پس از گذشت 13 سال از آغاز تهاجم به عراق؛

چیلکات: حمله به عراق بر اساس اطلاعات نادرست صورت گرفت/به بلر درباره این حمله هشدار داده شده بود

کمیته تحقیق درباره نقش انگلیس در تهاجم به عراق، طرح لندن برای این جنگ را کاملا نامناسب دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، کمیته تحقیق درباره نقش انگلیس در تهاجم به عراق موسوم به گزارش چیلکات اعلام کرد طرح انگلیس و آمادگی آن برای این جنگ «کاملا نامناسب» بوده است.

جان چیلکات، قاضی بازنشسته و رئیس کمیته تحقیقات انگلیس در مورد جنگ عراق، با قرائت گزارشی تاکید کرد  مشارکت انگلیس در تهاجم نظامی سال 2003 به عراق در حالی بود که هنوز امکان تمسک به گزینه‌های صلح‌آمیز وجود داشت.

وی همچنین در گزارش خود تاکید کرد طرح حمله نظامی به عراق بر اساس اطلاعات نادرست مبنی بر وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور بوده است.

چیلکات تاکید کرد تصمیم حمله به عراق تصمیم درستی نبود و به اهدافی که دولت انگلیس اعلام کرده بود، دست پیدا نکرد. 

وی افزود :سیاست دولت درباره عراق متکی بر گزارش های اطلاعاتی تایید نشده بود.

رئیس کمیته تحقیقات انگلیس در مورد جنگ عراق گفت: انگلیس مشارکت در حمله به عراق را پیش از گزینه مسالمت آمیز انتخاب کرد. پایه های حقوقی و قانونی مداخله نظامی انگلیس در عراق راضی کننده نیست. دولت انگلیس در تحقق اهدافش در جنگ عراق شکست خورد. سطح آمادگی برای پیامدهای حمله به عراق کافی نبود. این تصور وجود داشت که عراق برای دستیابی به تسلیحات هسته ای تلاش می کند. 

چیلکات خاطر نشان کرد: به تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس، هشدار داده شده بود که حمله به عراق باعث افزایش تهدید القاعده ضد انگلیس خواهد شد. سیاست دولت درباره عراق متکی بر گزارش های اطلاعاتی تایید نشده بود. برنامه انگلیس برای شرایط پس از جنگ در عراق به هیچ وجه مناسب نبود.

این تحقیق  عنوان خود را از سِر جان چیلکات، رئیس کمیته حقیقت یاب جنگ عراق گرفته است، و در سال 2009 با هدف بررسی نقش انگلیس در جنگ عراق و شش سال حضور نیروهای انگلیسی در این کشور عربی تشکیل شد.

چیلکات گفته است این گزارش برای خانواده‌های 179 انگلیسی که از سال 2003 تا 2009 در عراق جان باختند جواب‌هایی در برخواهد داشت.

در همین حال، بستگان سربازان انگلیسی که در جنگ عراق کشته شدند می‌گویند در صورتی که نتایج تحقیق موسوم به گزارش چیلکات درباره مشارکت انگلیس در تهاجم سال 2003 به عراق دال بر قصور تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس باشد، وی را دادگاهی خواهند کرد.

به گفته منابع نزدیک به بلر وی تلاش خواهد کرد با این ادعا که درباره وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق اطلاعات غلط دریافت کرده است، از خود مقابل اتهامات جنگی احتمالی مطرح در گزارش چیلکات دفاع کند.

خانواده‌های سربازان، ملوانان و خلبانان انگلیسی که در این جنگ کشته شدند آماده هستند که از بلر به خاطر دنباله روی از آمریکا در تهاجم غیرقانونی به عراق شکایت کنند.

دیوان بین‌المللی کیفری پیشتر اعلام کرده بود که در صورتی که شواهد جنایت جنگی در گزارش آتی مشهود باشد علیه بلر اقامه دعوا نخواهد کرد.

جنگ عراق تحت امر آمریکا که بیش از هشت سال طول کشید به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی آغاز شد. در این جنگ 179 نیروی انگلیسی و حدود 4500 سرباز آمریکایی کشته شدند.

بر اساس برآوردها، در این جنگ بیش از یک میلیون غیرنظامی عراقی نیز کشته شدند اما هیچ اثری از سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور یافت نشد. با این حال، سال‌ها خشونت مرگبار و ظهور گروه‌های تروریستی نظیر داعش از پیامدهای آن بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۶ تير ۱۳۹۵
واقعا از روز اول هم مشخص بود که این گزارشات دروغ و ساختگی بود. و این بک هدف و برنامه ریزی شده برای اول درگیر کردن کشور های اسلامی در اطراف اسرائیل و بیشتر برای امنیت اسرائیل و نابودی محور مقاومت، دوم بخاطر کنترل نفت و ابن که واقعا از صدام و تهدیدات ان که به نفع دلار آمریکا و از کنترل خارج شدن بازار نفت نبود.. رضایت عربستان و قطر هم بود
France
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۶ تير ۱۳۹۵
بسم ا...
ببینید جانم ٫طرح محاکمه اقای بلرپاکشویی ایشان و انحراف دید از طراحی گروه داعش بوسیله ایشان و...میباشد.حضور ایشان و...رادر منطقه قبل از پدید امدن داعش هشدار داده بودم.خداوند همه گمراهان رااگر مصلحت میداند هدایت کند.
الحمدا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۶ تير ۱۳۹۵
این انگلیسی های خبیث جان 179 نفر انگلیسی برایشا ن از میلیونها انسانهای بیگناه عراقی که در این جنایت کشته شدند و چند برابر آن معلول و مجروح شدندبا ارزش تر است چرا نباید اینها را بعنوان جنایتکار جنگی محاکمه و از کشورشان درخواست غرامت کرد تا کی باید این رویه غلط ادامه داشته باشد که آنها بکشند و نابود کنند و در بروند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۶ تير ۱۳۹۵
فقط این جنگ به نفع ایران بود چون ایرانی زمان صدام جرات نمیکرد به خاک عراق نگاه کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۶ تير ۱۳۹۵
حتما بهش میگم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۶ تير ۱۳۹۵
مرگ بر صهیونیسم
آخرین اخبار