کرمان؛

موزه مردم شناسی رفسنجان بی نظیر و دیدنی

موزه مردم شناسی رفسنجان یکی از جالبترین موزه های مردم شناسی وقوم شناسی موجود در سطح کشور است.

موزه مردم شناسی رفسنجان بی نظیر و دیدنیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اعلام اینکه موزه مردم شناسی رفسنجان در مکانی به نام میدان موزه واقع شده است گفت: موزه مردم شناسی رفسنجان یکی از جالبترین موزه های مردم شناسی موجود در سطح کشور است که در آن انواع مجسمه، عتیقه جات، دستگاههای بافندگی و ریسندگی، آسیاب های آبی و … به چشم می خورد.

موحدی افزود: این موزه که حمام قدیمی آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان بوده سال‌هاست به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و آداب و رسوم رفسنجانی‌ها در این مکان به نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه یک راهروی کوچک با سقفی کوتاه رختکن حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان را به گرمخانه حمام وصل می‌کند خاطرنشان کرد: مجسمه‌هایی در سمت چپ این اتاق قرار دارند که آیین و رسوم عروسی رفسنجانی‌ها در دوره قاجاریه را به نمایش گذاشته‌اند.

موحدی بیان کرد: مجسمه‌های زن، لباس‌های رنگ‌و‌وارنگ به تن کرده‌اند و سینی‌هایی در دست دارند که پر از گل و سکه و انواع خوراکی‌ها از جمله پسته خوشمزه رفسنجان است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان با اشاره به اینکه تعدادی از مجسمه‌های مرد هم لباس محلی بر تن دارند و یک دهل و شیپور در دست دو نفر از آنهاست گفت: یکی از مردها هم یک سینی را بر روی سر گذاشته ،اما در میان آنها، مجسمه‌ای که لباس و کلاه جاهلی به تن دارد بیش از سایر مجسمه‌ها خودنمایی می‌کند.

وی افزود: وسایل سنتی حمام از تخته چوبی حنابندان و سنگ پا گرفته تا شانه چوبی و ظرف‌های مسی هم در قسمتی از حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان به نمایش گذاشته شده است.

موحدی با بیان اینکه خمره تصفیه‌کننده آب یکی از جالب‌ترین اشیا موجود در حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان است خاطرنشان کرد: خمره‌ای که آب از بدنه آن تراوش کرده و طی این تراوش، املاح آب گرفته می شود.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.