توسعه صادرات با حرف ممکن نمی شود/ فاصله تولیدات داخلی با صادرات گرایی

کارشناسان معتقدند دولت همواره در گفتار طالب توسعه صادرات است اما در عمل کاری انجام نداده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،تجارت و به ویژه توسعه صادرات یکی از استراتژی های مهم رشد اقتصادی کشور محسوب می شود و همین امر توجه به صادرات و درآمدهای حاصل از آن را در برنامه ریزی های اقتصادی کشور مهم جلوه می دهد.

تجارت خارجی و صادرات نه تنها با برنامه ریزی های کلان اقتصاد کشور در هیچ زمانی بیگانه نبوده بلکه به لحاظ قرار گرفتن کشور در گذرگاه تجاری شرق و غرب از یک سو و کانونهای تمدن های قدیم و جدید از سوی دیگر می تواند نقش با اهمیتی را در اقتصاد کشور داشته است؛ بطوریکه مسولان کشور در ادوار مختلف همواره به رشد و توسعه صادرات بویژه صادرات غیر نفتی توجه ویژه ای داشته اند.

اما آنچه که در این میان خود نمایی می کند آن است که درطی 50 سال گذشته، نفت، نه تنها مهم ترین کالای صادراتی بلکه عامل اثرگذار و دیکته کننده برنامه ها و تحولات اقتصادی کشور بوده است؛ سال 94 نیز از این قائده مستثنی نبوده و صادرات غیر نفتی همچنان در این سال نیز محجور مانده بطوریکه کارشناسان اقتصادی معتقدند که حجم صادرات غیر نفتی  در سال گذشته کاهش یافته است.

جمشید عدالتیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاهش حجم صادرات غیر نفتی کشور در سالی که گذشت، گفت:ثابت بودن نرخ ارز، شرایط حاکم برمنطقه و انتظار تجار برای تغییر شرایط در پسابرجام را می توان از عمده دلایل این کاهش دانست.

وی ادامه داد:با وجود آنکه در سال گذشته حجم صادرات کشورکاهش پیدا کرد اما برای اولین بار صادرات کشور بیشتر از واردات بوده است.

عدالتیان با اشاره به اینکه تنوع محصولات صادراتی در سال گذشته تغییر زیادی پیدا نکرده،افزود: صنایع داخلی در انتظار عقد قراردادهای جدید با شرکت های خارجی هستند تا محصولات مشترکی تولید کرده و از کانال های توزیع این شرکت ها برای صادرات استفاده کنند البته تحقق این هدف حداقل دو سال زمان نیاز دارد.

***رشد توانمندی بنگاه های صادراتی
محمود دو دانگه مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه طی یک دهه گذشته صادرات غیر نفتی رشد مطلوبی داشته است، افزود: در این بازه زمانی با توانمندی بنگاههای صادراتی سهم صادرات غیر نفتی به رشد مطلوبی رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هنوز تا تبدیل شدن به یک کشور صادرات گرا فاصله زیادی داریم، افزود:توجه به زیرساخت های تولیدی و اقتصادی و تقویت زیرساخت های تجاری و صادراتی کشور گامی درصادرات گرا شدن کشور است.

دو دانگه در پایان تصریح کرد: بنگاه های تولیدی به ویژه مدیران صادراتی  در زمینه حضور باثبات در بازارهای خارجی و بازاریابی صادراتی نیاز به آموزش های فشرده دارند.

***سهم کشور از صادرات این آمار و ارقام نیست

حبیب الله عسگر اولادی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با وضعیت صادرات کشور در سال 94 گفت: در 10 ماهه سال 94 صادرات خوبی داشتیم ولی در 2 ماه آخر سال به دلیل کاهش نرخ ارز توسط دولت صادرات کاهش پیدا کرد و به جز صادرات میعانات گازی شاهد کاهش 10 درصدی صادرات کشور بودیم.

وی در رابطه با زیرساخت‌های لازم برای افزایش صادرات کشور تصریح کرد: تحقق این امر با معافیت صادر کنندگان از مالیات بر ارزش افزوده و همچنین ثبات گره خورده است و اگر این اتفاقات نیفتد صادرات در سال 95 کاهش پیدا خواهد کرد.

عسگر اولادی در خصوص سیاست‌های صادراتی دولت افزود: دولت همواره در گفتار طالب توسعه صادرات است اما در عمل کاری انجام نداده است.

لازم به ذکر است که در طی چند سال اخیر قرار بود صادرات افزایش 20 درصدی را تجربه کند که این امر تاکنون تحقق نیافته است و کارشناسان این امر ناشی از تصمیمات نادرست اقتصادی می دانند.

 بنابراین در یک نتیجه گیری کلی میتوان گفت که استراتژی توسعه صادرات در کشور ما به کار گرفته نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار