مزایای اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای در پرستاری

رئیس دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم از مزایای اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای در پرستاری خبر داد.

محسن فاصله جهرمی رییس دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مزایای اعطای پروانه صلاحیت پرستاری گفت: تحقق کسب پروانه صلاحیت حرفه ای یکی از آرزوهای پرستاری نوین ایران در طول 100سال اخیر است  که با انجام آن ، پرستاری ایران گامی بزرگ در جهت انتقال وضعیت خود بر روی طیف شغل- حرفه به سمت حرفه ای شدن بر می دارد.

وی افزود: اگرچه صدور پروانه حرفه‌ای ممکن است محدودیت‌هایی برای پرستاران ایجاد کند و به مذاق عده ای از همکاران خوش نیاید ولی در نهایت به تثبیت پرستاری در جامعه و افزایش اعتماد آحاد مردم به حرفه پرستاری می انجامد.

رییس دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه جامعه پرستاری ایران سالها است که به طریق مختلف حقوق حرفه‌ای خود را از دولت و جامعه طلب می‌کند، افزود:  یکی از مهمترین این حقوق، کسب پروانه حرفه‌ای است  که از یک طرف می تواند مانند یک سپر در مقابل عوامل مضر خارجی از پرستار و حقوق وی حفاظت کند و اجازه تضییع حق او را به هیچ شخص یا نهادی ندهد و از طرف دیگر، مدرکی معتبر از مراکز با صلاحیت جامعه در اختیار پرستار قرار می‌دهد که با نشان دادن آن به مردم خیال آنها را از هر گونه تشویش ذهنی مبنی بر عدم کفایت و توانایی پرستار در انجام وظایف حرفه‌ای آسوده می سازد. 

وی ادامه داد: مثال ساده این موضوع را می توانیم در زندگی شخصی خود به این نحو بیان کنیم که همه ما هنگام خرید اجناس یا دریافت خدمات، سعی می کنیم نیاز خود را از طریق افراد یا نمایندگی فروش معتبر برطرف کنیم و تا زمانی که این گونه مراکز یا اشخاص در دسترس ما باشند حاضر نیستم آن را از طریق مراکز غیر معتبری که هیچ تضمینی در خصوص سالم بودن کالا و ارائه خدمات پس از فروش به ما اعطا نمی‌کنند، بر طرف کنیم چرا که احساس نیاز به کیفیت و کسب اطمینان در همه ما نهادینه شده و ما انتظار داریم در قبال وجهی که می پردازیم، بهترین کالا یا خدمت را بدست آوریم.

فاصله جهرمی با بیان اینکه این مثال ساده در حوزه دریافت خدمات پزشکی و پرستاری هم صادق است، عنوان کرد:  در این حوزه، مردم گران قیمت ترین و با ارزش ترین سرمایه زندگی خود را که شامل سلامت آنان می شود در معرض عملکرد ما قرار می دهند و باید مطمئن باشند که در حین دریافت مراقبت، درمان یا خدمات بهداشتی، به سلامت آنها آسیب وارد نمی شود و ارائه دهندگان این خدمات با علم و توانایی کافی در زمینه حرفه‌ای خود، آنها را به سمت سلامت بیشتر هدایت می کنند. 

وی تاکید کرد: مردم باید اطمینان کنند که در صورت رخداد اشتباه یا قصوری در مسیر دریافت درمان یا مراقبت توسط افراد حرفه ای، موسسات خصوصی یا دولتی خاص پشتیبان آنها هستند و حقوق از دست رفته شان را پس می‌گیرند.

رییس دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در خصوص یکی دیگر از مزایای دریافت پروانه صلاحیت حرفه ای اظهار داشت: استفاده از آن در راستای تعیین تعرفه‌های خدمات پرستاری یکی دیگر از مزایای دریافت پروانه صلاحیت حرفه ای است. 

وی خاطر نشان کرد: این روزها در جامعه شاهد آن هستیم که هم تیمی‌های ما در سایر گروههای  ارائه دهنده خدمات  بهداشتی و درمانی با استفاده از مزایای ایجاد شده در سایه تشکیل گروهها، نظام‌ها و اصناف حرفه ای‌ با انجام پروسیژرهایی که پرستاران روزانه چندین مورد آن را بدون دریافت هزینه برای بیماران و مراجعان به مراکز بهداشتی انجام می دهند، حق خود را بطور تمام و کمال مطالبه کرده و بصورت کاملا قانونی دریافت می کنند در حالی که وقتی نوبت به پرستاران می رسد هیچگونه حمایت قانونی در کار نیست و همه مراکز و مسئولان ذی ربط، انجام آن کارها را جزو وظایف پرستار می‌دانند که در صورت عدم انجام آن مستحق مجازات است.

فاصله جهرمی افزود: اگر تعرفه‌های خدمات در پرستاری مانند سایر حرفه‌ها بصورت شفاف تعریف و مشخص شود، بسیاری از این سوء تفاهم‌های پیش آمده و اجحاف‌هایی خواسته یا نا خواسته در حق این حرفه شریف بر طرف می شود.

وی گفت: به هر حال همه این موارد امکان پذیر نیست مگر اینکه جامعه پرستاری به سمت کسب صلاحیت روز افزون پیش رود و پروانه صلاحیت خود را با کمال افتخار در معرض دید گیرندگان خدمات قرار دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرضیه خرمی
۱۵:۱۰ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
با سلام خدمت شما
من یک سوال دارم اینکه
آیا کسانی که صلاحیت حرفه ای پرستاری دارند اگر در بیمارستان بخواهند ردیف مسئولیت بگیرند آیا باز هم ۶ماه باید در آن مسئولیت بمانند تا بعد از ۶ ماه بهشون حق مسئولیت و ردیف مسئولیت بدهند ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
آخرین اخبار