سرنوشت «عمارت مسعودیه» در دست قوه قضائیه

مشکلاتی بین صندوق احیا و شرکت عظام از لحظه واگذاری «عمارت مسعودیه» آغاز شد که تا الان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ داستان مشکلات عمارت مسعودیه بین شرکت عظام و صندوق احیا موضوعی بود که از پیشنهاد تغییر کاربری آغاز شد و با فرستادن نامه فسخ قرارداد، ادامه پیدا کرد و تنها قربانی این ماجرا عمارت بود.
 
در پی این ماجرا پس مدتی به سراغ تقی زاده مدیر پروژه عمارت مسعودیه، شرکت عظام رفتیم و وی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت عمارت مسعودیه و ماجراهایی که این مدت رخ داد، گفت: ما در ابتدا سه بنای عامری‌های کاشان‌، عمارت مسعودیه تهران و کاروانسرای وکیل کرمان را برای مرمت تحویل گرفتیم.

هنگامی که عمارت مسعودیه را به ما دادند، قرار بود با تغییر کاربری هتل این بنا را مرمت و بازسازی کنیم. طبق قراردادی که ما با صندوق احیا بستیم قرار شد اگر در حین مطالعات خود امکان تبدیل عمارت به هتل نبود، ما پیشنهاد خود را به آنها برای تغییر کاربری بدهیم. ما پس از مطالعاتی که انجام دادیم به کمیته فنی صندوق احیا اعلام کردیم که با توجه به دلایلی که در نامه خود ذکر کردیم، پیشنهاد تغییر کاربری را اعلام کردیم و آنها تایید کردند. اما پس از مدتی با مخالفت صندوق احیا روبرو شدیم.

وی در ادامه در خصوص داستان فیلمبرداری در عمارت گفت: تیمی که قرار بود مستند به توپ بستن مجلس را به تصویر بکشند، خواهان انجام این کار در عمارت شدند. ما به مدت 40 روز برای این کار مطالعه و تحقیق کردیم و در آخر با توجه به این که در تمامی فضای عمارت نایلونی پهن شده و زیر نظر ما صحنه آرایی انجام شود، اجازه این کار را به دوستان دادیم.

برای ساخت قسمتی از کار از ستون چراغ برق استفاده کردیم و این در صورتی بود که تصاویری در رسانه‌ها انتشار داده شد و در آن ها ذکر شد که ما ستون های داخلی را به آتش کشیدیم، این در صورتی که اگر ما چنین کاری انجام داده بودیم چه طور تا ساعت 12 شب تمام آن ها را جمع آوری کردیم بدون آن که اثری باقی بماند.

وی در ادامه در خصوص داستان پیشنهاد آنها برای تغییر کاربری عمارت گفت: ما پیشنهاد تغییر کاربری عمارت به  یک رویداد فرهنگی را به صندوق دادیم. دلیل این کار این بود که عمارت از نظر دسترسی و قرار گیری آن نزدیک وزارتخانه ها و مرکز شهر و همچنین تشکیل کنفرانس ها،‌ جلسات اجلاس، اجرای موسیقی، وجود کارگاه دوخت لباس ایرانی، برگزاری تئاتر و ایجاد سفره خانه که در آن غذای ایرانی سرو کنند، بهترین مکان برای انجام این کارها بود.

وی در ادامه افزود: پس از آن که ما پیشنهاد خود را دادیم، با مخالفت بچه های صندوق احیا رو به رو شدیم و پس  از داستان ساخت مستند در عمارت نامه ی توقف عملیات مرمت را برای ما فرستادند.

تقی زاده در پایان در خصوص فسخ قرارداد و نظرشان در مورد این موضوع گفت: فسخ قرارداد یک کار دو طرفه است و ما موافق این موضوع نیستیم. در این خصوص باید قوه قضاییه قضاوت کندرو ببیند حرف کدام یک از ما درست است. بخش خصوصی تازه کار است و باید با آن همکاری کرد؛ این بخش تازه کار را با کارهایتان نابود نکنید. اگر عمارت را از ما بگیرند به سازمان تحویل داده می شود و دیگر در اختیار مردم نیست.

پس از صحبت‌های تقی زاده به سراغ محمدرضا پوینده مدیر عامل صندوق احیا رفتیم  و وی در خصوص فسخ قرارداد گفت: ما اقدامات حقوقی را انجام دادیم و از نظر اداری و حقوقی نامه فسخ را برای آنها فرستادیم. در حال حاضر کارشناسان ما بر کار آنها حضور دارند و لحظه به لحظه بر کار بچه های شرکت عظام نظارت می کنند.

وی در ادامه در خصوص صحبت مجدد با تقی زاده گفت: ما قبل از ارسال نامه فسخ، جلسات متفاوتی با او گذاشتیم اما وی به صحبت های ما توجهی نکرد و ما پس از فسخ قرار داد دیگر نمی توانیم با آنها صحبت کنیم.

پوینده در خصوص متن قرارداد که اجازه تغییر کاربری به شرکت عظام داده شد گفت: وقتی بنای تاریخی را با کاربری مشخص به مزایده می‌گذاریم، اشخاص حقیقی و حقوقی اسناد را مطالعه می کنند و اگربا شرایط آنها جور باشد، می توانند کار مرمت را آغاز کنند. آقای تقی‌زاده در آن زمان باید اسناد را مطالعه می کرد نه اینکه الان پس از یک سال که عمارت را تحویل گرفتند، خواستارتغییر کاربری شوند. این خواسته تقی زاده باید از نظر قانونی تایید شود. باید ابتدا قرارداد را فسخ کنند و مجددا عمارت را با کاربری رویدادهای فرهنگی به مزایده بگذاریم و شرکتی که شرایط لازمه را داشته باشد، عمارت را به آنها می سپاریم. ما نامه فسخ قرارداد را ارسال کردیم و باید با توجه به سیستم قضایی این موضوع را پیگیری کنیم.

گفتنی است؛ مرمت عمارت مسعودیه از سال 89 به شرکت عظام سپرده شد ولی با توجه به مشکلاتی که بین صندوق احیا و عظام وجود داشت، عمارت روز به روز در حال تخریب است.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار