تلگراف: برکسیت به سراسر اروپا سرایت کرد

تلگراف در گزارشی نوشت: ایتالیا، فرانسه، هلند و دانمارک نیز خواهان برگزاری همه‌پرسی شدند.

تلگراف: برکسیت به سراسر اروپا سرایت کردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی تلگراف با انتشار گزارشی نوشت: تبِ «برکسیت» همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا در انگلیس، در سراسر اروپا شیوع پیدا کرده است. 

«لوئیجی دی مایو،» عضو جنبش ضدساختارگرای «پنج ستاره » در ایتالیا و معاون رئیس مجلس سفلای پارلمان ایتالیا شب گذشته، در یک گفتگوی تلویزیونی، خواستار برگزاری همه‌پرسی درخصوص «یورو،» واحد پول کشورهای منطقه یورو شد. جنبش 5 ستاره خواستار تعیین دو نوع یورو در اتحادیه اروپا شده است؛ یکی واحد پول منحصر به کشورهای ثروتمند شمال اروپا و همچنین واحد پول دیگری (یورو2) برای کشورهای فقیر جنوب این قاره. رهبر این جنبش نیز خواستار برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا در ایتالیا شده است. وی معتقد است این واقعیت که کشوری مانند انگلیس همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا را برگزار می‌کند، نشان می‌دهد این اتحادیه شکست خورده است.   
       
جنبش 5 ستاره یک‌شنبه گذشته در انتخابات شهرداری‌های 19 شهر ایتالیا از جمله رُم و تورین به پیروزی قاطع دست یافت. «ویرجینیا راجی،» نامزد حزب جنبش پنج ستاره ایتالیا، توانست در دور دوم اتخابات شهر رُم با کسب دو سوم آرا «روبرتو گیاچتی،» نامزد حزب چپ میانه دموکراتیک را شکست دهد و عنوان نخستین شهردار زن رُم را از آن خود کند. تنها پیروزی برای حزب «ماتئو رنتزی،» نخست وزیر ایتالیا، در میلان رخ داد که نامزد این حزب توانست با کسب 51 درصد آرا پیروز انتخابات شهرداری شود. 

جنبش پنج ستاره  ۷ سال پیش اعلام وجود کرد. شعار اصلی این جنبش -که «بپه گریلو،» کمدین مشهور ایتالیایی- بنیانگذار آن بود، مبارزه علیه فسادی است که از مشکلات ساختار سیاسی ایتالیا ناشی شده است.  
  
«مارین لوپن،» رهبر جبهه ملی فرانسه، نیز شب‌گذشته خواستار برگزاری همه‌پرسی مشابهی در فرانسه شد. وی اتحادیه اروپا را در حال احتضار خواند و افزود اگر حق شرکت در این همه‌پرسی را داشت، به برکسیت رأی مثبت می‌داد. با این حال، وی تأکید کرد فرانسه برای خروج از اتحادیه اروپا دلایل بیشتری دارد. 

«دیوید کامرون،» نخست‌وزیر انگلیس، بدلیل مطرح کردن پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی در انگلیس، مورد غضب همتایانش از دیگر کشورهای اروپایی قرار گرفته است. آن‌ها معتقدند این همه‌پرسی باعث ترویج بدگمانی نسبت به اتحادیه اروپا شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد جنبش‌های مشابهی در دانمارک و هلند نیز برای خروج از اتحادیه اروپا در حال شکل‌گیری است.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۲ تير ۱۳۹۵
اتحادیه اروپا وبال گردن کشورهای اروپائی ، باید این زنجیر پاره شود .
آخرین اخبار