آرتی‌ای اعلام کرد:

بلر ممکن است متهم به گمراه کردن مجلس انگلیس شود

پس از انتشار گزارش‌های چیلکات، اکنون احتمال می‌رود تونی بلر متهم به ارائه اطلاعات نادرست به مجلس انگلیس شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت "آرتی‌ای"، "دیوید دِیویس" – یکی از سیاست‌مداران حزب محافظه‌کار انگلیس – گفت در جلسه مجلس عوام این هفته، تونی بلر را به گمراه کردن مجلس متهم خواهد کرد.

این اتهام، پس از اظهارات "جان پرسکات" – معاون وقت نخست وزیر انگلیس در جریان حمله سال 2003 به عراق – مبنی بر غیرقانونی بودن شرکت انگلیس در جنگ عراق مطرح شده است.

دیویس در مصاحبه ای به بی‌بی‌سی گفت: "قصد دارم پیشنهاد خیانت آقای بلر به مجلس را مطرح کنم. این اتهام همانند اهانت به دادگاه است که البته با فریب نیز همراه بوده است."

وی به رای گیری مجلس انگلیس در سال 2003 درباره حمله به عراق اشاره کرد و گفت: "اگر تنها به مناظرات مجلس نگاه کنیم، نمایندگان در 5 زمینه اطلاعات نادرست به دستشان رسیده بود. 3 مورد از آن‌ها درباره مسئله سلاح‌های کشتار جمعی بود. مجلس درباره رای سازمان ملل به این جنگ نیز اطلاعات گمراه کننده ای دریافت کرده بود. مورد آخر نیز درباره خطرات و تهدیدها بود که اطلاعات نادرستی ارائه شده بود. حال، می‌توان فرض کرد که آقای بلر یکی از این موارد را به طور تصادفی اشتباه اعلام کرده است. اما آیا می‌توان 5 مورد را نادیده گرفت؟"

وی افزود اگر نمایندگان ارائه اطلاعات گمراه کننده به وسیله بلر را تایید کند، آن‌ها می‌توانند مقامات قضایی را برای برداشتن گام‌های بعدی متقاعد کنند.

گزارش‌های چیلکات از ورود انگلیس به جنگ عراق در زمان نخست‌وزیری تونی بلر شدیدا انتقاد کرده است. در این گزارش آمده است: تونی بلر با استفاده از اطلاعات گمراه کننده انگلیس را درگیر جنگ عراق کرد. "جان چیلکات" همچنین اعلام کرد جنبه قضایی جنگ عراق نیز بسیار نامطلوب بوده است.

پرسکات تصمیم تونی بلر مبنی بر شرکت در جنگ عراق – تصمیمی که خود در سال 2003 با آن موافق بود -- را به تندی سرزنش کرد.

این در حالی است که تونی بلر از تصمیم برای بیرون راندن صدام حسین حمایت کرد و متذکر شد اقداماتش موجب برقراری رابطه نزدیکی با آمریکا شد و جرج بوش را متقاعد کرد در پی تصویب قطعنامه دوم شورای امنیت علیه صدام شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار