کاظم داشی؛

طبیعت زیبای نگین فیروزه‌ای آذربایجان + تصاویر

کاظم داشی در جنگ جهانی اول پناهگاه اهالی هفت روستای اطراف بوده است و نام آن به یاد «کاظم خان»، فرمانده افراد محافظ روستا که خود اهل قوشچی بوده نامگذاری شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ قلعه کاظم داشی یکی از مکان‌های دیدنی و تاریخی دریاچه ارومیه می‌باشد که بیشتر شبیه به جزیره سنگی و در حدود ۶۵ کیلومتری ارومیه و ۱٫۵ کیلومتری روستای گوئرچین واقع شده است. کاظم داشی برای کسانی که تازه به این شهر می‌روند در نزدیک جاده ارومیه - سلماس (جاده قره باغ) در دریاچه ارومیه به شکل شبه جزیره مشاهده می‌شود که در گذشته کاملا جزیره‌ای بوده است.

سنگ کاظم خان صخره‌ای است سنگی با محوطه دیدنی که در عمیق‌ترین نقطه دریاچه ارومیه است. ارتفاع صخره سنگی بیش از ۳۵۰ متر است. دور تا دور این سنگ را با بریدن بدنه آن به شکل راهی درآورده‌اند که عرض آن ۶۰ متر و طولش در حدود ۵۰۰ متر است و تنها راه دستیابی به بالای سنگ راهی است کم عرض.

مناظر طبیعی زیبا و بقایای معماری و حجاری های صخره‌ای و گذرگاه‌های صعب العبور و پرتگاه‌های مخوف ارزش و اهمیت سوق الجیشی به این اثر داده است که با توجه به بررسی‌ها و پژوهش‌های باستان شناسی که توسط سازمان میراث فرهنگی کشور به عمل آمده است، مهم‌ترین آثار شناخته شده این محل مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مسیح و دوره ایلخانان می‌باشد که تحت محافظت و نگهداری سازمان میراث فرهنگی استان می‌باشد.

این قلعه در جنگ جهانی اول به مدت ۹ سال پناهگاه کاظم نامی از اهالی قوشچی و یاران وی بوده است. در این قلعه به دستور کاظم خان ساختمان ۲ طبقه‌ای نیز بنا شده که زمانی مورد استفاده خود و خانواده‌اش بوده است. بخش قلعه بر فراز کوهی مخروطی شکل ناقصی استوار است که در ۲ کیلومتری سمت جنوب غربی و نزدیک ساحل دریاچه ارومیه، مشرف به جلگه‌ای خرم و سبز واقع شده است. در نزدیکی قلعه نهری جریان دارد که پلی هم بر روی آن احداث شده است.

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی روی آن‌ها کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.