جدید ترین واقعیات تکان دهنده در خصوص ویروس زیکا+ تصاویر

ویروس هوشمند زیکا شیوه ای خلاقانه برای رسیدن به مغز جنین از طریق گردش خون مادر را انجام می دهد و شیوه عملکرد این ویروس موجب بهت و حیرت پزشکان شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  کارشناسان در جدید ترین پژوهش های خود چگونگی آلوده شدن جنین به ویروس زیکا از طریق مادر را مورد بررسی قرار داده و به نتایج منحصربفردی دست یافته اند.

گفتنی است، براین اساس ویروس قبل از حمله به مغز جنین ابتدا از طریق بند ناف و جفت به بدن جنین وارد شده و کل بدن جنین را در برمی گیرد و آنگاه به سوی مغز حمله می کند.

جدید ترین واقعیات تکان دهنده در خصوص ویروس زیکا
بررسی ها نشان می دهند، برای مقابله با ویروس زیکا و ساخت واکسن موثر در وهله اول باید نوع حمله ویروس به بدن جنین و گسترش عفونت مورد بررسی قرار بگیرد.

پژوهشگران ایالات متحده با تزریق خفیف ویروس زیکا به بدن موش های آزمایشگاهی نحوه گسترش این ویروس را مورد مطالعه قرار داده اند.

در یک بررسی جداگانه بر روی این ویروس توسط تیم محققان چینی این نتیجه بدست آمده است که زیکا باعث آلوده کردن سلول های عصبی مغزی ، نورون ها و سایر سلول های تشکیل دهنده بافت مغز می شود و به همین دلیل رشد مغز متوقف شده و نوزاد با میکروسفالی متولد می شود.
جدید ترین واقعیات تکان دهنده در خصوص ویروس زیکا
کارشناسان چینی نیز این نتایج را با تحقیق بر روی موش های آزمایشگاهی و بررسی تغییرات وزن و حجم مغز جنین موش بدست آورده اند.

اما گروه دیگری از محققان اعتقاد دارند استفاده از موش آزمایشگاهی نمی تواند تحقیق در خصوص زیکا موثر باشد زیرا بخش اعظمی از مغز موش پس از تولد تکمیل می شود، در صورتی که هنگام تولد مغز انسان کامل است و تنها اتصال آهیانه های مغزی پس از تولد انجام می شود.
جدید ترین واقعیات تکان دهنده در خصوص ویروس زیکا
علاوه بر تحقیق در خصوص نحوه حمله این ویروس،  کارشناسان امیدوار هستند بتوانند راه حلی برای کنترل رشد پشه Aedes aegypti  که عامل انتقال این بیماری است پیدا کنند.

اکنون در جهان کوشش های متعددی برای تولید واکسن ، از بین بردن پشه ناقل ، مراقبت از زنان باردار، جلوگیری از تولد نوزاد مبتلا به زیکا و نیزاقدامات مراقبتی و درمانی کودکان مبتلا به این بیماری در حال انجام است.
جدید ترین واقعیات تکان دهنده در خصوص ویروس زیکا
کارشناسان همچنین در تلاش برای ساخت داروهایی هستند که بتوانند سلول های مغزی آلوده به زیکا را ترمیم کرده و قادر به رشد و برقراری ارتباط با سایر سلول های مغزی و نورون ها کنند.

در اوایل سال میلادی جاری پژوهشگران با استفاده از میکروسکوپ الکترونی از این ویروس تصویربرداری انجام داده و پوسته درونی آن را شناسایی کرده اند.

پوسته این ویروس مانند یک مثلث سیاه و سفید است که حالتی تکرار شونده در بدنه ویروس دارد.

براساس تحقیقات ویروس ابتدا در پوشش رگ خونی جنین وارد شده و سپس وارد گردش خون جنین می شود و در نهایت به مغز جنین می رسد.

همزمان با گرم شدن هوا و افزایش تعداد پشه ها در آمریکای جنوبی و مرکزی موجی از نگرانی در سطح این کشورها در خصوص بروز اپیدمی زیکا و مرگ  یا معلولیت میلیون ها نوزاد دراین کشور ها به وجود آمده است.

منبع : دیلی میل

انتهای پیام/
برچسب ها: ویروس ، زیکا ، مغز ، جنین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.