وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

فعالیت 10 درصد داروخانه‌ها در نوروز/آمادگی 18 هزار و 500 تکنسین اورژانس در تعطیلات نوروزی

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی از جمله راه اندازی سامانه سلامت یکپارچه بهداشت و آمادگی 18 هزار و 500 تکنسین اورژانس در تعطیلات نوروزی در حوزه سلامت منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شده است.

افزایش دو برابر تیم‌های بازرسی بهداشت محیط در ایام نوروز 
رئیس مرکز سلامت محیط و کار از افزایش دو برابری تیم‌های بازرسی خبر داد و گفت: برنامه بازدید را ارتقا دادیم تا پوشش بهتری برای نظارت صورت بگیرد. همکاران ما با توجه به امکانات و توانمندی‌ها و محدودیت‌های موجود شرایط مناسبی را محیا کردند تا مخاطرات سلامتی کمتر مردم را در معرض بیماری قرار دهد‌. 

سامانه سلامت یکپارچه بهداشت راه‌اندازی شد 
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از راه‌اندازی سامانه سیب در دانشگاه تهران به عنوان پیشتاز و در سایر استانها به جز دو استان خراسان رضوی و گیلان خبر داد.

نظارت جدی بر برنامه سلامت نوروزی مسافران/از دستگاه قضا دلخور نیستم 
وزیر بهداشت گفت: زمینه‌های آرامش مردم در تعطیلات نوروز از طرف اورژانس صورت گرفته و در حوزه تغذیه هم نظارت جدی خواهیم داشت.

گله وزارت بهداشت از بیمه سلامت ایرانیان 
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص تأخیر در پرداخت بدهی بیمه‌ها به بیمارستانها گفت: مطالبات همچنان حدود 8 هزار میلیارد تومان از کل سازمان‌های بیمه‌گر است. سازمان تأمین اجتماعی قدم‌های خوبی با استفاده از منابع بانکی انجام داده و پرداخت خود را به حدود پاییز رسانده اما سازمان بیمه سلامت ایرانیان پرداخت‌های خود را تا خرداد ماه انجام داده که این برای بیمارستانها بسیار مسئله‌ساز شده است.

فعالیت 10 درصد داروخانه‌ها در نوروز 
رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص فعالیت داروخانه‌ها در ایام نوروز بیان کرد: حدود 10 درصد از داروخانه‌های کشور در ایام تعطیلات نوروز کشیک هستند. تهران 2500 داروخانه دارد بنابراین حداقل 250 داروخانه در تعطیلات عید فعال هستند.

شبکه آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضعیف است 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: شبکه آزمایشگاهی این دانشگاه بسیار ضعیف است و از مسئولین تقاضای در دستور کار قرار دادن تجهیز این آزمایشگاه در پی طرح تحول سلامت را دارم.

رونمایی از کتاب نظام مراقبت از خون 
مدیرعامل سازمان انتقال خون از کتاب عملکرد نظام مراقبت از خون رونمایی کرد و آن را نقطه عطفی در زمینه مدیریت علمی خطا در کشور خواند و گفت: در کشور ما برای ثبت عوارض و واکنش‌ها در نظام مراقبت از خون سیستمی وجود ندارد، ما طی تلاشهای 6 ساله خود توانستیم مدیریت خطا را بر اساس ثبت عوارض در قالب آموزش در اختیار مخاطبان بالینی قرار دهیم و تلاش می‌کنیم هر ساله ثبت عوارض انجام شود و در کنار آن ابزار آموزشی فراهم گردد.

طرح تشدید بازرسی‌ها در شیفت بعدازظهر پس از ایام نوروز 
جنیدی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بازرسی تیم‌های بهداشتی پس از ایام نوروز به حالت عادی برمی‌گردد اما در شیفت بعدازظهر تا ساعت 8 شب طرح تشدید بازدید‌ها اجرا می‌شود.

بیش از 100 درصد اماکن بین راهی در 15 روز اول اسفند بازرسی شدند 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران از بازرسی 165 مورد اماکن بین راهی خبر داد و گفت: 117 مورد تحت پوشش ما بوده که این آمار نشان می‌دهد بیش از 100درصد اماکن بین راهی مورد بازدید قرار گرفتند.

افزایش بازدید دانشگاه‌های علوم پزشکی برای رصد جدی‌تر موارد غیر بهداشتی 
جنیدی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران از تشکیل کمیسیون ماده‌ی 11 تعزیرات در هر ماه خبر داد و گفت: جلسه‌ی کمیسیون ماده‌ی 11 تعزیرات در دانشگاه علوم پزشکی ایران هر ماه برگزار می‌شود که به بررسی تخلفات بهداشتی اماکن تحت پوشش این دانشگاه می‌پردازد. خوشبختانه در سال جاری آمار خوبی از مراکز بهداشتی تحت پوشش این دانشگاه در کمیسیون ارائه شده است. 

وی افزود: در دوره‌ی اجرای طرح تحول سلامت به علت افزایش دقت در بازرسی‌ها، موارد غیر بهداشتی با جدیت بیشتری پیگیری می‌شوند.

تبدیل برخی اسانس‌‌ آدامس‌ها به سم کبدی 
رئیس آزمایشگاه‌ مرجع سازمان غذا و دارو گفت: برخی اسانس‌های مصنوعی آدامس‌ها درکبد می‌تواند به سم تبدیل شود.هم چنین بخش عمده‌ای از آدامس ها وارداتی هستند که اغلب آن‌ها نیز به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. 

518 مراجعه به بیمارستان سوانح سوختگی طی حوادث چهارشنبه سوری 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی از مراجعه 518 نفر به بیمارستان‌‌های سوانح سوختگی خبر داد و گفت: طی آماده باشی که از دیروز ساعت 12 لغایت امروز ساعت 12، 518 نفر به بیمارستان‌های سوانح سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران مراجعه کرده‌اند. 


مدیریت خون بیمار در بیمارستان‌ها، مصرف خون را کاهش می‌دهد 
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از تدوین آیین نامه حضور مرکز انتقال خون در بیمارستان‌ها به منظور مدیریت خون بیمار خبر داد و گفت: این حضور موجب کاهش مصرف خون می‌شود.

استمرار طرح تحول سلامت نیازمند تغییرات است 
جلال مجیبیان رئیس بیمارستان دکتر مجیبیان یزد با اشاره به اینکه بخش خصوصی در شهرستان ها همپای بخش دولتی به ارائه خدمات درمانی به مردم می پردازد گفت : بخش خصوصی همپای بخش دولتی به مردم خدمات لازم را ارائه می دهد و حتی برخی از بیمارستان های خصوصی نرخ زایمان طبیعی را کمتر از آنچه که دولت اعلام کرده از بیمار دریافت می کنند تا مردم رضایت کافی از ارائه خدمات داشته باشند.

۱۹ مصدوم چهارشنبه سوری در کل کشور 
سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه ۱۹ مورد مصدوم به بیمارستان‌های کشور منتقل شده‌اند، گفت: تاکنون فقط حال یک مصدوم بد است و بیشترین گزارش ها مربوط به استان تهران و فارس است. تاکنون در کل کشور 19 مورد مصدوم داشتیم که 18 مورد آن آقا و یک مورد آن خانم هستند. 

آمادگی 18 هزار و 500 تکنسین اورژانس در تعطیلات نوروزی
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برای ایام نوروز 18 هزار و 500 تکنسین اورژانس پیش بیمارستانی در دو هزار و 158 پایگاه شهری و جاده‌ای فعالیت می‌کنند. همچنین 4 هزار و 970 دستگاه آمبولانس 115 ، 57 اتوبوس‌آمبولانس، 20 پایگاه اورژانس هوایی و  2 فروند آمبولانس دریایی برای ارائه خدمات در ایام عید آماده‌اند. علاوه بر این ستاد عملیات بحران دانشگاهی به صورت 24 ساعته فعال است.ایستگاه‌های سلامت در اماکن پرتردد نیز آماده ارائه خدمت هستند. 4 هزار و 500 بازرس در قالب هزار و 700 تیم در بهداشت غذا و آب ‌آشامیدنی نظارت خواهند داشت. 

اعتلای جامعه پزشکی در سال 95
معاون درمان وزیر بهداشت اظهار کرد: همراهی و تلاش مجدانه  مدیران ارشد و میانی دانشگاه ها و بیمارستان های تابعه وزارت بهداشت در دستیابی به این سرمایه ملی و اعتماد عمومی، قابل تقدیر است. امید که با رشد علم، پژوهش و اخلاق در سال 95 اعتلای جامعه پزشکی و خدمت بی بدیل به هموطنان عزیز را شاهد باشیم.
 
کاهش 17 میلیون دلاری هزینه‌های کشور از طریق بهینه‌سازی پلاسمای مازاد 
سازمان انتقال خون با جمع‌آوری پلاسمای مازاد در خون اهدا کنندگان در امر تولید داروهای مشتق در پلاسما به خودکفایی رسیده که موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز شده است.

نظارت جدی بر برنامه سلامت نوروزی مسافران 
وزیر بهداشت گفت: زمینه‌های آرامش مردم در تعطیلات نوروز از طرف اورژانس صورت گرفته و در حوزه تغذیه هم نظارت جدی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار