افشاگری های انگلیس: چه کسی جرج بوش را به جنگ با عراق ترغیب کرد؟

شواهد حاکی از تلاش های مخفیانه نخست وزیر وقت انگلیس برای حمله آمریکا به عراق در سال 2003 است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دیلی میل گزارشی نوشت: نامه تملق آمیز ارسالی از تونی بلر --  نخست وزیر وقت انگلیس -- برای جرج بوش، رییس جمهور آمریکا در تدارک جنگ عراق، حاکی از روابط خودمانی این دو سیاست مدار است. مؤید این نکته نیز جمله‌ای است که بلر در پایان یکی از نامه ها و زیر امضای خود نوشت: «ارادتمند همیشگی، تونی»!

همچنین، یک پیام در روز بعد از حملات 11 سپتامبر نشان می دهد بلر به بوش گفته است باید هر چه سریع تر از کشورهای دارای سلاح های کشتار جمعی خلاص شوند و بعدتر توجیهی برای آن پیدا کنند.

در یادداشت شش صفحه ای دیگری که بلر به بوش نوشته- درست زمانی که به مردم انگلیس می گفت هنوز تصمیمی برای جنگ نگرفته است- آمده است «هرچه لازم است» را برای از بین بردن صدام حسین انجام خواهم داد. 

در یکی از نخستین نوشته هایی افشا شده، نامه ای به تاریخ 12 سپتامبر 2001 از سوی بلر به جرج وجود دارد که در آن نخست وزیر پیشین انگلیس، هم پیشنهاد مساعدت برای دستگیری هواپیماربایان را داده و هم چشم انتظار «مرحله بعد از این شر» است. 

در مدارکی که برای اولین بار توسط "سِر جان چیلکات" منتشر می شود، بلر گفته است برخی افراد، «مانع» اقدام لازم برای کنترل «سلاح های کشتار جمعی بیولوژیکی، شیمیایی و غیره» هستند. اما در عین حال به بوش اصرار می کند: «بهتر است هم اکنون وارد عمل شویم و اعمال خود را بعدتر توجیه کنیم تا این که آن را به آینده موکول کنیم. شاید فاجعه‌ای بدتری رخ دهد.»7

یادداشت 12 سپتامبر، مستقیم به عراق اشاره ای نمی کند اما هشدار می دهد: «ما می دانیم افراد و کشورهایی وجود دارند که در کار داد و ستد سلاح های کشتار جمعی هستند و تلاش می کنند به آن ها دست پیدا کنند. ما برای متوقف کردن آن ها به یک سلسله تحریم‌ها و فشار نیاز داریم.»

به منظور تحقیق و تفحص در خصوص جنگ عراق، امروز برای نخستین بار، تعداد زیادی از مکاتبه های خصوصی تونی بلر به جرج بوش پیش از حمله سال 2003، حین آن و پس از آن را منتشر شد. 

افشاگری ها نشان می دهند در ماه ها و سال های پیش از این تهاجم، بلر تلاش می کرد بر رئیس جمهور آمریکا اعمال نفوذ کند. 

بلر در اواخر سال 2001، بوش را تشویق کرد بر جنگ افغانستان تمرکز کند و دو هدف را با هم اشتباه نگیرد. او در جولای سال 2002 به بوش گفت «در هر صورت» با شما خواهم بود-اما هشدار داده نقشه کشیدن برای جنگ، «هنوز سخت ترین کار است» و از افغانستان، کوزوو یا جنگ سال 1991 خلیج فارس، سخت تر خواهد بود.

یادداشت های بلر در هفته های آخر منتهی به تهاجم سال 2003، بر پیگیری قطعنامه دوم سازمان ملل متحد و صدور مجوز حمله تمرکز دارد.

اما سِر جان در نتیجه گیری های خود می گوید که انگلیس از مشارکت خود در تصمیم گیری های آمریکا دچار «سوء تعبیر» شده بود. در این گزارش، پاسخ های جرج بوش ذکر نشده اند. 

جزئیات این گزارش دو میلیون و ششصد هزار کلمه ای، تشریح می کند که بلر پس از شرکت در مراسم یادبود قربانیان انگلیس در 20 سپتامبر در نیویورک، برای دیدار خصوصی با جرج بوش راهی واشینگتن شد. 

این گزارش افشا می کند که در نامه سِر دیوید مانینگ، سفیر انگلیس در آمریکا، ذکر شده است که بلر به جرج بوش اطمینان داده صدام، مسئول این حملات است و به او گفته است: «قبل از هرگونه اقدامی علیه او، باید مطمئن شویم مدارک انکار ناپذیری در دست داریم. بهترین کار این است که اول کار افغانستان را یکسره کنیم و بعد سر فرصت ببینیم آیا می شود علیه عراق و کشورهای دیگر هم مدرکی به دست آورد یا نه.»

حدود سه هفته بعد، به نظر می رسید بلر می‌کوشد جلوی بلندپروازی های بوش برای حمله به عراق را بگیرد-اما بابت اقدام علیه صدام «در فرصتی دیگر»، اعلام حمایت می کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۵ ۱۷ تير ۱۳۹۵
خدا لعنتشان کند که مسلمانان دو کشور را خوار کردند
آخرین اخبار