الاخبار: ایجاد تغییرات گسترده‌ در ساختار تشکیلاتی و نظامی حزب‌‌الله

به نوشته الاخبار، با توجه به گسترش دامنه فعالیت‌ها، استقرار و تعداد نیروهای حزب‌الله، رهبران این جنبش درصدد انتصاب‌های جدید و ایجاد تغییراتی در ساختار آن هستند.

الاخبار: تغییرات گسترده‌ در ساختار تشکیلاتی و نظامی حزب‌‌الله
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار در یادداشتی نوشت: با توجه به گسترش دامنه مناطق استقرار نیروهای حزب‌الله، افزایش اعضای آن و افزوده شدن مأموریت های جدید در کنار مأموریت اصلی که مقابله با اسرائیل است، رهبران این جنبش در صدد انتصاب های جدید و ایجاد تغییراتی در ساختار آن هستند. 

بر اساس اطلاعات به دست آمده، این اقدامات قرار بود طبق معمول پس از برگزاری کنگره سراسری حزب‌الله انجام شود که برگزاری آن به علت مشغولیتاین جنبش به تحولات سوریه و اوضاع منطقه، دو سال به تعویق افتاده است. با توجه به بعید بودن برگزاری کنگره سراسری در آینده نزدیک، مسئولان حزب‌الله تصمیم گرفتند تغییرات ساختاری را پس از برگزاری انتخابات شهرداری ها آغاز کنند.

به همین منظور کمیته های تخصصی مسئول بازنگری در ساختار سازمانی و بررسی نیازها، امکانات و واقعیت ها شدند. این تغییرات گسترده نشان دهنده اطمینان به ساختار حزب الله است. به ویژه که این تحولات به رغم تهدیدهای رژیم صهیونیستی، مشکلات داخلی لبنان و حضور گسترده حزب‌الله در سوریه انجام می‌شود. 

بنابر این یادداشت، پنهان نیست که نقش حزب الله در سال های اخیر از مرزهای لبنان فراتر رفته و به سوریه، یمن و عراق نیز گسترش یافته است. همچنین این جنبش مأموریت مبارزه با تروریسم تکفیری را برعهده گرفته است؛ اما به شکلی که تأثیری بر آمادگی مقاومت برای مقابله با رژیم صهیونیستی نداشته باشد.

به این ترتیب فلسفه تغییرات در حزب‌الله برآمده از سه عامل اساسی است: 

1. افزایش نقش آفرینی حزب الله در خارج از لبنان به ویژه در سوریه به طور که این جنبش بتواند تشکیلاتی مستقل برای مأموریت خارجی خود ایجاد کند که شامل واحدهای سازمانی و اجتماعی در کنار واحدهای نظامی و امنیتی باشد. به این منظور لازم است شماری از اعضای باتجربه در این زمینه ها به سوریه اعزام شوند. 

2. بازسازی شورای جهادی پس از شهادت «مصطفی بدر الدین» که مسئول شماری از واحدهای نظامی و امنیتی در لبنان و سوریه بود و تعیین جانشین او برای مدیریت واحدهای نظامی و امنیتی در سوریه و تعیین فرماندهانی که به طور معمول ناشناس هستند برای مدیریت واحدهایی که زیر نظر او در لبنان فعالیت می کردند. در این چارچوب تغییراتی گسترده در واحدهای شورای جهادی حزب الله ایجاد خواهد شد و مأموریت ها و اختیاراتی که برعهده بدرالدین بود میان شماری از فرماندهان حزب‌الله تقسیم خواهد شد و همه آنها زیر نظر دبیرکل این جنبش فعالیت خواهند کرد. 

3. افزایش اختیارات برخی اعضای شورا و ایجاد معاونت های جدید با هدف کاهش فشار بر «سید حسن نصرالله» در زمینه پیگیری اکثر پرونده های حزب الله در داخل و خارج لبنان. 

در این چارچوب قرار است تغییراتی گسترده در شورای اجرایی حزب الله ایجاد شود به طوری که رئیس کنونی این شورا «سید هاشم صفی الدین» که همه واحدهای سازمانی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، سندیکایی، صنفی و رسانه ای زیر نظر او قرار دارند، مسئول اداره تیمی از معاونان در همه بخش ها شود. 

به احتمال زیاد تغییراتی نیز در شورای سیاسی حزب الله ایجاد خواهد شد. در این چارچوب «محمد سعید الخنسا،» شهردار سابق الغبیری، به جای «غالب ابوزینب» که حدود ده ماه پیش استعفا کرد، مسئول پرونده رابطه با احزاب مسیحی خواهد شد. 

روند ایجاد ساختار جدید به طور عملی آغاز شده است که نخستین و مهم ترین تحول، تعیین مسئول نظامی جدید حزب‌الله در سوریه پس از شهادت مصطفی بدرالدین بود. فرمانده جدید از نسل نخست بنیانگذاران حزب‌الله نیست که نشان می دهد انتقال تجربه از یک نسل به نسل دیگر در داخل مقاومت به خوبی اجرا می شود. این فرمانده جدید در حال ایجاد تشکیلاتی برای مدیریت روند درگیری ها در سوریه است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
درود بر حزب الله و سید حسن نصرالله
Saudi Arabia
ناشناس
۰۲:۲۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
سلام. امریکا نمی تواند درغرب آسیا بطورمستقیم واردحمله نظامی شود. تروریستهای تکفیری را نیروهای نظامی زمینی امریکا حساب کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
مرگ بر تکفیری و مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
پیروز باد مقاومت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
حزب الله هم الغالبون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
درود بر حزب ا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
بازسازی حزب الله در شرایط مختلف نشانه های پویایی حزب الله است که ریشه در شهادت طلبی و اعتقاد به ائمه اطهار دارد
آخرین اخبار