آمادگی 18 هزار و 500 تکنسین اورژانس در تعطیلات نوروزی/ 600 نفر در کرکوک با گاز خردل مصدوم شدند

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن ارائه آمار مربوط به چهارشنبه سوری سال گذشته دست و چشم را دو عضو آسیب دیده شایع در سال گذشته اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که امروز در این وزارتخانه برگزار شد با اشاره به اینکه چهارشنبه اخر سال مشکل قابل توجهی برای ما به شمار می‌آید، بیان کرد: در این خصوص علاوه بر افزایش آگاهی در مورد خطرات احتمالی باید جایگزین‌های مناسبی را معرفی کرد. جایگزین‌هایی که منطبق بر باورهای فرهنگی و ملی باشد و بتواند از روی  آوردن جوانان به رفتارهای پر خطر جلوگیری کند، با وجود اینکه وزارت بهداشت انتهای این زنجیره است اما باید آمادگی لازم را داشته باشد. 

وی ادامه داد: در چهارشنبه آخر سال گذشته 2 هزار و 502 مراجعه به اورژانس، 459 مورد مراجعه به اورژانس پیش‌بیمارستانی داشته‌ایم. گروه سنی جوانان و نوجوانان بین 5 تا 19 سال بیشترین آسیب را دیده بودند. این گروه به دلیل حوادث چهارشنبه آخر سال 42.9 درصد، گروه سنی 20 تا 29 سال 26.5 درصد آسیب دیده‌اند.

گفتنی است 33 درصد از افرادآسیب دیده دانش‌آموز بوده‌اند. همچنین تعدادی از آسیب‌دیدگان در این حوادث مشارکت نداشتند. 50 درصد از افراد آسیب دیده را مبتلایان به سوختگی تشکیل داده‌اند، علاوه بر 43.3 درصد بریدگی داشتند. 93 درصد از حوادث در مناطق شهری رخ داده است. 
شایع‌ترین عضو آسیب دیده با 36 درصد دست بوده است، 23 درصد از حوادث نیز منجر به آسیب دیدگی چشم شده است. همچنین در سال گذشته به دلیل حوادث چهارشنبه آخر سال 10 نفر فوت کردن .

حریرچی در خصوص تمهیدات مورد نیاز برای تعطیلات نوروز عنوان کرد: امسال برای اولین بار 9 روز متوالی تعطیل رسمی است. یکی از راهکارها ساماندهی این تعطیلات است. به دلیل افزایش جابجایی در ایام نوروز، مسمومیت ، سرماخوردگی و برخی بیماری‌های دیگر شایع‌تر می‌شوند. در این ایام بخش خصوصی فعالیت چندانی ندارد. با وجود اینکه سال گذشته اعلام شده بود که باید یک چهارم بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه دهند، غیر از داروخانه‌ها از فعالیت این بخش راضی نبوده‌ایم. 

وی اضافه کرد: برای ایام نوروز 18 هزار و 500 تکنسین اورژانس پیش بیمارستانی در دو هزار و 158 پایگاه شهری و جاده‌ای فعالیت می‌کنند. همچنین 4 هزار و 970 دستگاه آمبولانس 115 ، 57 اتوبوس‌آمبولانس، 20 پایگاه اورژانس هوایی و  2 فروند آمبولانس دریایی برای ارائه خدمات در ایام عید آماده‌اند. علاوه بر این ستاد عملیات بحران دانشگاهی به صورت 24 ساعته فعال است.ایستگاه‌های سلامت در اماکن پرتردد نیز آماده ارائه خدمت هستند. 4 هزار و 500 بازرس در قالب هزار و 700 تیم در بهداشت غذا و آب ‌آشامیدنی نظارت خواهند داشت. 

حریرچی اضافه کرد: متخصصین طب اورژانس طبق روال عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهند همچنین در بخشهای ویژه نیز متخصصین مربوطه مقیم هستند . در ایام نوروز باید 25 درصد از بخش خصوصی باز باشند، همچنین تمهیداتی اندیشیده‌ایم تا بیمارانی که به بستری نیاز دارند هرچه سریعتر بستری شوند. 

وی اضافه کرد: در سال گذشته در مورد داروخانه‌ها کمتر مشکل داشته‌ایم، در حال حاضر نیز معاونت دارو تمهیداتی اندیشیده که فاصله داروخانه‌های فعال از یکدیگر محدود باشند. 

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند گفت: ما همان توصیه‌های معمول همیشگی را داریم تنها کشور پرخطر آمریکای جنوبی است که ویروس زیکا در آنجا وجود دارد، افراد به همان نکاتی که به آنها اعلام کردیم توجه کنند، همچنین افرادی که قصد سفرهای زیارتی را دارند باید توصیه‌های بهداشتی و غذایی را جدی بگیرند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به حمله اخیر داعش به کشور عراق اظهار کرد:پس از تماس وزیر بهداشت عراق با دکتر هاشمی گروهی عازم کرکوک شدند، ظاهرا داعش از گاز خردل استفاده کرده بود. بدین ترتیب تیم پزشکی ما به ارائه مشاوره و درمان مجروحین پرداخت. دکتر قانعی متخصص ریه به همراه 50 نفر آموزش‌های لازم را به نیروهای عراقی ارائه کردند. امروز نیز یک تیم درمانی به این کشور عازم شده‌اند. علاوه بر تیم‌های موجود 3 تیم از سوی جامعه پزشکی به عراق سفر کرد. 

وی گفت: بر اثر این حادثه 600 نفر مصدوم شدند که البته تعداد مصدومان بد حال کمتر است .بخشی از مصدومیتها نیز مزمن است و در آینده خودنمایی می کند.

وی راجع‌ به طرح پزشک خانواده اذعان کرد: هر خانواده یا هر فرد باید از نظر بهداشت عمومی مبتنی بر پیشگیری و مراقبت‌های اولیه بهداشتی درمانی تحت پوشش قرار گیرد. معمولا در دنیا مجموع این 2 کار با ترکیب‌های متفاوتی انجام می‌شود، مدل مورد تاکید وزارت بهداشت نظام یکپارچه سلامت مبتنی بر دو جنبه نظام ارجاع و پزشک خانواده است. یعنی نقطه تماس اولیه با پزشک خانواده است و در مواقع لزوم ارجاع صورت می‌گیرد. اینکه در چه فاصله زمانی محقق شود به زیر ساختها، ‌منابع، تجربه روشهای اجرا شده و پذیرش جامعه بستگی دارد. مراقبین سلامت در حال حاضر اجرا شده است که امیدواریم در سال 95 به طور 100 درصدی محقق شود. 

حریرچی در مورد پرداختی بیمه‌ها تصریح کرد: با وجود تاخیر بیمه‌ها‌،‌ تعهدات ما به مردم خدشه دار نشده است اما شرمنده پرسنل خودمان شده‌ایم. من از سازمان تامین اجتماعی تشکر می‌کنم زیرا همت بزرگی در این راستا کرده‌ است. این سازمان از منابع خود و 2 بانک ملت و رفاه پرداختی‌هایی داشته است. بانک ملت تا آخر شهریور ماه هزار و 400 میلیارد به بیمارستان‌ها پرداخت کرده است که امیدواریم در چند روز آتی به هزار و 600 میلیارد برسد.  از طریق بانک رفاه 400 میلیارد گرفته‌ایم که در روزهای آینده به 700 میلیارد خواهد رسید. سازمان بیمه سلامت به دلیل وابستگی بودجه خود به دولت هنوز نتوانسته اقدام مناسبی انجام دهد. تاکنون 9 هزار و 866 میلیارد تومان اسناد ارسالی به بیمه‌ها داشته‌ایم که تاکنون 4 هزار و 311 میلیارد از آن را گرفته‌ایم. 

وی در مورد کارانه‌ها بیان کرد: در 99 درصد موارد پرداخت کارانه از دریافت بیمه‌ها جلوتر است. در اکثر موارد متوسط تاخیر در پرداخت کارانه‌ها  5 الی 6 ماه است که با پرداخت‌های هفته جاری به 3 یا 4 ماه خواهد رسید. کارانه پرسنل بیمارستان امام خمینی تا آخر آبان ماه پرداخت شده است. کارانه آذر ماه ، اضافه کار و ذخیره مرخصی هم در این هفته پرداخت خواهد شد. 

حریرچی با اشاره به اینکه قبل از قطعی شدن تعرفه‌ها افزایش آن را اعلام نمی‌کنیم، اظهار کرد: گروه‌های کاری مربوطه از اواسط سال شروع به کار کرده‌اند. وزارت بهداشت در پاییز پیشنهاداتی را ارائه کرده است، قسمتی از اختیارات در این خصوص مربوط به وزارت بهداشت و رفاه و شورای عالی بیمه است. قسمت دیگری از اختیارات نیز به عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. امیدواریم در نهایت نتیجه به گونه‌ای شود که ارائه دهندگان خدمت را قانع و راضی کرده و همچنین از مردم محافظت کند.

برنامه‌های سال آینده وزارت بهداشت برای خطای پزشکی 
وی در مورد برنامه‌های سال آینده وزارت بهداشت برای خطاهای پزشکی خاطرنشان کرد: هر چند که از نظر اعتقادی و اخلاقی یک مورد خطای پزشکی هم در همه کشورهای مختلف دنیا از جمله کشور ما وجود دارد. طی ماه‌های اخیر چندین جلسه برگزار شده است، توافقاتی نیز حاصل شده است قرار بر این شد که هفته چهارم فروردین برنامه نهایی اعلام شد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: اکثر خطاهای پزشکی سیستمیک هستند که باید تصحیح شوند. آگاه‌سازی پزشک و کادر پرستاری، اقدامات پیشگیرانه، نحوه نظارت مسئولین فنی و نحوه رسیدگی به خطاها‌ی احتمالی حائز اهمیت است.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار