کرمانشاه؛

بیماری که در کمین کودکان با نمک است

یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی گفت: والدین زمانی که هنگام بوسیدن کودک احساس شوری کردند، باید در زمینه آزمایش تشخیص بیماری CF اقدام کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سید حمیدرضا مرتضوی با بیان اینکه بیماری CF (فیبروز کیستیک) یک بیماری ژنتیکی است، گفت: این بیماری در کودکان بروز پیدا می‌کند.

وی افزود: در این بیماری بر اثر اختلال در کانال‌های دفع کلر در راه‌های مخاطی، ترشحات مخاطی غلیظ شده و آب نمی‌تواند وارد راه‌های مخاطی شود.

مرتضوی گفت: عدم دفع مخاط به دلیل عدم ورود آب، موجب انسداد راه‌های مخاطی شده و این انسداد موجب ایجاد عفونت می‌شود.

وی تصریح کرد: این بیماری عوارض مختلفی دارد و این امکان وجود دارد که ترشحات پانکراس که شامل آنزیم‌های هضم و جذب غذاست دچار مشکل شود که در نهایت می‌تواند سوء تغذیه و کاهش رشد را برای کودکان رقم بزند.

مرتضوی افزود: این بیماری علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی، عوارض ریوی را نیز به دنبال دارد که در آن بافت ریه دچار عفونت و تخریب می‌شود.

این فوق تخصص آسم با بیان اینکه این بیماری صعب العلاج است، گفت: داروهای این بیماری عمدتا گران بوده و از آنجا که این بیماری در زمره بیماری‌های خاص قرار ندارد، بیشتر خانواده‌ها از عهده تامین هزینه‌های درمان این بیماری بر نمی‌آیند.

مرتضوی CF را یک بیماری کشنده عنوان کرد و افزود: این بیماری مزمن است و مرگ و میر آن نیز بالا است.

وی با بیان اینکه این بیماران در کنار داروهای خود به دستگاه اکسیژن و نیز مراجعه به روانپزشک، فیزیوتراپ، متخصص غدد، گوارش و ریه نیاز دارند افزود:داروهای این بیماری نگهدارنده هستند و بیمار با مصرف آنها می‌تواند عمر طولانی‌تری داشته باشد.

وی تست عرق و میزان کلر عرق را یکی از راه‌های تشخیصی این بیماری عنوان کرد و افزود: اگر میزان کلر در عرق کودکان بالا باشد آزمایش‌های دیگری برای تشخیص قطعی این بیماری تجویز می‌شود.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، فوق ، تخصص ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.