ماراتن مشهورترین شرکت‌های داروسازی جهان برای ساخت واکسن زیکا آغاز شد

تولد هزاران کودک مبتلا به میکروسفالی و امکان انتشار پشه‌ها به تمامی قاره‌های جهان مقامات بهداشتی جهان را با شوک ترسناکی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پزشکان اعلام کرده‌اند نوعی واکسن برای مقابله با ویروس زیکا توسعه داده‌‌اند و امیدوار هستند این آزمایش بر روی انسان نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

گفتنی است در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت از انسان‌ها در برابر ویروس زیکا به صورت 100 درصدی وجود ندارد.

پژوهشگران امیدوار هستند واکسن آزمایشی بتواند مانع از بروز میکروسفالی در نوزادان و نیز بروز اختلال عصبی در بزرگسالانی شود که توسط نیش پشه ناقل ویروس زیکا به این مشکلات هولناک مبتلا می‌شوند.

علائم ویروس زیکا عبارت است از تب خفیف، راش‌های پوستی و آسیب‌های مغزی غیرقابل درمان در نوزادان به ویژه در کشور برزیل که مادران آنها در طول بارداری دچار زیکا شده‌اند.

پژوهشگران این ویروس را نسبتاً مشابه ویروس‌هایی چون تب رنگی می‌دانند. واکسن مصنوعی آزمایشی می‌تواند به دو عملکرد پیشگیری و درمان ویروس زیکا بپردازد.

پس از تزریق این واکسن نوعی آنتی‌بادی قوی در بدن ایجاد خواهد شد و به سرعت به نابودی ویروس و عوارض ناشی از آن خواهد پرداخت.

در گام نخست پژوهشگران در نظر دارند این واکسن را بر روی موش‌ها آزمایش کنند سپس در گام بعدی تست واکسن بر روی پستانداران غیرانسانی انجام خواهد شد و در مرحله آخر آزمایش بر روی انسان‌ها انجام می‌شود.

پژوهشگران برنامه‌ریزی برای شروع فاز اول تست انسانی واکسن زیکا در سال 2016 را درست انجام دادند.

یکی از واکسن‌های زیکا واکسنی به نام DNA inovio است که توسط یک شرکت در کره جنوبی تولید شده هر چند شرکت‌های هندی و فرانسوی نیز در گام‌های مشابه در حال تولید واکسن‌های آزمایشی علیه ویروس زیکا هستند.

یکی از عمده مشکلات زنان باردار در کشور برزیل این است که به دلیل عدم وجود نشانه ناشی از ابتلا به زیکا در اکثر موارد آنها نمی‌دانند که مبتلا به زیکا شده‌اند.

پژوهشگران در عین حال هشدار داده‌اند تزریق واکسن نمی‌تواند در حال حاضر پیشگیری 100 درصدی در مقابل بیماری ایجاد کند. در حال حاضر مردم برزیل به شدت خواهان ساخت واکسن و تزریق آن برای حفظ ایمنی خود هستند اما کارشناسان عملی کردن این طرح را زمان‌بر می‌دانند و اذعان دارند که تفاوت زیکا با ابولا در این است که سالها وقت برای ساخت واکسن ابولا صرف شده در صورتی که زیکا ویروسی نوظهور است.

منبع: دیلی‌‌میل

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار