در یادداشتی در روزنامه میرور؛

معاون بلر: حمله به عراق غیرقانونی بود

پس از گذشت 13 سال از تهاجم آمریکا و همپیمانانش به عراق، معاون نخست وزیر سابق انگلیس اذعان کرد جنگ عراق، جنگی غیرقانونی بود.

معاون بلر: حمله به عراق غیرقانونی بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، معاون تونی بلر در زمانی که وی نخست وزیر انگلیس بود و این کشور به تهاجم نظامی به عراق پیوست، اعلام کرده است معتقد است این جنگ غیر قانونی بود. 

جان پرسکات این اظهارات را چند روز پس از انتشار گزارشی بیان کرد که در آن از نقش انگلیس در این جنگ به شدت انتقاد شده بود. 

پرسکات، نفر دوم در دولت تحت رهبری حزب کارگر انگلیس، زمانی که این کشور در تهاجم تحت رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی به عراق شرکت کرد، این اظهارات را در مقاله‌ای که قرار است در روزنامه ساندی میرور منتشر شود، بیان کرد. 

پرسکات، که اکنون یکی از اعضای مجلس اعیان انگلیس است، نوشت: «من این تصمیم رفتن به جنگ و پیامدهای فاجعه بار آن را تا آخر عمرم همراه خواهم داشت.» 

وی افزود: «در سال ۲۰۰۴ میلادی، کوفی عنان، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد، گفت در حالی که تغییر رژیم هدف اصلی جنگ عراق بود، این جنگ غیر قانونی بود.» 

پرسکات خاطر نشان کرد: «با ناراحتی و غم و اندوه شدید، من اکنون معتقدم وی درست می‌گفت.» 

بلر این هفته از اشتباه‌هایی که در این جنگ صورت گرفته بود، ابراز تاسف و عذرخواهی کرد. با این حال، وی تاکید کرد این جنگ درست بود و جهان بدون صدام، دیکتاتور سابق عراق، امن‌تر شد. 

جرمی کوربین رئیس کنونی حزب کارگر انگلیس از طرف این حزب بابت آنچه وی «تصمیم فاجعه بار» برای شرکت در جنگ خواند، عذرخواهی کرد. 

در شش سال پس از تهاجم نظامی نیروهای آمریکایی و انگلیسی به عراق که این کشور را به هرج و مرج کشاند و زمینه مساعدی را برای تشکیل گروه‌های افراط گرا مانند گروه داعش فراهم کرد، حدود ۱۵۰ هزار عراقی کشته شدند. 

در مجموع ۱۷۹ نظامی انگلیسی در این جنگ کشته شدند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار