به‌دنبال موفقیت فیلم «فروشنده» موجی از تحسین، تبریک و انتقاد داخلی به سمت این فیلم و جوایزش روانه شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینما در هفته اول خرداد بسیار با اخبار خوش و اتفاقات خاص ناشی از آن همراه بود.


**حواشی موفقیت یک فیلم ایرانی در کن

پس از اینکه اولین نمایش فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن با استقبال و تمجید منتقدان سینمایی از این فیلم روبرو شد، پیش‌بینی برای دریافت جایزه این جشنواره قوت گرفت و در نهایت از میان 8 جایزه اصلی کن، دو نخل طلا نصیب سینمای ایران شد. شهاب حسینی بهترین بازیگر نقش اول مرد و اصغر فرهادی برگزیده بهترین فیلمنامه جشنواره کن شد. 

پس از اختتامیه کن و شناخت برگزیدگان طوفان تبریک و تحسین‌ها، واکنشها و البته انتقادات نسبت به این موفقیت جهانی وزیدن گرفت.

علاوه بر پیام تبریک انجمن سینمای جوانان، رضا میرکریمی،‌ مدیر عامل خانه سینما و کانون‌های صنفی سینمایی، بسیاری از مسئولان سینمایی و اهالی سینما و تئاتر از جمله علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره ملی فیلم فجر، علی نصیریان، پرویز پرستویی، رخشان بنی‌اعتماد، محسن امیریوسفی، نیکی کریمی، فرشته طائرپور، بهرام رادان، مهناز افشار، فاطمه معتمدآریا، رضا درمیشیان (متن تبریک انگلیسی)، رضا عطاران، امین تارخ و ... در متون رسمی و پست‌های اینستاگرامی تبریک گفتند.

بهروز افخمی نیز در پیامی طعنه‌آمیز این موفقیت را به اصغر فرهادی و عوامل فیلم «فروشنده» تبریک گفت.

داستان «فروشنده» زندگی یک زوج، عماد (شهاب حسینی) و رعنا (ترانه علیدوستی) را روایت می‌کند که به اجبار یک منزل مسکونی اجاره می‌کنند این خانه ماجراهایی دارد و ردپای ناخوشایندی از گذشته‌ خانه هنوز باقی مانده و ...
 

*واکنش سخنگوی وزارت ارشاد به موفقیت «فروشنده» در کن

حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در ابتدای نشست این هفته در واکنش‌ نسبت  به کسب دو جایزه جشنواره کن برای سینمای ایران گفت: ما از ورود برخی فیلم‌های ایرانی به جشنواره‌های خارجی از جمله کن خوشحالیم و استقبال می‌کنیم از اینکه محصولات سینمایی ما این گونه می‌درخشد و قابلیت رقابت با سینمای جهان را پیدا کرده است. البته فیلم‌هایی که به جشنواره‌های جهانی می‌روند، باید واجد فرهنگ، تمدن و پیشرفت‌های ملت هم باشند و ما باید بتوانیم در کنار فیلمسازی برای معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی محتواسازی هم کنیم بنابراین صرف حضور و به دست آوردن امتیاز کافی نیست اگرچه آنچه اتفاق افتاده ارزشمند است. اگر قرار است به عنوان نماینده ایران در جایی حضور داشته باشیم باید برنامه‌ریزی صورت گیرد؛ چرا که برای جمهوری اسلامی ایران زیبنده نیست که فیلم‌هایش از طریق کشور یا شرکت غیرایرانی عرضه شود. 

*ایوبی: «فروشنده» نیاز ی به اصلاحیه ندارد

رئیس سازمان سینمایی با تمجید از فیلم «فروشنده» گفت: من این فیلم را دیده‌ام و آن را بسیار دوست داشتم. ما یک شورای معتبر به نام «پروانه نمایش» با حضور چهره‌های داریم که مرجع اصلی و معتبر برای نمایش یک فیلم یا انجام اصلاحات مورد نیاز آن است. به نظر من، این فیلم بدون هیچ اصلاحی می‌تواند در ایران نمایش داده شود یا اگر اصلاحاتی به آن بخورد حداقل خواهد بود.

ایوبی همچنین درباره‌ واکنش‌های منفی نسبت به فیلم «فروشنده» در رسانه‌ها پاسخ داد: تا به حال شده است که یک جایزه‌ خوب جهانی گرفته شود اما از این حرف و حدیث‌ها نباشد؟ نمونه آن، اسکار است و حتی در همین دو سه سال اخیر هم که بنده بوده‌ام، این اتفاق‌ها افتاده است.


**تکذیب خبر درگذشت امین حیایی

در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر درگذشت امین حیایی، روزبه معینی مدیر برنامه‌های این بازیگر در پست اینستاگرامی خود این خبر را تکذیب کرد.


**تولید 300 فیلم کوتاه در کشور

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران از تولید میانگین 250 تا 300 عنوان فیلم کوتاه حرفه‌ای در سال 95 خبر داد.

فرید فرخنده‌کیش در دیدار با مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به هدف ایجاد تعامل متقابل میان انجمن و اعضا آن در شهرهای مختلف بر اهمیت تولیدات آموزشی، نیمه حرفه‌ای و فیلم‌های سینمایی کوتاه و حرفه‌ای تاکید کرد.


 **موافقت با ساخت 3 فیلم در شبکه نمایش خانگی 

شورای پروانه نمایش خانگی با ساخت سه فیلمنامه «سه حرفی هشت عمودی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی وحید بیطرفان، «سرزمین درناها» به تهیه‌کنندگی مسعود طاهری و کارگردانی امیر حسین حاجی عرب و «بیوه سیاهپوش» به تهیه‌کنندگی فرزین کمالی‌نیا و کارگردانی مشترک محسن رحمانی/ فرزین کمالی‌نیا و همچنین  ساخت دو عنوان فیلم کوتاه و یک عنوان فیلم موافقت کرد.


** چهار فیلم دفاع مقدس به روایت زنان سینما

چهار فیلم « ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی، «دریاچه ماهی» به کارگردانی مریم دوستی، «روزگار مجنون» به کارگردانی یاسمن نصرتی و «به کودکان شلیک نکنید»  به کارگردانی انسیه شاه حسینی عناوین فیلم‌هایی هستند که با موضوع دفاع مقدس و با کارگردانی بانوان در حال تولید هستند.


**سوگ‌نامه همسر شهاب‌ حسینی برای همسر شهید بابایی

در پی خبر درگذشت ملیحه حکمت همسر شهید بابایی،  پریچهر قنبری همسر شهاب حسینی یادداشتی را در سوگ این بانو منتشر کرد. 

شهاب حسینی که به تازگی جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را دریافت کرده است، در سریال «شوق پرواز» نقش «شهید بابایی» را بازی کرده بود.


**برگزیدگان جشنواره‌ی فیلم روح الله معرفی شدند

جشنواره‌ فیلم «روح الله» با اهدای جایزه نقدی به برگزیدگان پایان یافت.

نخستین جشنواره فیلم روح الله عصر روز چهارشنبه پنجم خرداد ماه با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار «اهل بیت» شهر اصفهان به کار خود پایان داد.

در این مراسم جوایز جشنواره در بخش فیلم نامه، مستند، نماهنگ، داستانی و انیمیشن به ارزش 62  میلیون تومان اهداء شد. 

کمال تبریزِی، مریلا زارعی، فرشته طائر پور، ابوالفضل جلیلی و محمد حسین حقیقی داوران این جشنواره بودند.


**«نهال» برگزیدگان خود را شناخت 

برگزاری مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «نهال» در اولین دوره از بین‌المللی شدنش با تبریک ریاست دانشگاه هنر به تیم اصغر فرهادی و قول مساعدت دانشگاه هنر برای فیلم‌های شرکت کننده در فستیوال‌های خارجی و اعلام برگزیدگانش همراه بود.

سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال که اولین سال بین‌المللی شدن را تجربه می‌کرد تندیس‌های خود را در بخش‌ بهترین‌ها به کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن و مرد، عکس، طراحی پوستر، فیلمنامه، صدا، موسیقی فیلم، طراحی صحنه و لباس، فیلمبرداری، بهترین فیلم سال اولی، بهترین انیمیشن، بهترین مستند، بهترین فیلم تجربی، بهترین فیلم داستانی، تندیس ویژه‌ی هیئت داوران و تندیس بهترین کارگردانی  از نگاه تماشاگران اهدا کرد.

**مصوبات جدید شورای صنفی 

 غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش ؛در خصوص مصوبات جلسه هفته اول خرداد این شورا گفت: قرارداد فیلم «ایستاده در غبار» به سرگروهی زندگی پس از اکران فیلم «اژدها وارد می‌شود» ثبت شد.

همچنین نمایش فیلم‌های «ابد و یک‌روز»، «بادیگارد»، «50کیلو آلبالو» و « کفشهایم کو؟» مطابق آیین‌نامه شورای صنفی نمایش با 10 هفته کامل اکران، به پایان رسیده و به غیر از پردیس کوروش و سینماهای حمایتی این فیلم از اکران سایر سینماها برداشته می‌شود و مدت ادامه اکران این فیلم‌ها در این سینماها بستگی به قرارداد دو طرف دارد.

**تأیید ساخت پروژه همسر امام خمینی (ره)

حمیدرضا علیخانی مدیر تولید موسسه فرهنگی _ هنری عروج گفت: ساخت پروژه همسر امام (ره) پس از بررسی نهایی، تایید شد و این فیلم به‌زودی وارد مرحله تولید می‌شود.پس از بررسی نهایی، مجوزهای لازم را گرفته‌ایم تا به امید خدا شروع به ساخت فیلم کنیم. زمان دقیق شروع تولید فیلم هفته بعد مشخص خواهد شد.

تهیه و تولید پروژه همسر امام (ره) به نویسندگی و کارگردانی مصطفی رزاق کریمی برعهده  موسسه فرهنگی_هنری عروج و سازمان سینمایی خواهد بود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار