اتکا به بخش خصوصی بستری برای توسعه اقتصادی

کارشناسان اقتصادی معتقدند که کشور می تواند با تکیه بر بخش خصوصی و توسعه اقتصادی از این طریق، جایگاه مناسبی در تجارت خارجی بدست آورد.

محمد حسین فاتحی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: نتایج تجربی نشان داده است که کشورهایی همچون سنگاپور و کره جنوبی که با تکیه بر توان تولیدکنندگان داخلی از واردات صرف به سمت استراتژی توسعه صادرات گام برداشتند، جایگاه قابل قبولی را در تجارت خارجی به دست آورده اند.

فاتحی در ادامه بیان کرد: تجارت خارجی کلید اصلی رشد و توسعه اقتصادی به شمار می رود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تجارت خارجی، منجر به ایجاد فضای  کسب و کار می شود، افزود: زمانی که شروع به برقراری مراودات بین المللی کرده و محصولی را برای عرضه در بازار جهانی تولید می کنیم، به تبع آن زمینه را برای اشتغالزایی فراهم آورده ایم.

وی همچنین عنوان کرد: تولید کالا با قیمت مناسب و کیفیت بالا، توان رقابت در تجارت خارجی را افزایش می دهد و ماندگاری در بازارهای جهانی را تضمین می کند.

فاتحی با بیان اینکه کشور می تواند با استفاده از مزیت های داخلی در این عرصه بدرخشد، گفت: ایران با توجه به داشتن نیروی انسانی ارزان قیمت، منابع و معادن غنی و دسترسی به آب های آزاد، می تواند جایگاه مناسبی را در تجارت خارجی به دست آورد.

این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: دولت تمام تلاش خود را کرده اما در سراسر دنیا، تجارت در اختیار بخش خصوصی است و می بایست مداخله های دولت در خصوص این امر، کمتر شود.

ایجاد جذابیت در محیط کسب و کار برای جذب سرمایه خارجی

در همین ارتباط دقیقی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به چگونگی فعالیت بخش خصوصی در کشور اظهار داشت :بخش خصوصی مستقل بدون حمایت دولت می تواند با بنگاههای دیگر همکاری داشته باشد و بهترین حمایتی دولت در این حوزه اینست که وارد این بخش نشود و از ورود شبه دولتی ها به این عرصه نیز جلوگیری کند.

علی رضا دقیقی اصل اضافه کرد: نوع دیگر بخش خصوصی نیازکمی به حمایت دولت دارد و از بعد منابع مالی بانکها و یا منابع قانونی دیگر نیازمند توجه و نظارت دستگاه های اجرایی دولتی است.

این کارشناس اقتصادی  گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، دولت ها برای این که ورود بخش خصوصی به عرصه اقتصادی را تسریع کنند ابتدا سرمایه گذاری را در بخشهای مختلف انجام می دهند و فعالیت های اقتصادی را به صورت شرکت های سهامی و بعد از آن در برهه ای کوتاه به شکل واقعی به بخش خصوصی واگذار می کنند .

وی درادامه گفت: در واگذاری ها باید این دقت نظر را داشت که عملا قدرت  و دخالت دولت در فعالیت های اقتصادی باقی نماند که دراین حالت هم سود بازگشت خواهد داشت و هم می توان از این منابع برای سرمایه گذاری های دیگر استفاده کرد.

وی در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی گفت:اگر در محیط کسب وکار بخش های اقتصادی به ویژه حوزه فعالیت بخش خصوصی، جذابیت بالایی وجود داشته باشد میتوان سرمایه گذاران خارجی را جذب کرد.

این کارشناس اقتصادی در پایان افزود:البته اولویت سرمایه گذاری ها با ایرانی های مقیم خارج از کشورخواهد بود چرا که با تعلقات ملی می توانیم آنها را در انتخاب ایران به عنوان مقصد سرمایه گذاری ها مجاب کنیم.  


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
خیلی مسائل هم هست که باخصوصی سازی صددرصدی حل نمیشود.
آخرین اخبار