سیاتل تایمز: بوئینگ چگونه می‌تواند از توافق هسته‌ای ایران سود ببرد؟

سیاتل تایمز در مطلبی به بررسی موضوع فروش هواپیماهای شرکت آمریکایی بوئینگ به ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیاتل تایمز» نوشت: ایران میتواند در قراردادی با بوئینگ، ناوگان خطوط هوایی خود را نوسازی کند.

توافق هسته ای ایران به بوئینگ اجازه می دهد برای فروش هواپیماهای تجاری با ایران مذاکره کند. این تنها یکی از صدها مفاد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. توافق هسته ای ایران حاصل مذاکرات سخت و پیچیده ایران با کشورهای 1+5 است.

از آغاز اجرای برجام در 16 ژانویه (26 دی)، ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده است. در مقابل، تقریبا تمامی تحریم های اروپایی علیه ایران نیز لغو شده است؛ اما تحریم های آمریکایی، به دلیل آنچه مقامات واشینگتن حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر می نامند، همچنان پابرجا است. تنها به عنوان یکی از بندهای ویژه در توافق، وزارت خزانه داری آمریکا به شرکت بوئینگ اجازه داده است تا مذاکرات خود را با تهران آغاز کند. آمریکایی ها ادعا می کنند این امتیازی برای تشویق ایران به پایبندی به تعهدات خود در برجام است.

ایران به دلایل ایمنی، با خرید هواپیماهای بوئینگ به دنبال نوسازی ناوگان خطوط هوایی خود است. بوئینگ نیز با درک این موضوع، آگاهانه رفتار ایران را بعد از اجرای برجام زیر نظر دارد. در حال حاضر، بوئینگ امکان دستیابی به یک توافق تجاری بزرگ و تاریخی را با ایران دارد.

اما اروپایی ها خیلی زود روابط خود را با تهران آغاز کردند. شرکت ایرباس برای فروش 100 فروند هواپیمای تجاری به ارزش 27 میلیارد دلار با تهران به توافق اولیه رسیده است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار