیمیایی کشور معرفی شود.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.