اصفهان؛

اقتصاد مقاومتی مصداق شاخص‌ درست پیمودن راه است

مشاور مالی و اقتصادی معاون وزیر نیرو و دبیر کمیته هماهنگی اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو گفت: اقتصاد مقاومتی مصداق شاخص‌ درست پیمودن راه و تعیین وظایفی در تضمین درستی حرکت بخش‌های مختلف کشور در تحقق رشد و آبادنی و پیشرفت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید عباس جعفری در حاشیه برگزاری دوره آموزشی مبانی و راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری شهرداری کاشان در گفتگو با خبرنگاران گفت: مبانی نظری و فضای مفهومی تعریف اقتصاد مقاومتی در بیانات رهبری علاوه بر مشخص نمودن نقشه راه شاخص‌های درست پیمودن را تعیین می‌کند.
وی افزود: سیاست‌های مقام معظم رهبری در این حوزه تعیین وظایفی است که درستی حرکت را تضمین می‌کند.
به‌گفته‌وی، ثبات کلان، کارایی بازارهای خرد، حکمرانی خوب و توسعه اجتماعی از مشخصه‎‌های  تاب‌آوری اقتصادی از نظر مبانی نظری و فضای مفهومی است.
دبیر کمیته هماهنگی اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو تصریح کرد: ایستادگی و پافشاری کردن در مقابل یک عمل یا اثر تعریف کلاسیک اقتصاد مقاومتی است.
جعفری، اظهارداشت: نیاز امت اسلامی به تداوم و ایستادگی تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس آیه 112 سوره هود «فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ وَلا تَطغَوا ۚ إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصيرٌ»(پس همان‌گونه که فرمان یافته‌ای، استقامت کن؛ و همچنین کسانی که با تو بسوی خدا آمده‌اند (باید استقامت کنند)! و طغیان نکنید، که خداوند آنچه را انجام می‌دهید می‌بیند!) است.
وی افزود:رشد شهر به طورطبیعی حول محور کسب و کارهای عمیق و پایدار در صنعت، تجارت و خدمات با پیروی روشن از منطق بومی، فرهنگی، امنیت و زیست محیطی را مفهوم اقتصاد مقاومتی در توسعه شهری است.
به‌گفته‌وی، رویکرد مشارکت آحاد جامعه شهری(بند یک سیاست‌های اقتصاد مقاومتی)، مدیریت مصرف(بند 8سیاست‌های ابلاغی)، شفاف‌سازی و فسادزدایی(بند 9 سیاست‌های ابلاغی)، عدالت اجتماعی(بند 1و 4  سیاست‌های ابلاغی) و دانش‌محوری و نوآوری ( بند 4  سیاست‌های ابلاغی) را از مشخصه‌های مدیریت شهری با رویکرد اقتصاد مقاومتی دانست.
مشاور مالی و اقتصادی معاون وزیر ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود سیاست‌های کلان، توانایی مقاومت درر برابر عوامل دارای تهدید،تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، رویکرد جهادی، مردم محوری،امنیت اقلام راهبردی و اساسی، کاهش وابستگی به نفت، رعایت اصلاح الگوی مصرف، فسادستیزی و دانش‌محوری را از مولفه‌های ده‌گانه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد.
جعفری در پایان ، عوامل مشترک بین کشور ایران و سایر کشورها در ارتباط با اقتصاد جهانی، جدانشدن از اقتصاد جهانی در کنار حفظ استقلال و عزت‌مداری را از دلایل مقاوم سازی اقتصاد کشور با توجه به بیانات رهبری عنوان و تصریح کرد:شناسایی ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور، نیروی انسانی، سرمایه‎های معدنی و زیربنایی، شناخت مشکلات، معرفی تهدیدهای اقتصاد جهانی و بحران‌های این اقتصاد از دلایل ابلاغ سیاست‌های رهبری در نامگذاری سال با عنوان اقتصاد مقاومتی است.
شایان ذکر است: دوره آموزشی مبانی و راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری به همت اداره آموزش و بهره‌وری معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری کاشان برگزار شد. 




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.