راديو در رمضان همراه روزه داران خواهد بود

شبكه هاي راديويي با ويژه برنامه ها و پخش دعا و نيايش فضايي معنوي براي روزه داران خود فراهم كردند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومي رسانه ملي؛ هنوز هم براي خيلي از روزه‌داران شنيدن اذان و مناجات سحرگاهي و افطار، يكي از خاطره‌انگيز‌ترين لحظات ماه مبارك رمضان است. در روزگاري كه قاب جادو بستري براي حضور در سحرگاهان نداشت، راديو تنها صدايي بود كه آن‌ها را به نيايش و مناجات شبانگاهي يا افطار روزه فرامي‌خواند. با اين نگاه است كه بسياري از مخاطبان، با شنيدن نواهاي ملكوتي از راديو اين ماه را سپري مي‌كنند. به‌همين علت به سنت هر سال، شبكه‌هاي راديويي با ويژه‌برنامه‌هاي متنوع و متعدد به استقبال بهار قرآن مي‌روند تا علاوه بر سرگرم‌سازي روزه‌داران، لحظاتي معنوي نيز براي‌ آنان پديد آورند.‌  

 **راديو ايران: از تو به يك اشاره تا قرار بي‌قراران
 
راديو ايران به شنوندگانش توصيه مي‌كند كه هنگام افطار با صداي سعيد توكلي و فاطمه آل‌عباس، روزه  خود را باز كنند. در ويژه‌برنامه «از تو به يك اشاره» به تهيه‌كنندگي ساجد قدوسيان، مخاطبان هر روز به يكي از استان‌ها سفر مي‌كنند و با آيين‌ها و رسوم آن ديار در ماه مبارك رمضان آشنا مي‌شوند. گفت‌وگو با مسلمانان غيرايراني ساكن ايران، تغيير اوضاع مشاغل مختلف در ايام ماه مبارك رمضان و بررسي جنبه اجتماعي آن؛ همچنين آيتم‌هاي از خدا چه خبر و قاصدك از ديگر بخش‌هاي اين برنامه است كه از ساعت 19:30 تا 21 با نويسندگي سارا آقامحمدي و ساناز احمدي دوستدار از آنتن راديو ايران پخش مي‌شود. همچنين شنوندگان مي‌توانند با «قرار بي‌قراران» ويژه سحرگاهي از گروه فرهنگ و انديشه، شنونده گوشه‌هايي از دعاي مجير باشند. اين برنامه به تهيه‌كنندگي حسين معصومي با حضور حجج اسلام دكتر افتخاري و علي سرلك، محمد نصرآبادي، دكتر باقري و دكتر الهامي با بهره‌گيري از كليدواژه‌هايي از دعاي پر فيض مجير، موضوعات 30 روز سحر را در ادبيات و عرفان ايراني بررسي و درباره بخش‌هايي از دعاي مجير صحبت مي‌كند.
 
يكي از ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد اين برنامه، پخش مستندي درباره يكي از شهداي مدافع حرم است. اين مدافعان از كشورهاي مختلف اسلامي همچون ايران، عراق و افغانستان هستند و گروه برنامه‌ساز به ديدار خانواده‌هاي آنان مي‌رود و ضمن اهداي سپاس‌نامه راديو ايران كه قدرداني كوچكي از حماسه‌سازي‌هاي اين شهداست، با خانواده‌هاي آن‌ها به گفت‌وگو مي‌پردازد و اين شهدا را به مخاطبان راديو ايران معرفي مي‌كند. همچنين تلاش شده براي اولين‌بار با حال و هواي معنوي ماه مبارك رمضان با آهنگسازي اميد رمضاني و خوانندگي مجتبي مصري، تيتراژي اختصاصي براي اين برنامه سحري ساخته شود.
 
 **راديو سلامت: با شوق بندگي تا خدا راهي نيست
 
راديو سلامت با تأكيد بر موضوعات سلامت‌محور، شامل توصيه‌هايي براي اصلاح رفتارها و عادت‌هاي غلط غذايي و عاداتي كه با عمل به آن، بدني سالم و قوي‌ خواهيم داشت بيش از 12 هزار دقيقه برنامه براي اين ماه توليد كرده‌است. ويژه‌برنامه افطار «تا خدا راهي نيست» به تهيه‌كنندگي سولماز عطايي و گويندگي فيروزه آدابي و علي مهنام‌فر از ساعت 19:10 به‌مدت 110 دقيقه با هدف خودسازي و رسيدن به رضايت الهي با ايجاد فضاي عرفاني شاد و تلفيقي از بخش‌هاي كوتاه و شنيدني در قالب گزارش، نمايش، داستان، مصاحبه، مسابقه و... با شنوندگان صداي سلامت همراهي مي‌كند. همچنين ويژه‌برنامه سحر «شوق بندگي» به تهيه‌كنندگي حسين فنايي و پيمان پناهي و به گويندگي محمد مطلب از ساعت3:00 به‌مدت 110 دقيقه با هدف برجسته‌سازي، تبيين و استمرار رفتارهاي صحيح و مثبت به‌خصوص در حوزه‌هاي گوناگون سلامت فردي و اجتماعي تهيه شده‌است. اين برنامه در قالب يك جنگ متنوع و هدفمند كه در بخش‌هاي مختلفي همچون كارشناسي، داستان، نمايش، گزارش، نكته‌ها، نيايش، دعاي سحر، اذان، قرآن و... به آن مي‌پردازد.
 
 **راديو جوان: با نسيم سحر تو رو نفس مي‌كشم
 
راديو جوان امسال در ماه مبارك رمضان با ويژه‌برنامه «تو رو نفس مي‌كشم»  مهمان لحظه‌هاي ناب و معنوي افطار شنوندگان شده‌است. زهره عبدالرحيم تهيه‌كننده و محمدرضا اصغري كارشناس آن است. ضمن اينكه فاطمه عباسي و سيدمهدي مفيدي‌راد هم اجراي آن را برعهده دارند. راديو جوان با پخش اين برنامه مي‌كوشد با توجه به ساعات طولاني روزه‌داري و با بيان غيرمستقيم معارف اسلامي، فضايي مفرح و شاد براي مخاطباني كه گرسنگي و تشنگي را تحمل كرده‌اند، فراهم آورد و آن‌ها را با مفاهيم قرآني و معارفي آشنا كند. ضمن اينكه ويژه‌برنامه سحرگاهي «نسيم سحر» نيز به تهيه‌كنندگي زهرا عبدالله‌زاده و گويندگي طاهره خضرايي اين فضاي معنوي را تقويت مي‌كند. همچنين اين شبكه در برنامه «قرار»، ويژه اذان‌گاهي ظهر به تهيه‌كنندگي عليرضا محمدنيا و گويندگي عباسي و مهدي مفيدي، آيتم‌هايي درباره نماز و اهميت آن را تهيه كرده است و به آثار نماز به‌خصوص نماز اول وقت و آشنايي با آيات نماز در قرآن مي‌پردازد.
 
 **راديو ورزش: عطر نسيم نياز در رمضان
 
«فرصت پرواز» عنوان ويژه‌برنامه افطار شبكه راديويي ورزش با رويكرد ورزشي است. اين برنامه به تأثير تلاش، پشتكار و كوشش در رسيدن به توفيقات مي‌پردازد. همچنين معرفي شهداي ورزشكار حرم، معرفي آداب و سنن نواحي مختلف ايران، زمان و نحوه ورزش‌كردن در ماه مبارك رمضان و... از جمله بخش‌هاي اين برنامه است كه تهيه‌كنندگي‌اش بر عهده يوسف فرجي است و با گويندگي محمد درخشنده هر روز از ساعت 20 تا 21:30 روي آنتن مي‌رود. همچنين ويژه‌برنامه سحرگاهي ماه مبارك رمضان با عنوان «نسيم نياز» نيز از ساعت 3:30 تا 4:30 به تهيه‌كنندگي حسين سلطاني و گويندگي سبحان اكرامي بر آن است تا با ايجاد فضاي معنوي در زمان سحر و استفاده از ادعيه و سخن بزرگان به ويژگي‌هاي اين ماه مبارك بپردازد.
 
 **راديو فرهنگ: عطر سحوري در رمضان
 
هم‌زمان با ماه مبارك رمضان، راديو فرهنگ تلاش كرده با فضاسازي مناسب براي مردم، به‌منظور يادآوري فضايل اخلاقي و روحاني، برنامه‌هاي مناسبي را تهيه كند. برنامه «شهر رمضان» كه در ساعت 20:15 روي آنتن مي‌رود با نگاهي كارشناسانه در حوزه فرهنگ، تلفيقي از موسيقي، نيايش و گفتار كارشناس است. ضمن اينكه ويژه‌برنامه سحرگاهي اين شبكه با عنوان «سحوري» نيز در ساعت 3:30 مي‌كوشد مخاطبان فرهنگ‌دوست را در لحظات روحاني جذب و فضائل اخلاقي و روحاني را با  فضاسازي مناسب به آنان يادآوري كند.
 
 **راديو معارف: جشن ضيافت با نان و خرما
 
راديو معارف با تدارك گسترده برنامه‌هاي زنده و توليدي به استقبال ماه مبارك رمضان رفته است كه در قالب‌هاي متنوع با موضوعات اخلاقي قرآني و سبك زندگي اسلامي تقديم مخاطبان فرهيخته صداي فضيلت و فطرت مي‌شود. راديو معارف با ويژه‌برنامه «جشن ضيافت» حلول ماه پر خير و بركت رمضان را جشن مي‌گيرد و با پخش دو برنامه زنده «نان و خرما» و «بهشت اجابت» در لحظات عرفاني افطار و سحر به تبيين راه‌هاي بهره‌مندي از نسيم رحمت الهي و تبيين آداب و آثار توبه، دعا و نيايش مي‌پردازد. همچنين مسابقه زنده «عطر قرآن» در اين ايام هر روز از راديو معارف پخش مي‌شود و علاقه‌مندان از سراسر كشور مي‌توانند ضمن شنيدن و بهره‌مندي از رهنمودهاي مراجع معظم تقليد در يك رقابت جذاب راديويي نيز شركت كنند.
 
 **راديو قرآن: روايت حديث آرزومندي با صداي ربنا

 
راديو قرآن، به‌عنوان اولين رسانه شنيداري قرآني فارسي‌زبان، مي‌كوشد تا با هدف آشناكردن مخاطبان با كلام الهي و تبيين، ترويج و تقويت باورهاي قرآني براي تثبيت و تجسم عملي قرآن در ماه مبارك رمضان حضور مؤثري در رسانه صدا داشته باشد. اين شبكه با ويژه افطار «صداي ربنا» كه از ساعت 20 به‌مدت يك ساعت تدارك ديده شده، تلاش مي‌كند با در برگيري حوزه تلاوت و آموزش، نياز طيف مخاطب قرآني را در لحظات افطار برآورده كند. همچنين ويژه‌برنامه سحر با عنوان «حديث آرزومندي» از ساعت 2:30 به‌مدت 120 دقيقه، فضاي عرفاني و معنوي اين لحظات را با گفتار كارشناسان ديني و ادعيه و مناجات، پربارتر مي‌كند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار