هدفمندسازی داروی ضد سرطان به کمک تولید نانوحامل های مغناطیسی در کشور

محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز موفق به تولید و تجاری سازی نانو حامل‌های کامپوزیتی با خاصیت مغناطیسی، برای هدفمند سازی داروی ضد سرطان شدند.

ابوالفضل اکبر زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان از سنتز یک نانوحامل کامپوزیتی به‌ منظور دارورسانی هدفمند داروی ضد سرطان ریه خبر داد و گفت: یکی از مشکلات در درمان سرطان، عملکرد غیرانتخابی داروهای ضدسرطان است. در این پروژه نانوحامل کامپوزیتی مغناطیسی را توسعه دادیم تا داروی ضد سرطان به ‌صورت موردی استفاده قرار گیرد.

وی افزود: نانو حامل کامپوزیتی دارای خواص مغناطیسی است و قابلیت حمل مقادیر بیشتری از دارو را از خود نشان می‌دهند، از طرفی زیست سازگاری بالایی با محیط بیولوژیکی درون بدن دارند.

اکبرزاده با اشاره به امکان هدایت این نانوحامل ها از خارج بدن، عنوان کرد: به دلیل دارا بودن خواص مغناطیسی، قابلیت کنترل دارو ها به‌ وسیله‌ی یک میدان مغناطیسی خارجی فراهم است در نتیجه استفاده از این نانوحامل‌ها موجب کاهش اثرات جانبی مخرب دارو بر بافت‌های سالم شده و کاهش هزینه‌ی درمانی را در پی دارد. 

وی در خصوص روش سنتز نانوحامل های کامپوزیتی یادآور شد: در ابتدا چند نوع پلیمر را با درصدهای وزنی مختلف سنتز و به طور همزمان با دوکسوروبسین و نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن کپسوله کردیم و مورد آزمایش قرار دادیم.

لازم به ذکر است این نانوحامل‌های مغناطیسی تا مرحله‌ی تجاری‌سازی پیش رفته‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
منابع و سایتهایی وجود دارند که دارای اطلاعات و آموزشهای رایگان و مفیدی در زمینه سرطان می باشد
آخرین اخبار