گِل‌درمانی به روش بوعلی سینا!

گل ‌سر از مواد طبیعی است که در بسیاری از عطاری‌ها موجود است و بسیاری از قدیمی‌ها استفاده از آن را توصیه می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گل ‌سر از مواد طبیعی است که در بسیاری از عطاری‌ها موجود است و بسیاری از قدیمی‌ها استفاده از آن را توصیه می‌کنند. در کتاب‌ها و متون طب سنتی هم خواص زیادی برای آن درنظر گرفته شده است.درمانگران طب سنتی می‌گویند  گل سرشوی خاصیت ترمیم‌کنندگی دارد. اگر ساقه مو آسیب ببیند، می‌توانید از آن استفاده کنید و دوباره ساقه‌ موهای خود را ترمیم کنید و زیبایی را به موهای خود بازگردانید.حتی برای درمان بعضی جوش‌ها و کهیرها هم می‌توانید از آن استفاده کنید. البته استفاده از این محصول هم فوت و فن خودش را دارد و استفاده نابجا و غیراصولی آن می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

همه اختلال‌هایی که با کمک گل‌سرشوی برطرف می‌شود

اگر شما هم طرفدار استفاده از مواد طبیعی هستید و دوست دارید با استفاده از مواد طبیعی به طراوت و زیبایی موهای خود کمک کنید، این مطلب را بخوانید تا بیشتر درباره خواص و نحوه استفاده صحیح گل سر بدانید.

گل سرشوی چیست؟

گل سرشور يکي از گل‌هايي است که در طب سنتي از آن براي درمان و بهبود برخي از بيماري‌ها استفاده مي‌شود و در متون طب سنتي از آن با عنوان طين ياد مي‌شود. طين همان خاک است که در گروه داروهاي با منشاء معدني قرار مي‌گيرد و خواص و جنبه‌هاي درماني متعددي دارد. يکي از انواع اين خاک‌ها، گل سرشوي است که يکي از معروف‌ترين کاربردهايش  حفظ بهداشت مو و پوست سر است.
 
به باور درمانگران و متخصصان طب سنتي استفاده از اين مواد طبيعي که منشاء طبيعي دارند، مثل خاک‌ها که منشاء معدني دارند يا حنا و صدر که منشاء گياهي دارند مناسب‌ترين انتخاب براي حفظ سلامت و نشاط و شادابي موهاست زيرا اين مواد طبيعي هستند و با طبيعت انسان تناسب و سازگاري بيشتري دارند و در مقايسه با مواد شست‌وشودهنده شيميايي مفيدتر و کم‌عارضه‌ترند. 

دوای درمان موخوره شما

شست‌وشوي سر با گل‌سرشوي علاوه بر آنکه مي‌تواند به تقويت مو و افزايش سرعت رشد تارهاي مو کمک کند، اثر ترميم‌کنندگي نيز دارد و مي‌تواند بسياري از آسيب‌هاي وارد شده به ساقه مو را نيز برطرف کند و نيز خاصيت ترميم‌کنندگي مو دارد. در کتاب‌ها و متون طب سنتي نسخه‌هاي طبيعي مختلفي در مورد خواص درماني گل‌سرشوي مطرح شده که از ميان آنها مي‌توان به خاصيت تقويت‌کنندگي مو، ترميم‌کنندگي موها و زخم‌ها، درمان جوش‌ها و برخي از کهيرها و خاصيت ضدموخوره، ضد جوش و  نرم‌کننده گل سرشوي اشاره کرد. 
 

شاید کچل شوید!

در صورتي که گل سرشوي بيش از اندازه لازم روي سر قرار گيرد با خيس شدن موها و جذب آب سنگين و سنگين‌تر مي‌شود و اين حالت موجب کشش تارهاي مو شده و با سستي ريشه مو احتمال ريزش موها زياد مي‌شود. اين عارضه در شرايطي که موها بلند باشد، زيادتر است به همين دليل درمانگران به افرادي که موهاي بلند دارند به هيچ وجه استفاده از گل‌سرشوي را توصيه نمي‌کنند. افراد بايد به ميزان کافي گل سرشوي را براي شست و شو انتخاب كنند و خيلي آرام و آهسته گل را با کمک آب از روي سر بشويند، زيرا شست و شوي سريع موها احتمال کشش و سستي ريشه مو را افزايش مي‌دهد و فرد با هر بار شستن سر با گل سرشوي بخشي از تارهاي موي خود را از دست مي‌دهد.

 يکي ديگر از عواملي که موجب ريزش مو بعد از شستن سر با گل سرشوي مي‌شود، افزودن مواد ديگر مانند سدر، کتيرا، حنا و ديگر گياهان دارويي براي تقويت سر است. به گفته درمانگران بهتر است گل سرشوي به تنهايي براي شست‌و‌شوي موها استفاده شود و استفاده از ترکيب‌هاي گياهي مثل کتيرا يا سدر براي تقويت موها بعد از شست‌وشوي يا در زمان ديگري انجام شود. 

چگونه مصرف کنید؟

يکي از بهترين روش‌هاي شست‌وشوي موي سر با گل سرشوي آن است که 2 تا 3 قاشق از اين خاک را درون ظرفي بريزيد و به تدريج به آن آب اضافه کنيد و آن را به آرامي مخلوط کنيد تا قوام پيدا کند و به صورت گل در آيد. غلظت اين گل بايد به گونه‌اي باشد که وقتي آن را روي سر مي‌گذاريد جاري نشود و نريزد. مدت زمان مناسب براي استفاده از اين گل 20 تا 30 دقيقه است و سپس آن را به آرامي بشوييد.

 اگرچه شست‌وشوي سر با گل سرشوي آلودگي‌ها و چربي‌ها را از مو و پوست سر مي‌شويد و از بين مي‌برد اما مي‌توانيد  بعد از شست‌وشو با گل سرشو، موهاي‌تان را با شامپو به‌خصوص شامپوهايي که منشا گياهي دارند، بشوييد. 

نکات ایمنی را فراموش نکنید

از آنجا که شست و شوي موها با گل سرشوي و قرار دادن آن روي سر عارضه‌اي به همراه ندارد و موجب جذب مواد معدني به واسطه پوست نمي‌شود، منع مصرف خاصي ندارد اما دانستن نکات زير به استفاده بهتر از اين گل کمک مي‌کند.

• از آنجا که ماده موثره گل‌سرشوي در خون بالا نمي‌رود و اين خاک از طريق پوست جذب نمي‌شود بنابراين خطري براي مصرف‌کننده ندارد اما توصيه شده زنان در دوره بارداري از آن استفاده نکنند.

• براي تهيه گل‌سرشوي حتما بايد از علايق افراد و مراکز معتمد و مطمئن اقدام کرد. گاهي ديده شده افراد سودجو هر نوع خاکي را به عنوان گل‌سرشوي به مردم ارائه مي‌کنند؛ خاک‌هايي که احتمال آلودگي آنها زياد است و ممکن است عوارض نامطلوبي را بر پوست، مو و سلامت مصرف‌کننده به همراه داشته باشد. 

• خاک سرخ يا گل ارمني از جمله خاک‌هايي است که در طب سنتي براي درمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. يکي از پرکاربردترين خاصيت‌هاي اين خاک خاصيت ضدخونريزي آن است.

•  علاوه بر خاصيت درماني خاک‌ها براي شست‌وشوي مو و پوست برخي از درمانگران ازبرخي از گل‌ها مثل گل ارمني براي درمان واريس و کاهش دردهاي آن استفاده مي‌كنند.

چند وقت یک‌بار استفاده کنیم؟

درمانگران طب سنتي توصيه مي‌کنند افرادي که دچار ريزش مو هستند بهتر است هر 10 روز يا هر دو هفته يک بار از گل سرشوي استفاده کنند. به علاوه موها با خیس شدن سنگین می‌شوند و ممکن است که به راحتی کنده شوند و بریزند. حتی اگر ریزش مو هم ندارید باید حواس‌تان باشد که برای پاک‌ کردن موها از گل شست‌وشو، به آرامی آنها را شست‌وشو دهید. می‌توانید برای کاهش عوارض استفاده از گل شست‌وشو از از مخلوط آب و گلاب استفاده کنید. 

استفاده از گل شست‌وشو ممکن است در برخی از افراد عوارضی مانند، خشکی پوست یا حتی زخم و ضایعات پوستی ایجاد کند. برای پیشگیری بهتر است ابتدا مقداری از گل شست‌وشو سر را روی موهای خود امتحان کنید و سپس در اندازه وسیع استفاده کنید. بعد از دیدن اولین عارضه هم بهتر است سریعا استفاده از گل را قطع کنید.

نسخه های طبيعي براي گل سرشوي

در متون طب سنتي نسخه‌هاي طبيعي متنوعي درباره گل سرشوي و خواص درماني آن مطرح شده که برخي از کاربردي‌ترين آنها را با هم مرور مي‌کنيم:

• تهيه خميري از گل سرشوي با ماست و آب و ماسک کردن آن بر پوست به افراد مبتلا به جوش سر، خارش پوست سر و افراد مبتلا به کهير پيشنهاد مي‌شده است. براي تهيه اين خمير گل سرشوي و ماست را ترکيب مي‌کردند و براي آماده شدن آن به تدريج آب را اضافه مي‌کردند تا خميري يک دست و مناسب به دست آيد.

• درمانگران طب سنتي براي درمان موخره و افزايش نرمي پوست ترکيب گل سرشوي و آب خيسانده گل ختمي تجويز مي‌کردند. براي اين منظور آنها گل ختمي را به مدت يك روز در آب خيس مي‌کردند و بعد از صاف کردن اين آب را با خاک سرشوي مخلوط کرده و از آن براي شست‌وشوي سر استفاده مي‌کردند يا آن را روي پوست ماسک مي‌کردند.

• يکي ديگر از نسخه‌هاي درمانگران طبيعي براي بسته شدن منافذ پوست استفاده از ترکيب گل‌سرشوي با گلاب است. ماسک کردن اين گل روي پوست به بسته شدن منافذ آن کمک مي‌کند.
منبع: مجله سیب سبز
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار