همراه با روح‌الله/64

درمانم را دست پزشکان ایرانی می دهم /مردم سراغ پزشکان خارجی و درمان های خارج از کشور نروند

توجه ویژه امام خمینی (ره ) به جامعه پزشکی به قدری عمیق است که ایشان همه درمانشان را با اعتمادی کامل به پزشکان ایرانی سپردند .

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛انسان در انتخاب شغل ها و انواع انتخابات آزاد و در اسلام آزادی به او عطا شده است و لذا از جمله شغل های بسیار مقدس شغل پزشکی است که اگر پزشکها به تکالیف انسانی خودشان عمل بکنند این شغل بسیار  شریف و یک عبادت است و آنقدری که از من می آید این است که برای مریض های شما دعا کنم که کمک شما باشد و برای شماهم دعا کنم و برای پزشکان هم دعا کنم و خداوند همه شما را با سعادت سلامت و رفاه قراردهد .

این تنها گوشه هایی از بیانات امام راحل ( ره ) در روز 23 اردیبهشت ماه سال 1359 و در جمع پزشکان و پرستاران است که با تاکید بر حفظ شان و جایگاه پزشکان و پرستاران ، شغل پزشکی را شغل بسیار مقدسی بیان کرده اند و اهتمام و تاکیدات ویژه ای نیز نسبت به فراهم آوری زمینه رشد علمی و ارتقاء جایگاه پزشکان کشورمان داشتند، به گونه ای که حتی در طول دوران سخت و بیماری حاضر به انجام تجویزات پزشکان خارجی نشدند و اعتمادی عمیق و کامل به طبیبان ایران داشتند.

درمانم را دست پزشکان خارجی نسپارید/ تماس تلفنی احمد خمینی با پدر جراحی عروق ایران 
علیرضا کلانتری معتمد ، فوق تخصص جراحی عروق در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، با اشاره به تماس تلفنی حاج احمد آقای خمینی در خصوص حضور پزشکان بر بالین امام اظهار کرد : دقیقا روز جمعه و دو هفته  قبل از ارتحال امام خمینی ( ره ) حاج احمد از  بیت با بنده تماس گرفتند که هرچه زودتر برویم جماران در آنجا دکتر فاضل متخصص قلب و پزشک امام نیز حضور داشتند و در همانجا امام به صراحت گفتند که به هیچ وجه درمانم را به دست پزشکان خارجی نسپارید و آنها از تجویزات برایم خارج شوند،  درمانم را به عهده پزشکان ایرانی می دهم و هرچه تصمیم گرفتید را عمل کنید .

وی در خصوص وضعیت جسمی امام خمینی ( ره ) 20 روز قبل از ارتحال ایشان گفت : تنها نگرانی کم خونی ایشان و وضعیت عارضه قلبیشان بود که با مشاهده علائمی هچون دفع خون ، سریعا آندوسکوپی شدند و متاسفانه سه زخم بدخیم در معده امام مشاهده شد و به خاطر همان در خصوص جراحی امام قرار بود تصمیم گیری شود و از سوی دیگر نیزایشان به هیچ وجه داروهای تجویزی پزشکان خارجی را مصرف نمی کردند بویژه آن دسته از داروهایی که توسط نسخه پزشکان غیر ایرانی از خارج کشور می آوردند.

این فوق تخصص و جراح عروق تصریح کرد :البته امام خمینی ( ره ) نسبت به فراهم آوری زمینه های تحصیل و رشد علمی پزشکان حتی در خارج از کشور بسیار مصر بودند که این نشانه بینش عمیق و روشن فکری وی درخصوص ارتقاء جایگاه پزشکان ایرانی بود زیرا بر این باور بودند که اگر علمی هست حتی در پزشکی چرا این علم توسط پزشکان ایرانی و ملت خودمان رشد نکند؟و چرا تنها دست پزشکان خارجی باشد؟ 

ادغام آموزش در ارائه خدمات درمانی به فرمان مستقیم  امام خمینی ( ره ) 
پدر جراحی عروق ایران ادامه داد : پس از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی و 3 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه ریزی برای اصلاح وضع بهداشت و خدمات درمانی انجام شد و طرحی در قالب ادغام نظام آموزش در ارائه خدمات درمانی هیئت دولت دادیم که با مخالفت دکتر مراغی مواجه شدیم و بنابر این به همراه دکتر حریری ، دکتر عظیمی و دکتر مرندی طرح را نزد امام خمینی (ره ) بردیم و ایشان پس از مطالعه دقیق بلافاصله دستور اجرای آن را بدون هیچگونه تغییری ابلاغ فرمودند .

 حمایت امام از شان و جایگاه پزشکان و رشد علمی به گونه ای بود که حتی پول می دادند تا پزشکان در خارج از کشور علم مبتنی بر شواهد را بصورت بروز و همگام با دنیا ادامه دهند و اندوخته علمیشان را بیاورند و در ایران در اختیار سایر دانشجویان بگذارند در حالیکه دوران پهلوی خبری از این حمایت ها نبود و این تنها بخشی از نگاه ویژه امام به پزشکان است .

بیماران را برای درمان به خارج نفرستید
علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به مخالفت صریح امام خمینی نسبت به فرستادن بیماران برای درمان به خارج از کشور و تاکید بر اهمیت پزشکان ایرانی در طرح دو مطلب بسیار مهم گفت: یکی آن است که ایشان درجمع پزشکان و پرستاران بارها تاکید کردند وقتی ما در ایران طبیب داریم این چه کاری هست که عده ای برا درمان یک بیماری و یا سرما خوردگی ساده به انگلستان یا آمریکا می روند؟ خود شما پزشکان و اطباع هم مراقبت کنید چنین چیزی را ترویج و بیماران را برای رفتن به خارج از کشور تشویق نکنید ، مگر ما در ایران  پزشک نداریم ؟

برخورد امام خمینی از تقابل طب اسلامی با مدرن
زالی همچنین با اشاره به اینکه در سال 59 جمعی از پزشکان در شیراز برای طرح موضوع تقابل طب مدرن و طب اسلامی با نگاهی افراطی به محضر امام خمینی ( ره ) رسیدند ،با بیان پاسخ امام به آنها گفت : این طب اسلامی که شما می گویید الان وقت مطرح کردن آن نیست ، من که  میدانم عده ای بیخ گوشتان خوانده اند .

به گفته رییس سازمان نظام پزشکی : عده ای از پزشکان با طرح موضوع تقابل طب اسلامی و مدرن می خواستند که این دو طب را در مقابل یکدیگر قرار دهند که امام راحل با برخوردی تاریخی از بروز انحرافی بزرگ در علم پزشکی و رشد علمی پزشکان به طور جدی برخورد کردند زیرا ایشان علی رغم مخالفت با برخی از تجویزات اطباع تاریخ ساز کشورمان ازجمله ابو علی سینا ، احترام خاص و یژه ای نسبت به ایشان و همه پزشکان این مرز و بوم قائل بودند به گونه ای که بار ها خطاب به مسئولان کشور تاکید داشتند که با پزشکان و پرستاران با عطوفت رفتار و برخورد کنید ، پزشکی شغل مقدسی است و شما مردم را به خدا قسم می دهم که دستورات پزشکتان را مو به مو انجام دهید .

اعتماد و بینش عمیق امام خمینی  (ره ) به شان و جایگاه پزشکان ایرانی غیر قابل انکار است اما به هیچ وجه با پیشرفت های علمی دنیا و دست آوردهایی که علم روز دنیا به آن دست یافته بود نیز مخالفت نمی کرد و درخیلی از موارد هم معتقد بودند ، آن دستاورد های علمی که بشر به آن دست یافته را باید همه مردم استفاده کنند و پیشرفت علم پزشکی کشورمان آروزی امام بود ، موضوعی که یکی از فرماندهان دانشگاه های علوم پزشکی نظامی بیشتر راجع به آن توضیح می دهد.  

گله مندی امام خمینی از حضور پزشکان خارجی در کشور 
سرتیپ ، جعفر اصلانی رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله با اشاره به گله مندی امام خمینی ( ره ) از وابستگی  پزشکی ایران  به سایر کشورها اظهار کرد : امام تاکید داشتند که چرابا وجود مراکز دانشگاهی و دانشگاه های خوب در کشور بایدر مجبور شویم که کمبود نیروی پزشک را از کشور های اطرف جبران کنیم ؟ یا برخی اعمال جراحی در خارج انجام شود ؟ اگر درمانی هست باید توسط پزشکان ایرانی وبرای همه مردم کشورمان انجام گیرد و همه مردم از خدمات پزشکی بهره مند شوند .

اصلانی گفت : در همان 38 سال گذشته که هنوز کشورمان به چنین پیشرفت علمی در پزشکی دست نیافته بود امام علی رغم داشتن بیماری سخت بازهم اعتقاد واعتماد قابل توجهی به پزشکان ایرانی داشتند و مدام تاکید می کردند که همان درمانی که برای سایر مردم کشورمان انجام می شود نیز برای خودشان انجام شود تا فرقی بین روش درمانی ایشان و سایر بیماران کشورمان نباشد وحتی اصرار داشتند که در همان مراکز درمانی که مردم عادی بستری می شوند تحت درمان قرار گیرند .

بیمارستانی که بی اطلاع برای تپیدن قلب پیرجماران اختصاص یافت 
وی افزود : درحقیقت علت شکل گیری بیمارستان قلب جماران و اختصاص بخش های ویژه برای درمان امام (ره ) بود البته خود ایشان کاملا از این موضوع بی اطلاع بودند زیرا اگر متوجه می شدند قطعا مخالفت می کردند و اصرار داشتند که دریک مرکز درمانی خیلی معمولی تحت درمان قرار گیرند اما اضطراب ، التهاب و نگرانی ملت ایران قادر به انجام این خواسته امام نبود به همین منظور ایشان در بیمارستان جماران تحت نظر حاذق ترین پزشکان ایرانی قرار گرفتند و وقتی نحوه ارائه خدمات درمانی را در آن بیمارستان دیدند فرمودند که باید این درمان ها حتما برای همه مردم اینگونه ادامه یابد .

انجام سالیانه  بیش از 1000 جراحی قلب باز در بیمارستان جماران 
فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله درادامه تصریح کرد : هرچند به دلایل موقعیت حساس دوران بستری  امام امکان اجرای دستور ایشان  برای ارائه همگانی خدمات درمانی برای عموم افراد در جماران فراهم نبود اما پس از رحلت جانکاه آن پیر فرزانه و ادامه خط مشی ایشان توسط رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران ، بیمارستان جماران خواستگاه نخستین جراحی های بزرگ قلبی عروقی در کشور شد و هم اکنون با استناد بر فرمان امام راحل (ره ) و به پشتوانه مقام معظم رهبری، سالانه به طور میانگین بیش از 1000 جراحی فوق تخصصی قلب باز برای همه اقشار جامعه با انواع بیمه ها حتی برخی بیمه های پایه سلامت در این بیمارستان توسط پزشکان و جراحان چیره دست ایرانی انجام می شود و حتی قلب بیماران بی بضاعت نیازمند به جراحی نیز در این بیمارستان دوباره میتپد . 

گرچه جای خالی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران همچنان در گوشه و کنار این مرزو بوم مدام دیده میشود اما ادامه راه ایشان و انجام سفارشاتشان بواسطه رهبر کبیر انقلاب اسلامی در خصوص رشد علمی پزشکان موجب شده که حالا کشورمان با داشتن بالغ بر 120 هزار پزشک اعم از عمومی و متخصص و نوابغ پزشکی برجسته ، از نظز علم پزشکی و تازه ها  درمانی از جایگاه ویژه ای در جهان برخوردار شود .  

گزارش از فرشته برزگری

انتهای پیام/
  
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
اسلام علیک یا روح الله الموسوی الخمینی(ره ) ...توانایی پزشکان ایرانی همیشه قابل ستودنی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
سلام و خسته نباشید این گزارش نشان از توانایی پزشکان ایرانی می دهد.
آخرین اخبار