تلاش افراد خاص برای به انحراف کشاندن مقابله با حقوق های نجومی

یک کارشناس اقتصادی نسبت به تلاش صاحبان منافع خاص و صندلی نشینان خاکستری برای به انحراف کشیدن موضوع مقابله با حقوق های نجومی مدیران دولتی هشدار داد.

تلاش افراد خاص برای به انحراف کشاندن مقابله با حقوق های نجومی
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد حسین برخوردار در گفت‌وگویی در خصوص حقوق های نجومی برخی مدیران اظهار داشت: باید محمل قانونی چنین حقوق هایی شفاف سازی شود. باید صریح و دقیق به مردم گزارش داده شود که آیا پرداخت چنین حقوق هایی ناشی از فساد اداری بوده یا اینکه محمل های قانونی برای این موضوع وجود داشته است.
 
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: باید همانطور که کمیته مقررات زدایی تعریف می شود، کمیته ای برای بررسی محمل های قانونی چنین پرداخت هایی به وجود آی؛ هر چند که در هر حالت، باید اذعان کنیم فساد اداری در دستگاه های دولتی ریشه دوانده و مکانیزم عرضه و تقاضای فساد در میان بخش دولتی به تنهایی و نیز در تعامل بخش دولتی و بخش خصوصی کاملا هوشمند شده است.
 
برخوردار با اشاره به فراگیر شدن فساد اداری اضافه کرد: وقتی قاچاق، همه زوایای صنعت و تجارت را تحت فشار قرار می دهد و کاری از دست کسی بر نمی آید، وقتی از امکانات دولتی استفاده شخصی می‌شود و صدای کسی در نمی آید، وقتی فرار مالیاتی همه گیر می شود و ریز و درشت به دنبال راهکاری برای کم نشان دادن درآمدهای خود هستند، وقتی کسی نمی تواند یا نمی خواهد جلوی امضاهای طلایی را بگیرد، وجود فیش های چند ده میلیون تومانی چندان غیر منتظره نیست.
 
مدیرعامل سابق دخانیات ایران تصریح کرد: البته فساد اداری، موضوعی جهانی است و همین چند روز پیش بود که فرماندار شهر توکیو بعد از انتقادات مبنی بر فساد مالی پیش از برگزاری جلسه استیضاحش استعفا کرد. ولی مسئله نوع مواجهه جوامع با فساد اداری است. متاسفانه ما در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده ایم و اجازه داده ایم فساد فراگیر شود.
 
وی ادامه داد: نکته قابل توجه در خصوص فرهنگ سازمانی مقابله با فساد اداری و محدودسازی ویژه خواری، میزان قبح فساد است. متاسفانه با بروز اختلاس های متعدد در نظام بانکی کشور، قبح فساد شدیدا شکسته شده است و این به معنای آن است که درجه حساسیت جامعه نسبت به فساد پایین آمده است. و دیگر در منظر مردم بقالی که تاریخ مصرف کالا را تغییر می دهد، تخلف چندان بزرگی نداشته است و این به معنای یک فاجعه ملی در حوزه فرهنگی است.
 
برخوردار هشدار داد: متاسفانه هرگاه آمده ایم اصلاحی در امور اقتصادی ایجاد کنیم، صاحبان منافع خاص و صندلی نشینان خاکستری، آن را به انحراف کشیده و از غرض اصلی دور ساخته اند و این سناریو قطعا در رابطه با محدوسازی حقوق های نجومی نیز پیاده خواهد شد و باید در این خصوص بسیار هوشیار بود.
 
وی ادامه داد: ما امروز شاهد عقیم شدن اقتصاد کشور در ایجاد اشتغال هستیم. به همین دلیل نباید برخورد با حقوق های نجومی، به دلزدگی کارآفرینان و سلب امنیت روحی و روانی سرمایه گذاران منجر شود. قطعا صاحبان فیش های نجومی، این  را به یکدیگر گره خواهند زد و فضا را آشفته خواهند ساخت. اما نظام استخدامی کشور باید این پیام را به وضوح مخابره کند که در هر حالت باید توازن میان پرداخت ها با میزان فعالیت افراد و درجه قبول مسئولیت ایشان و ضریب ریسک پذیری آنها رعایت شود.
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار