وقتی ممنوعیت‌های سیاسی روزه‌داران را مشتاق‌تر می‌کند؛

مسلمانانِ كشورهای غير‌مسلمان چگونه روزه‌داری می‌کنند؟

وضعیت مسلمانان در بسیاری از كشورهای غیر‌مسلمان نیز شرایط خاصی را به روزه‌داران تحمیل میكند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وضعیت مسلمانان در بسیاری از كشورهای غیر‌مسلمان نیز شرایط خاصی را به روزه‌داران تحمیل میكند. با این حال از اشتیاق مسلمانان برای روزه‌داری كم نمیشود. در سفری كوتاه به برخی از این كشورها با ما همراه باشید.

در ایامی كه عطر ماه رمضان در سراسر ایران و ستیر كشورهای اسلامی پیچیده است، مسلمانان ساكت كشورهای مسلمان نیز با اشتیاقی وصف‌ناپذیر روزه میگیرند و از مواهب این ماه پربركت بهره‌مند میشوند.

بنابر پیروی تقویم اسلامی از چرخه قمری، هر ساله این ماه مبارك به مدت 10 یا 11 روز عقب‌تر كشیده میشود و به همین دلیل است كه از زمستان سرد و روزهای كوتاه‌مدت آن به تابستان گرم و روزهای طولانیمدت میرسیم، حتی این تغییر هم جالب و زیباست و موقعیتی است برای محك‌زدن شكیبایی و تاب‌آوری آدمی. برای مسلمانانی كه در كشورهای غربی و اروپایی زندگی كرده و به دایره قطب شمال نزدیك‌تر هستند، ‌رمضان نیز هر ساله با مسائلی برای آنان همراه است.

وضعیت مسلمانان در بسیاری از كشورهای غیر‌مسلمان نیز شرایط خاصی را به روزه‌داران تحمیل میكند. با این حال از اشتیاق مسلمانان برای روزه‌داری كم نمیشود. در سفری كوتاه به برخی از این كشورها با ما همراه باشید.
        
حس شیرین 20 ساعت روزه‌داری

در كشورهایی همچون فنلاند و نروژ، آفتاب ساعات اندكی غروب میكند (چیزی حدود سه تا چهارساعت). این بدان معناست كه مسلمانان این قبیل كشورها باید در طول روز چیزی حدود 20 ساعت روزه بگیرند. این در حالی است كه آنها پس از تحمل یك روز طولانی و یك روزه سخت و طاقت‌فرسا، تنها چند ساعت برای خوردن و آشامیدن وقت دارند و پس از آن نیز باید خیلی زود خود را برای یك روز سخت و طاقت‌فرسای دیگر آماده كنند.

یاسر جاوید 25 ساله، دانشجوی مهندسی برق در سوئد است. وی در خصوص ماه مبارك رمضان میگوید: دامنه ساعات طولانی برای روزه‌داری در این ماه مقدس مهم‌ترین مسئله این ماه مبارك برای من است. جاوید ادامه میدهد‌: از آنجا كه من دانشجو بوده و در كنار تحصیلم به صورت پاره‌وقت كار میكنم، به همین دلیل برای من فوق‌العاده سخت است كه با وجود روزه بودنم تا ساعت 9 شب، علاوه بر كار و تحصیل، خودم غذا درست كنم و...

او اما با وجود این مشكلات باز هم با انگیزه هر چه تمام روزه میگیرد، چراكه به اعتقاد او ماه مبارك رمضان فرصتی است برای تقویت باورهای دینی و این سعادت هر سال تنها یك‌بار نصیب انسان میشود.

ابراهیم افریدی، دانش‌آموز نروژی است و او هم همین احساس را نسبت به ماه مبارك رمضان دارد. او میگوید: احساس خیلی خوبی دارم و خوشحالم از اینكه در این ماه مقدس به هدفی كه همان خودداری و تاب‌آوری است میرسم. چیزی كه به من انگیزه روزه گرفتن میدهد، این است كه به این یقین میرسم كه تنها معبودم خداوند تبارك و تعالی است، یعنی این رمضان است كه این حس درونی را در من ایجاد و مرا به سوی پروردگارم سوق میدهد.

مسلمانانِ كشورهای غير‌مسلمان چگونه روزه‌داری می‌کنند؟

برخی از مسلمانان نیز این آسودگی خاطر را دارند كه هر چقدر هم كه شرایط روزه‌داری سخت بوده و زمانش طولانی باشد باز هم آنها میتوانند همانند دیگر مسلمانان جهان روزه گرفته و این فرهنگ را در میان دیگر افراد اشاعه دهند.

اشتیاق به روزه‌داری حتی در ممنوعیت‌ها

در رابطه با ماه مبارك رمضان برخی واقعیات وجود دارد كه همگان كم و بیش از آنها آگاه هستند. ماه رمضان، نهمین ماه در تقویم مسلمانان است كه از آن به عنوان ماه روزه‌داری یاد شده است. در طول این ماه مبارك از آحاد مسلمانان (چه در جوامع غربی و چه شرقی) این انتظار میرود كه از صبح تا غروب از خوردن و آشامیدن و سایر لذایذ پرهیز كرده و به عبادت خداوند متعال بپردازند.

حذف كردن این همه رفاه و امكانات از دل برنامه‌های روزانه آدمی، به این منظور است كه انسان روی معنویت و عبادات (اعم از روزه، نماز، تلاوت قرآن كریم، یاد و ذكر خداوند و...) بیشتر تمركز داشته و علاوه بر توجه به فقرا و مستمندان، ‌سعی در پاك كردن ذهن و قلب خود از هر آنچه متناسب با خوی آدمی نیست، داشته باشد. از همه مهم‌تر اینكه در این ماه عزیز هدف این است كه انسان از برخی ناخالصیها همچون دروغ و غیبت دور باشد. در سایه چنین باور و اعتقادی، اشتیاق مسلمانان به روزه‌داری در برخی كشورهای غیر‌مسلمان مثال‌زدنی است.

روزنامه واشنگتن ‌پست سراغ كودكان مسلمان روزه‌دار رفته و از پایبندی این كودكان به اصول روزه‌داری با وجود برخی دشواری‌ها گزارش داده و از رونق روزه‌داری و برگزاری مراسم‌ خاص برای این كودكان طی سال‌‌های اخیر در امریكا خبر داده است. این روزنامه ابتدا سراغ دو برادر ۱۱ و ۹ ساله به نام‌‌های «یوسف مك ‌كنزی» و «عبدالرحمان مك ‌كنزی» می‌رود؛ برادرانی كه امسال به جمع روزه‌داران خانواده پیوسته و خود را به اقامه نماز اول وقت در كنار یكدیگر مقید كرده‌اند.

مادر ۳۵ ساله آنها كه شغلش پرستاری است، می‌گوید: «گرچه پسرانم به سن شرعی نرسیده‌اند ولی از آنجا‌ كه برای گرفتن روزه خیلی ابراز علاقه كردند مانعی برای این كار ندیدم، روزه گرفتن باعث می‌شود كه آنها احساس بزرگ‌ شدن كنند.» «آدم الخطیب» نیز پسر بچه دیگری است كه سه سال است در كنار پدر و مادرش در امریكا روزه میگیرد، او در پایان روز چهارم احساس ‌گرسنگی شدید می‌كند ولی معتقد است این كاملاً طبیعی است و می‌خواهد به روزه‌‌اش ادامه دهد. این نوجوان ۱۱ ساله می‌گوید: «مادرم به من گفته كه اگر احساس كردی سلامتی‌ات در خطر است، روزه‌‌ات را بشكن ولی اگر تنها میل و هوس به خوردن داشتی دلیلت برای شكستن روزه قانع‌‌كننده نیست.

من چرخی دور و بر می‌زنم و پس از مدتی می‌بینم كه نه واقعاً مشكلی ندارم، تمام تلاشم را میكنم تا به گرفتن روزه ادامه دهم چون حقیقتاً به آن نیاز دارم... زمانی ‌كه ماه رمضان به اتمام می‌رسد از اینكه توانسته‌ام روزه‌‌هایم را بگیرم به خود می‌بالم و احساس غرور می‌كنم.»

همانطور كه میدانید برخی اقشار و افراد از روزه‌داری در این ماه مبارك منع هستند. افرادی همچون بیماران، زنان باردار، كودكانی كه به سن بلوغ نرسیده‌اند و... اما جالب اینجاست كه علاوه بر این ممنوعیت، گاهی اوقات شرایط سیاسی و حكومتی یك كشور نیز افراد را از انجام فرایض واجبی همچون روزه‌داری منع میكند. این در حالی است كه در برهه‌ای از زمان برخی عوامل سیاسی در كشور ژاپن ممنوعیت روزه‌داری را برای مسلمانان Xinjian(سین كیانگ) به وجود آورده بود و جالب‌تر آنكه این ممنوعیت‌ها اشتیاق مسلمانان چین به روزه‌داری را دوچندان كرده است.


منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار