همراه با روح‌الله/56

تصدی قضا برای اهلش واجب كفایی است

حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: از مهمات امور مسئله قضاوت است كه سر و كار آن با جان و مال و ناموس مردم است.

تصدی قضا برای اهلش واجب كفایی استبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت امام خمینی(ره) با تأکید بر اهمیت مسئله قضاوت، فرمودند: وصیت اینجانب به رهبر و شورای رهبری آن است كه درتعیین عالیترین مقام قضایی كه در عهده دارند، كوشش كنند كه اشخاص متعهد سابقه دار و صاحبنظر در امور شرعی و اسلامی و در سیاست را نصب نمایند.

و از شورایعالی قضایی می خواهم امر قضاوت را كه در رژیم سابق به وضع اسفناك و غم انگیزی درآمده بود با جدیت سر و سامان دهند؛ و دست كسانی كه با جان و مال مردم بازی می كنند و آنچه نزد آنان مطرح نیست عدالت اسلامی است از این كرسی پراهمیت كوتاه كنند، و با پشتكار و جدیت به تدریج دادگستری را متحول نمایند؛ و قضات دارای شرایطی كه ، ان شاءالله با جدیت حوزه های علمیه مخصوصا حوزه مباركه علمیه قم تربیت و تعلیم می شوند و معرفی می گردند، به جای قضاتی كه شرایط مقرره اسلامی را ندارند نصب گردند، كه ان شاءالله تعالی بزودی قضاوت اسلامی در سراسر كشور جریان پیداكند.

و به قضات محترم در عصر حاضر و اعصار آینده وصیت می كنم كه با درنظرگرفتن احادیثی كه از معصومین - صلوات الله علیهم - در اهمیت قضا و خطر عظیمی كه قضاوت دارد و توجه و نظر به آنچه درباره قضاوت به غیر حق وارد شده است ، این امر خطیر را تصدی نمایند و نگذارند این مقام به غیر اهلش سپرده شود. و كسانی كه اهل هستند از تصدی این امر سرباز نزنند و به اشخاص غیر اهل میدان ندهند؛ و بدانند كه همان طور كه خطر این مقام بزرگ است اجرو فضل و ثواب آن نیز بزرگ است . و می دانند كه تصدی قضا برای اهلش واجب كفایی است .

وصیت به وزرا

وصیت اینجانب به وزرای مسئول در عصر حاضر و در عصرهای دیگر آن است كه علاوه بر آنكه شماها و كارمندان وزارتخانه ها بودجه ای كه از آن ارتزاق می كنید مال ملت ، و باید همه خدمتگزار ملت و خصوصا مستضعفان باشید، و ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل كردن حرام و خدای نخواسته گاهی موجب غضب الهی می شود، همه شما به پشتیبانی ملت احتیاج دارید.

 با پشتیبانی مردم خصوصا طبقات محروم بود كه پیروزی حاصل شد ودست ستمشاهی از كشور و ذخائر آن كوتاه گردید. و اگر روزی از پشتیبانی آنان محروم شوید، شماها كنار گذاشته می شوید و همچون رژیم شاهنشاهی ستمكاربه جای شما ستم پیشگان پستها را اشغال می نمایند. بنابر این حقیقت ملموس ،باید كوشش در جلب نظر ملت بنمایید و از رفتار غیر اسلامی - انسانی احتراز نمایید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار