منطقه چابهار ایران دروازه‌ای گسترده به‌روی سرمایه‌گذاری جهانی

منطقه آزاد اقتصادی چابهار، یکی از دروازه‌های ایران در آب‌های بین‌المللی به‌شمار می‌رود که در کانون توجهات جهان قرار دارد.

منطقه چابهار ایران دروازه‌ای گسترده به‌روی سرمایه‌گذاری جهانیبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه المنار لبنان منطقه آزاد اقتصادی چابهار که در جنوب‌شرقی ایران واقع است، یکی از دروازه‌های ایران در آب‌های بین‌المللی به‌شمار می‌رود که در کانون توجهات جهان قرار دارد.
 
از این‌رو امروز و پس از شکل گیری توافق هسته‌ای شرکت‌های خارجی برای بدست آوردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌ ، توان اقتصادی خود را به این عرصه سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار آورده‌اند.

نماینده یک شرکت آلمانی حاضر در این پروژه معتقد است که بازگشت به ایران قطعا نقش سرمایه‌گذاری آنان را بارور کرده و به‌سبب وجود بازار گسترده این عرصه سرمایه، ما به آن نیازمند هستیم.

برخی از کشورهای اروپایی پس از آن‌که سرمایه‌گذاری‌ها به افراد یا شرکت‌ها منحصر شد، طرح رقابتی قدرتمندی را در منطقه چابهار از خود نشان دادند که این موارد آمادگی همکاری سرمایه‌گذاری جهانی در چابهار را نشان می‌دهد.

در همین رابطه صالح الحسنی نماینده هیئت اقتصادی از عمان اظهار داشت: مناسبات میان ایران و عمان روابط ممتازی است و یافتن راه‌های مشارکت و حضور به‌موقع در عرصه‌های سرمایه‌گذاری این کشور برای ما مهم است.

به‌علاوه دو کشور هند و افغانستان نیز دو وزنه سنگین اقتصادی حاضر در منطقه آزاد چابهار هستند.  
 
اضافه می‌شود که پیرامون امضای تفاهمنامه استراتژی ماه گذشته که در راسی سه‌جانبه و در ایران صورت گرفت، موضوعاتی درخصوص ایجاد دالانی جهت فعالیت‌های بین‌المللی میان ایران، هند و افغانستان عنوان شد که طرف‌های محلی این سرمایه‌گذاری آن‌را مطرح کردند.

توان سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار سالیانه از 5 الی 8 میلیون تن بود که پس از ورود سرمایه‌گذاران به آن، این میزان به سالانه 17میلیون تن ارتقا پیدا کرد.

سرمایه‌گذاری‌ها در این بندر در سایه برخی ممنوعیت‌ها، تنها به برخی از دولت‌های منطقه محدود شده بود، اما پس از امضای توافقنامه هسته‌ای و لغو برخی ممنوعیت‌ها درهای چابهار به روی همه دنیا باز شد تا یک طرح رقابتی قدرتمند جهت سرمایه گذاری جهانی در آن تشکیل شود.

درواقع منطقه آزاد چابهار ایران پس از رفع ممنوعیت‌های بین‌المللی به ایستگاهی برای رقابت قوی بین طرف‌های جهانی تبدیل شد و این به‌دلیل امتیازات بزرگی است که سرمایه‌گذاران به‌جهت آن از هم سبقت می‌گیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار