واکنش ها به گزارش چیلکات/ از حمایت بوش تا عذرخواهی کوربین

انتشار گزارش جان چیلکات در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق، واکنش شخصیت ها و گروه های سیاسی و مدنی را به دنبال داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ جان چیلکات پس از گذشت هفت سال از تشکیل کمیته مستقل در مورد بررسی نقش انگلیس در جنگ عراق در سال 2003، گزارش خود را منتشر ساخت.

وی که روز چهارشنبه برای ارائه این گزارش در ساختمان الیزابت در لندن حضور پیدا کرد دخالت نظامی و اشغالگری انگلیس را بزرگترین اقدام علیه یک کشور مستقل از سوی دولت انگلیس پس از جنگ جهانی دوم خواند.

چیلکات اظهار داشت: ما در این گزارش نتیجه گرفتیم که ادعاهای صورت گرفته در مورد تهدیدهای ناشی از سلاح های کشتار جمعی در عراق در حالی با قاطعیت بیان شده که صحت نداشته و این در حالی است که تونی بلر هشدارها در مورد عواقب و پیامدهای حمله به عراق داده دست کم گرفته شده بود.

وی همچنین تدابیر صورت گرفته از سوی دولت انگلیس برای دوران پسا جنگ عراق را «غیر کافی» توصیف کرد و تصریح کرد که لندن به اهدافی که اعلام کرده بود نرسید.

رئیس کمیته چیلکات همچنین اطلاعاتی را که منجر به تصمیم دولت انگلیس در حمله به عراق شد را تحریف شده و غیر واقعی توصیف کرد و گفت که باید در صحت این اطلاعات تحقیق صورت می گرفت.

چیلکات همچنین تونی بلر را به تحریک جورج بوش رئیس و طراحی نقشه حمله به عراق متهم کرد و گفت: دسامبر سال 2001 تونی بلر به بوش پیشنهاد کرد که آمریکا به همراه انگلیس بایستی راهبرد «زیرکانه» ای را اتحاذ کنند که در طول زمان منجر به تغییر حکومت در عراق و احداث یک دولت جدید شود.

وی افزود: 28 جولای همان سال نیز، تونی بلر در یادداشتی به رئیس جمهوری آمریکا اطمینان داد که لندن در هر اقدامی علیه عراق با واشنگتن همراه خواهد بود.

چیلکات دستاورد جنگ عراق را «خیلی دورتر از موفقیت» توصیف کند و افزود که انگلیس به اهداف مد نظرش نائل نگردید.

رئیس کمیته چیلکات همچنین اضافه کرد که ارتش انگلیس برای مواجه با شرایط عراق و تهدید های منطقه آمادگی نداشته که منجر به کشته شدن جان سربازان انگلیسی شده است.

*** کامرون باید از گزارش چیلکات برای آینده درس گرفت

'دیوید کامرون' نخست وزیر انگلیس در واکنش به گزارش 'چیلکات' ، در نشست مجلس عوام گفت دولت باید از اشتباه های مربوط به مشارک لندن به تهاجم عراق درس بگیرد.

کامرون در بیانیه ای در رابطه با گزارش چیلکات گفت: این گزارش نباید سبب شود که انگلیس با همتای آمریکایی اش در موضوعات حساس امنیتی همکاری نکند.

وی همچنین با اشاره به اینکه اطلاعات نادرست دستگاه های امنیتی منجر به تصمیم دولت پیشین انگلیس در حمله به عراق شد، افزود: اما اینکه از این گزارش نتیجه گرفت که دیگر نمی توان به اطلاعات دستگاه های امنیتی تکیه کرد، اشتباه است.

در حالی که گزارش چیلکات، فقدان تدابیر نظامی دولت انگلیس را عامل کشته شدن سربازان این کشور در جنگ عراق برشمرد، نخست وزیر انگلیس تاکید کرد که با این حال نمی توان نتیجه گرفت که ارتش انگلیس توانایی مقابله نظامی را ندارد.

کامرون همچنین تصریح کرد که از گزارش چیلکات نمی توان این گونه برداشت کرد که حمله نظامی همواره گزینه اشتباهی است و افزود: گاهی اوقات حمله نظامی بهترین گزینه است.

وی با این حال خاطر نشان ساخت که حمله نظامی باید به عنوان آخرین راه حل انتخاب شود.
نخست وزیر انگلیس تصریح کرد که باید برای پیامدهای دوران پسا جنگ به درستی برنامه ریزی صورت گیرد.

** جورج بوش: در کل جهان بدون صدام بهتر است

'فردی فورد ' مدیر ارتباط جورج بوش رییس جمهوری پیشین آمریکا نیز روز چهارشنبه در واکنش به گزارش چیلکات گفت: بوش میزان عده ای زخمی ها جنگ بوده و این شانس را نداشت که بتواند به گزارش یاد شده گوش دهد.

وی افزود: به رغم بروز قصورهای اطلاعاتی و سایر اشتباه ها، بوش همانند سابق بر این باور است که در کل جهان بدون حضور صدام در قدرت، بهتر خواهد بود.

فردی فورد اضافه کرد: بوش همچنین عمیقا از تلاش ها و جانفشانی های نیروهای آمریکایی و ائتلاف در جنگ علیه ترور سپاسگزار است و آمریکا متحدی قوی تر از انگلیس تحت رهبری تونی بلر نخست وزیر وقت این کشور نداشته است.

وی گفت: بوش بر این باور است که ما بایستی بدنبال یافتن راهی برای اتحاد و داشتن حالت تهاجی به منظور شکست افراط گرایان در هر کجا که هستند، باشیم .

*** عذر خواهی جرمی کوربین رهبر حزب کارگر از خانواده های قربانیان جنگ عراق

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس نیز روز چهارشنبه به دنبال انتشار گزارش کمیته چیلکات در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق در سال 2003 ، در سخنانی ضمن عذرخواهی از تمام خانواده های قربانیان این جنگ اعم از عراقی و انگلیسی، گفت که با هر معیاری جنگ عراق یک فاجعه بود.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس همزمان با انتشار گزارش چیلکات در نشست مجلس عوام گفت: جنگ عراق به جای اینکه باعث حفظ امنیت در داخل و خارج شود، سبب انتشار خشونت‌های فرقه‌ای و تروریسم در عراق و در منطقه و همچنین به تهدید امنیت دیگر نقاط جهان منجر شد.

وی گفت که 'جنگ عراق تهدید تروریسم را علیه بریتانیا تشدید کرد.' رهبر حزب کارگر که از مخالفان شروع جنگ عراق در سال 2003 میلادی بود، تصریح کرد: تصمیم اشغال عراق یکی از مهمترین تصمیم‌های سیاسی در بریتانیای معاصر بوده است.

وی با بیان اینکه با هر معیاری این جنگ یک فاجعه بود، افزود: جنگ عراق آخرین راه حل نبود و تنها یک اقدام تجاوزکارانه نظامی براساس بهانه های دروغین بود.

کوربین افزود: این حرکت تجاوزکارانه همچنین منجر به از بین رفتن بنیاد اعتماد در عرصه سیاسی شد.

وی همچنین با اشاره به راهپیمایی 1.5 میلیونی صورت گرفته علیه این جنگ پیش از اشغال عراق، گفت: در حالی که نخبگان حاکم در انگلیس و آمریکا ارزیابی بسیار غلطی داشتند، بسیاری از مردم با راهپیمایی مخالفت خود را با این تصمیم غلط نشان دادند.

رهبر حزب کارگر همچنین عصر چهارشنبه در نشستی خبری بیان داشت تعداد اندکی از مقام‌های ارشد به رغم هشدارهای فراوان، دیگران را با اطلاعات غلط به رفتن به جنگ مجاب کردند.

جرمی کوربین افزود: به عنوان رهبر حزب کارگر از هزاران عراقی که عزیزانشان را در جنگ از دست دادند، عذرخواهی می‌کند.

رهبر حزب کارگر ضمن عذرخواهی از مردم انگلیس گفت که از خانواده‌های ده‌ها سرباز بریتانیایی که در این جنگ کشته شدند عذر می‌خواهد.

*** تونی بلر: در جنگ عراق بر مبنای منافع عالی کشور عمل کردم

تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلیس عصر روز چهارشنبه در واکنش به گزارش جان چیلکات در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق در سال 2003، ضمن دفاع از سرنگونی صدام، گفت: من تمام مسئولیت تصمیم برای ورود به این جنگ را می‌پذیرم .

تونی بلر در جریان کنفرانس خبری اش که بیش از یک ساعت به طول انجامید، گفت: 'اگر اشتباهی بوده مسئولیت آن را می‌پذیرم. اما نمی‌پذیرم که من در خصوص برای حمله به عراق تصمیم اشتباهی گرفتم.

وی بیان داشت: «برای آن تصمیم، امروز تمام مسئولیت‌ها را بدون عذر و بهانه برعهده می‌گیرم. بخاطر تمام عواقب این تهاجم متاسفم و عذرخواهی می‌کنم.»

نخست وزیر پیشین انگلیس مدعی شد:' وضعیت جهان اکنون بهتر از چیزی است که اگر به عراق حمله نمی‌شد، جهان بدون صدام، جهان امن‌تری است.'

وی افزود: 'این تصمیم را گرفتم چون فکر می‌کردم در درازمدت به نفع بریتانیاست و تصمیمی بود که باید آن زمان گرفته می‌شد و به‌درستی گرفته شد.'

تونی بلر گفت گزارش هیئت تحقیق درمورد دخالت انگلیس در عراق تایید می‌کند که او و دولتش هیچ دروغ و فریبکاری در آستانه جنگ عراق انجام ندادند.

وی بیان داشت: «می‌توانم نه تنها به چشمان خانواده‌ها (سربازان کشته شده در عراق) بلکه به چشمان تمام مردم انگلیس نگاه کنم و بگویم که آنها را فریب نداده‌ام.»

نخست وزیر انگلیس گفت: خشم و غم خانواده‌هایی که را عزیزانشان را در جنگ عراق از دست دادند می‎فهمد اما نمی‌تواند قبول کند که نیروهای بریتانیایی برای امری پوچ جانشان را ازدست‌داده‌اند.

** رهبر حزب لیبرال دمکرات : تونی بلر فارغ از مستندات تنها به دنبال جنگ بود

تیم فارون رهبر حزب لیبرال دموکرات به دنبال گزارش چیلکات در سخنانی در مجلس عوام ضمن اشاره به پیامدهای جنگ عراق گفت این گزارش نشان می‌دهد تونی بلر مصمم بود که به هر حال به جنگ عراق برود، فارغ از اینکه چه مستندات و مدارکی وجود دارند.

** حزب سبز: تونی بلر دروغ گفت

'کارولین لوکاس'، نماینده حزب سبز در مجلس عوام انگلیس نیز روز چهارشنبه گفت: توجه به گزارش چیلکات روشن است که تونی بلر به مردم، به پارلمان و حتی به کابینه خودش دروغ گفته است.

*** تظاهرات علیه بلر همزمان با انتشار گزارش چیلکات

همزمان با انتشار گزارش چیلکات، مخالفان جنگ نیز با تجمع در بیرون ساختمان کوئین الیزابت در قلب لندن، علیه سیاست های تهاجمی دولت انگلیس در عراق شعارهایی را سر دادند.

در این تظاهرات که از سوی ائتلاف توقف جنگ، برگزار شد، سربازان پیشین انگلیس که در جنگ عراق شرکت داشتند در سخنانی خواهان اجرای عدالت و اعمال قانون علیه سردمداران جنگ عراق شدند.

بن گریفین، یک سرباز انگلیسی که در جریان جنگ عراق خدمت می کرده است در سخنانی گفت: زمانی که ما به خانه های غیر نظامیان حمله می کردیم من حضور داشتم. سربازان آمریکایی مردان را به اسارت می بردند و شکنجه می کردند.

وی تصریح کرد: ما مسئول اشغال عراق هستیم و کنوانسیون ژنو را نقض کرده ایم. این سرباز انگلیسی تصریح کرد: من مطمئنم که دستگاه حکومت در نهایت سربازان را محکوم می کند این درحالی است که مسئولین این جنگ باید محاکمه شوند.

در همین حال شماری از تظاهر کنندگان و حامیان جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر پلاکاردهایی را در دست داشتند که بر روی آن نوشته شدن بود: جرمی کوربین و جان مک دانل مخالف جنگ بودند.
در این تظاهرات همچنین پارچه نوشته هایی به دیوار نصب شده بود که بر روی آن نوشته شده بود: بلر باید محاکمه نظامی شود.

همزمان با این تظاهرات گروهی از خانواده‌های سربازان کشته شده در عراق به دنبال ارائه گزارش چیلکات یک نشست مطبوعاتی برگزار کردند.

خواهر یکی از سربازان کشته شده در این کنفرانسگفت: 'یک تروریست داریم که جهان باید حواسش به او باشد و آن هم تونی بلر است.'

کمیته حقیقت‌یاب در مورد نقش انگلیس در جنگ عراق به ریاست جان چیلکات در سال 2009 میلادی از سوی ‘گوردون براون’ نخست‌وزیر انگلیس به‌منظور بررسی جزئیات چگونگی مشارکت انگلیس در این جنگ که در جریان آن 179 نظامی انگلیس کشته و 3500 نفر از آن‌ها هم مجروح شدند، تشکیل شد.

این کمیته که قرار بود گزارش خود را ظرف یک سال ارائه دهد، اکنون پس از تاخیر هفت‌ساله و عبور از فیلترهای دشوار دستگاه‌های امنیتی انگلیس، قرار است اواخر روز چهارشنبه آن را منتشر سازد.

براساس گزارش‌های منتشر شده، کمیته چیلکات برای تهیه گزارش خود با بیش از 150 شاهد از جمله تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلیس صحبت کرده و ضمن برگزاری 130 جلسه با شاهدان، بیش از 150 هزار سند دولتی را مورد بررسی قرار داده است.

این اسناد شامل مکاتبات دیپلماتیک، صورتجلسه نشست های کابینه، اظهارات کارشناسان در زمینه های مختلف و همچنین ٢٩ نامه ارسالی تونی بلر برای جورج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا در مورد این جنگ است.

** مجلس عوام انگلیس قرار است ظرف دو روز آینده گزارش جنگ عراق را به بحث بگذارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار