کارشناس آمریکایی: برجام باعث شکسته شدن اجماع علیه ایران در کنگره آمریکا شد

رئیس دفتر امنیت ملی اندیشکده آمریکایی موسوم به خط مشی دو حزبی گفت توافق هسته ای سبب شد اجماع علیه ایران در کنگره آمریکا شکسته شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اندیشکده سیاست دو حزبی،  بلیز میشتال Blaise Misztal رئیس دفتر امنیت ملی در  اندیشکده  آمریکایی موسوم به خط مشی دو حزبی که بارها در جلسات استماع کنگره آمریکا در جایگاه کارشناس به طرح دیدگاههای تخصصی خود پرداخته است در نشستی در این  مؤسسه با عنوان {فرصتها و چالشها در اجرای توافق هسته ای ایران} در واشینگتن گفت:« بررسی توافق هسته ای ایران یکی از پروژه های اصلی دفتر امنیت ملی در مؤسسه خط مشی دوحزبی است. ما گزارشهای متعددی در این خصوص منتشر کرده ایم. اولین گزارش ما در سال دو هزار و هشت با عنوان مقابله با چالش هسته ای ایران منتشر کردیم و از آن تاریخ نیز از نزدیک تحولات هسته ای ایران را دنبال کرده ایم. سال گذشته نیز وقتی مذاکرات هسته ای برای نهایی کردن توافق در وین انجام می شد، ما از نزدیک این مذاکرات را پیگیری می کردیم. چهاردهم ژوئیه سال دو هزار و پانزده یعنی درست یک سال پیش، جان کری وزیر امورخارجه ایالات متحده و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران اعلام کردند که برجام نهایی شده است. شانزدهم ژانویه دو هزار و شانزده یعنی حدود شش ماه پیش نیز اجرایی شدن برجام شروع شد. یکی از نکاتی که درباره مسائل پیش از امضای برجام جالب توجه بوده این است که اجماع شکل گرفته در بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا مبنی بر اینکه لازم است از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری شود، شکسته شد. کنگره تحریمهای متعددی را علیه ایران اعمال کرد تا به این هدف دست پیدا کند. مصوبه های مربوط به این تحریمها نیز تقریباً به اتفاق آراء در کنگره به تصویب رسید. میزان همگرایی در تصویب این مصوبه ها در کنگره در سالهای اخیر فعالیت کنگره بی سابقه بود. اما برجام سبب شکسته شدن این اجماع در کنگره امریکا شد. تحولات یک سال گذشته نیز کمکی به رفع این مشکل نکرده است. هنوز هم دو روایت متفاوت درباره برجام مطرح است با آنکه در اولین سالروز امضای توافق هسته ای قرار داریم.


وی در ادامه افزود: از یک سو ، شاهد آن هستیم که ایران محدودیتهای مندرج در برجام  درباره برنامه هسته ای غنی سازی اورانیوم خود و فعالیت ها در حوزه رآکتور آب سنگین را به اجرا گذاشته و به بازرسی های گسترده از فعالیتهای هسته ای اش تن در داده است. این اقدامات سبب شده است زمان فرار هسته ای ایران که پیش از توافق هسته ای در حد چند هفته بود، در حال حاضر به یک سال افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، شاهد آن هستیم که ایران فعالیتهایش را درباره تولید آب سنگین ادامه داده است، گفته می شود فعالیتهایی در زمینه تحقیقات هسته ای در مرکز نظامی پارچین انجام می دهد، چندین موشک بالستیک را آزمایش کرده است و براساس گزارش اخیر دستگاههای اطلاعاتی آلمان، ایران تلاش کرده است به صورت مخفیانه به فناوری های هسته ای دست پیدا کند. البته ایران نیز شکایتهایی مطرح کرده مبنی بر اینکه آمریکا به تعهداتش درزمینه رفع تحریمها عمل نکرده است. با همه این اوصاف، این پرسش مطرح است که روند اجرایی شدن برجام به چه صورت است؟ مسائل مطرح شده در خصوص اجرای توافق هسته ای تا چه اندازه جدی است؟ آیا ایالات متحده باید کاری کند که منافع اقتصادی بیشتری نصیب ایران شود؟ در سال پیش روی چه چالشهایی برای اجرای توافق هسته ای مطرح است؟»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار