طرح آبیاری سطحی، راه مناسب برای بهره وری در مصرف آب

طرحهای آبیاری سطحی به لحاظ کارایی آسانتر راه مناسبی برای بهره وری در مصرف آب می باشد.

طرح آبیاری سطحی، راه مناسب برای بهره وری در مصرف آب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در گفتگوی اختصاصی با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد گفت:برای آبیاری زمین های تحت کشاورزی، انواع سیستمهای آبیاری تحت فشار بارانی و موضعی استفاده می شود.

ابوالفضل عباسپور با بیان اینکه سیستم آبیاری بارانی در انواع کلاسیک، ویل موو، گان، سنترپیوت و لینیر است، افزود: همچنین انواع سیتمهای موضعی نیز شامل قطره ای، میکروجت، بابلر، تیپ، مه پاش، سفالی و زیرسطحی می باشد.

وی با اشاره به مزایای آبیاری تحت فشار تصریح کرد: صرفه جویی درمصرف آب، افزایش راندمان آبیاری تا 90%، عدم نیازبه تسطیح، افزایش کمی وکیفی محصول و سهولت درانجام عملیات زراعی از مزایای این نوع آبیاری است.

وی کنترل فرسایش خاک ورواناب سطحی، امکان انجام آبیاری همراه با کودپاشی وسمپاشی و پخش یکنواخت آنها، عدم نیازبه نیروی کارگر زیاد و تنظیم میزان آب موردنیازبرای انواع خاکها وکشتها درفصول مختلف زراعی را از دیگر مزایای آن عنوان کرد.

عباسپور با بیان اینکه به تسهیلات اعطایی دولت به اجرای این طرحها نیاز است، افزود: برای اجرای طرح آبیاری بارانی حداکثر هکتاری 50 میلیون ریال همیاری دولت تعلق گرفته و بقیه را خود کشاوز تامین می کند.

وی گفت: برای اجرای طرح آبیاری قطره ای حداکثر هکتاری 65 میلیون ریال همیاری دولت و اجرای طرحهای آبیاری سطحی هکتاری 32 میلیون ریال ازین همیاری پرداخت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد، خاطرنشان کرد: چاه های کشاورزی که محدودیت اجرای آبیاری تحت فشار به لحاظ وضعیت آب را دارند، طرحهای آبیاری کم فشار اجرا می شود که هزینه آن نسبت به طرحهای آبیاری تحت فشارکمتر بوده و هکتاری حداکثر 32 میلیون ریال برای این طرحها همیاری دولت پرداخت می شود.

وی افزود: این طرح (آبیاری کم فشار) باتوجه به وضعیت کیفیت آب در بعضی ازدشت های مشهد مثل دشت نریمانی و دیزباد که تعداد زیادی از چاه های این دشتها دارای آب نسبتا شور است، طرح( آبیاری سطحی) بهترین گزینه برای افزایش راندمان آبیاری در این چاه ها می باشد.

عباسپور با بیان اینکه تعداد زیادی از چاه های کشاورزی دارای چند مالک است، گفت: اصطلاحا به این چاه ها خرده مالک گفته می شود و همین امر باعث ایجاد اختلافات و مشکلات فراوان برای صاحبان آن شده است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.