تقویم بارداری هفته به هفته/ هفته 25 بارداری جنین اندازه "گل کلم" است

در هفته بیست و پنج بارداری جنین به اندازه یک گلم است و می تواند پلک زده و در هنگام خواب چشم هایش را ببندد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ در این هفته با نزدیک شدن به زمان تولد روند افزایش وزن سرعت گرفته اما هنوز پوست او چروکیده و جثه اش نحیف و ضعیف است اما به تدریج رنگ موهای جنین قابل تشخیص می شود همچنین قدرت پلک زدن، ساعت های خواب منظم و باز شدن سوراخ های بینی او از اتفاق هایی است که در این هفته رخ می دهد.

تقویم بارداری هفته به هفته/ هفته 25 بارداری جنین اندازه

جنین در هفته 25 بارداری چه شکلی است؟
اگر بخواهیم اندازه جنین را برای شما شبیه‌سازی کنیم باید بگوییم او در هفته بیست و پنجم به اندازه گل کلم شده و وزن او حدود 700 گرم و قدش حدود 30 سانتی متر است جنین هنوز لاغر و نحیف بوده اما به تدریج سرعت وزن گیری او افزایش پیدا می کند تا جایی که در هفته های آتی 2 تا 3 کیلو وزن می گیرد.

جنین درهفته بیست و پنجم پلک زده و سوراخ بینی اش باز می شود 
چشم‌های جنین اکنون باز است  و می تواند پلک بزند و هنگام خواب آن‌ها را ببندد، سوراخ هابی بینی نیز در این هفته باز می شوند همچنین عصب‌های اطراف دهان او حساس شده‌ تا بتواند بعد از تولد شیر بخورد علاوه بر این موارد بخش هایی از مغز که مربوط به اطلاعات صوتی و تصویری است در این هفته شروع به فعال شدن می کنند.

در این هفته وزن او هم چنان به سرعت در حال افزایش و روند رشد ریه هایش ادامه دارد اما هنوز اکسیژن را به خون منتقل نکرده و برای جلوگیری از به هم چسبیدن ریه ها سورفاکتانت تولید می‌کنند تا جنین بتواند در آینده از هوایی که کیسه‌های ریه جمع و خالی می‌کند به آسانی استفاده کند اما هنوز اکسیژن و مواد غذایی از طریق بند ناف به جنین می‌رسد .

در هفته بیست و پنجم چه علائمی سراغ مادران باردار می آید؟
در هفته 25 بارداری علاوه بر افزایش وزنی که تجربه می کنید شکم شما به اندازه یک توپ فوتبال شده همچنین یبوست و هموروئید دوعلامت شایع است که ممکن است در این هفته  تجربه کنید.
از دیگر علائم شایع  این هفته می توان بواسیر، یبوست، سوزش معده، سوء هاضمه، ظاهر شدن رگهای واریسی، سندرم تونل کارپ(سندرم گرفتگی عصب مچ دست)، خرناس کشیدن، سندرم پای بی قرار، اختلال سمفیز پوبیس (درد لگن)، رشد سریع مو را ذکر کرد.

سوزش سر دل در دوران بارداری و تهوع صبحگاهی زنان باردار ازدیگر علائم شایع است سوزش سردل ناشی از هورمون پروژسترون بوده که موجب شلی عضلات رحم برای رشد کودک می شود.

مسمومیت بارداری بیماری در کمین مادران باردار 
تورم دست و پا از علائم این هفته است اما تورم بیش از حد ممکن است نشانه ای از پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری باشد اگر با تورم ناگهانی و شدید در دست، پا، صورت یا اطراف چشم خود،سردرد، سرگیجه، تاری دید، دوبینی، درد ناگهانی و شدید در ناحیه سردل، حالت تهوع و استفراغ مواجه شدید با پزشک خود آنها را در میان بگذارید.

دانستن نشانه های زایمان زودرس جان شما و جنین را نجات می دهد 
از این هفته به بعد ممکن است هر لحظه جنین شما چشم به چهان بگشاید به همین دلیل باید با علائم زایمان زودرس آشنایی داشته باشید.

انقباضات منظم به مدت یک ساعت ( چهار انقباض یا بیشتر در هر ۲۰ دقیقه یا وجود هشت انقباض در یک ساعت) که حتی پس از نوشیدن یک لیوان آب و استراحت کردن هم قطع نمی شوند. وجود دردهای مشابه گرفتگی شکم در قاعدگی که ممکن است با اسهال همراه شود، احساس فشار در لگن خاصره یا زیر شکم، وجود درد مبهم در لگن یا زیر شکم، احساس ناخوشایند مانند احساس تب که قابل توضیح نیست و اگر روی شکمتان را فشار بدهید، احساس درد و آسیب دیدگی می کنید.

دیابت بارداری خطری که از در ماه ششم تهدیدتان میکند 
اگرچه شما همچنان در هفته‌های میانی دوران بارداری قرار دارید اما باید همه جوانب را در نظر بگیرید و آزمایش‌ها و تست‌های لازم این دوران را تحت نظر پزشکتان سپری کنید تا از این طریق بارداری بی‌تنش، سالم و در عین حال موفق داشته باشید، از این هفته به بعد ملاقات های شما با پزشکتان بیشتر می شود.

به احتمال زیاد اکثر شما درمورد دیابت بارداری مطالبی را شنیده اید،ممکن است شما در هفته قبل تست دیابت را انجام داده باشید و پزشکتان مجددا آن را تکرار کند یا درهفته بیست وپنجم آن را برایتان تجویز کند، در مادران باردار با ریسک خطر پایین ممکن است این تست بین هفته 24 تا 28 بارداری انجام می شود، در مرحله نخست آزمایش گلوکز خون، شما شربت شیرینی را نوشیده و پس از یک ساعت قندخون شما تست می شود.

میزان نرمال قند در این آزمایش باید زیر 130-140 (میلی گرم بر دسی متر) یا 7.2-7.8 (میلی مول بر لیتر)است و اگر نتیجه بیش از این مقدار بود، شما باید آزمایش قندخون ناشتا و تحمل گلوکز را انجام دهید، برای انجام این آزمایش شما باید از شب قبل ناشتا بوده و پس از آزمایش اولیه درآزمایشگاه شربتی شیرین به شما داده شده و سپس نیم ساعت، یک ساعت، دو ساعت و سه ساعت بعد مجددا نمونه خون گرفته می شود.

با خوردن این غذاها سلامت جنینتان را تضمین کنید
شما در این هفته با توجه به روند رشد جنین باید هر روز حداقل هشت تا 12 لیوان مایعات بنوشید مصرف آب در دوران بارداری کمک می کند تا مواد مغذی از طریق خون به کودک شما انتقال یابد همچنین آب از بروز عفونت ادراری (UTI) و یبوست در دوران بارداری جلوگیری می کند.

کلسیم و ویتامین D از مواد مغذی کلیدی در دوران بارداری است این ویتامین به جذب کلسیم در بدن کمک می کند کلسیم  نیز موجب  رشد دندان ها و استخوان ها و بهبود و تنظیم عملکرد سیستم عصبی، قلب و عضلات جنین می شود.

شما می توانید کلسیم از مواد غذایی مانند فراورده های لبنی (شیر، کشک و پنیر)، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج ، لوبیا سبز، سویا، کنجد، بادام،گردو و انجیرو  ویتامین D را از روغن ماهی و تخم مرغ دریافت کنید اگر در آزمایش ها مشخص شد که میزان دریافتی این ویتامین در بدن شکما کافی نیست باید از مکمل ها آن استفاده کنید.

در دوران بارداری سعی کنید از یک رژیم غذایی متنوع استفاده کنید نوشیدن چای و قهوه بلافاصله بعد از غذا موجب شده  جذب آهن در بدن کاهش  پیدا کند این قبیل نوشیدنی ها را حداقل نیم ساعت پس از صرف غذا میل کنید.

کلسترول برای سالم نگه داشتن جفت حیاتی است برخی از کارشناسان بیان می کنند که کمبود کلسترول ممکن است به زایمان زودرس یا تولد نوزاد کم وزن منجر شود .

خانم‌های باردار نسبت به قبل از بارداری خود دو برابر بیشتر آهن نیاز دارند بسیاری از خانم‌ها در طی سه ماهه دوم با کم خونی مواجه می‌شوند زیرا جنین آن‌ها به سرعت در حال رشد است و آهن اضافی را از خون جذب می‌کند و یکی از دلایل خستگی بعد از هفته بیستم بارداری همین کمبود آهن است که منجر به ایجاد کم خونی می شود.

منبع: medicalnewstoday

انتهای پیام/
برچسب ها: بارداری ، زایمان ، جنین ، گل کلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
سلام من درهفته ی ۲۵بارداریم هستم جنینم تکون خردن هاش نرماله ولی مشکلم اینه مایع امونیوتیک کم شده و کلیه های جنیین ورم داره هرجا رفتم گفتن سقط منم انجام ندادم نگهش داشتم لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام من هفته بیست پنج بارداری هستم و زیر شکمم با کمرم بعضی وقتها درد شدید احساس میکنم لطفاً راهنمایم کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
سلام من هفته ۲۵ بارداری راپشت سر گذاشتم زیر سینه ی چپم خیلی درد داره لطفا راهنمایی کنید خیلی کلافه ام بارداری سوم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۳ دی ۱۳۹۶
عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۱۲ دی ۱۳۹۶
من درهفته 25بارداری هستم....دردلگنم ازیک ماه پیش شروع شد و خیلی اذیتم میکنه...لطفاراهنمایی کنید.
Saudi Arabia
Sarina
۱۱:۴۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
سلام منم هفته25بارداریمه.اماهنوزعضوی ازبدنم بزرگ نشده فقط شکمم یکم بالااومده وزنم58کیلوشده بقیه اعضای بدنم معمولیه تغییرخاصی نکرده.سردردای شدیدمیگیرم بعدازظهرب بعد.تکررادرارزیاددرحالیکه عفونت ادراریم ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ف.ف.ه
۱۵:۱۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
من درهفته 25بارداری هستم....دردلگنم ازیک ماه پیش شروع شد و خیلی اذیتم میکنه...لطفاراهنمایی کنید.
آخرین اخبار