انتشار گزارش چیلكات در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق

گزارش چیلكات در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق در ماه جولای منتشر می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گزارش جنجالی كمیته تحقیق چیلكات در نقش انگلیس در جنگ عراق در سال 2003 میلادی، پس از گذشته هفت سال از زمان شروع به كار این كمیته و صرف میلیون ها پوند، قرار است در ششم ماه جولای آینده منتشر ‌شود.

منابع انگلیسی روز دوشنبه گفتند كه تاریخ یاد شده در مكاتبه صورت گرفته میان 'جان چیلكات'، رئیس كمیته حقیقت‌یاب در مورد نقش انگلیس در جنگ عراق در سال 2003 میلادی و دیوید كامرون نخست وزیر این كشور مورد تایید قرارگرفته است.

انتشار گزارش مربوط به نقش انگلیس در جنگ عراق متعاقب بررسی این گزارش توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این كشور صورت می گیرد.

در بخشی از نامه چیلكات به كامرون كه روز دوشنبه منتشر شد، با ابراز خرسندی از بررسی سریع گزارش یاد شده توسط شورای امنیت ملی انگلیس، عنوان‌ شده كه 'روند این گزارش تكمیل‌ شده است و نیازی به ویرایش مجدد آن نیز وجود ندارد.'

چیلكات عنوان كرده است: 'این مساله اجازه می‌دهد كه در زمان مناسب این گزارش كه حاوی 2.6 میلیون كلمه است، منتشر شود .'

براساس گزارش‌های منتشر شده، كمیته چیلكات برای تهیه این گزارش با بیش از 150 شاهد صحبت كرده و ضمن برگزاری 130 جلسه با شاهدان، بیش از 150 هزار سند دولتی را مورد بررسی قرار داده است.

گفته می‌شود كه هزینه فعالیت این كمیته كه قریب به هفت سال به طول انجامیده، 10.3 میلیون پوند بوده است. منابع داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری انگلیس) پیش ‌از این تایید كرده بودند كه گزارش چیلكات قرار است در ماه جولای منتشر شود.

«دیوید كامرون» نخست‌وزیر انگلیس هفته گذشته در نشست مجلس عوام در پاسخ به سووال یكی از نمایندگان مجلس در خصوص زمان انتشار گزارش مربوط به نقش انگلیس در جنگ عراق (چیلكات) گفته بود: مطمئنم كه زمان انتشار این گزارش، مدت زیادی پس از همه‌پرسی 23 ژوئن نخواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار