جروزالم پست: قضاوت در مورد توافق هسته‌ای ایران زود است

پایگاه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت فقط 6 ماه از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و هنوز برای قضاوت درمورد نتایج توافق هسته‌ای زود است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی به قلم "مایکل ویلنر" نوشت: رسیدن به توافق هسته‌ای 15 سال به طول انجامید و فقط 6 ماه از اجرایی شدن برجام می‌گذرد، به همین دلیل قضاوت کردن درباره نتایج آن هنوز زود است. 

در ادامه این گزارش آمده است: یک سال پیش گروهی از کارشناسان آمریکایی و شخصیت‌های ذی‌نفع تلاش گسترده‌ای را برای تشریح ماهیت اصلی توافق هسته‌ای به عامه مردم آغاز کردند. تیم‌های ارتباطی استراتژیک توضیحات خود را برای توافق هسته‌ای داشتند. آنها اعلام کردند برنامه جامع اقدام مشترک یک سند بسیار فنی است. مدت اعتبار این سند در دوره‌های سیاسی و بسته به شروط آن 10 تا 15 سال است. اینکه درمورد حفظ توافقنامه و یا لغو آن چه سیاستی اتخاذ شود، نیازمند تصمیم‌گیری فوری بر مبنای ارزش و طول مدت اجرا خواهد بود. اما سنجیدن سطح موفقیت برجام از دیدگاه سیاسی، تا سال‌ها ممکن نخواهد بود.

برخی از گروه‌ها، توافق هسته‌ای را بلافاصله پس از امضای آن، یک پیروزی بزرگ معرفی کرده بودند. در همین حال گروهی دیگر آن را تازه شروعی برای مصیبت‌های بعدی می‌دانستند. با رسیدن به سالگرد توافق هسته‌ای، هر دو این گروه‌ها در تکاپو برای اثبات دیدگاه و پیش‌بینی‌های سیاسی خود هستند.

حقیقت این است که یک سال از توافق هسته‌ای بر روی کاغذ می‌گذرد، اجرای این توافق از ژانویه آغاز شد و عمر آن از 6 ماه تجاوز نمی‌کند. به همین دلیل نتیجه‌گیری درمورد موفقیت و یا ناکامی توافق هنوز خیلی زود است. قضاوت در این مورد بیشتر به برداشت‌ها و تعهدات اولیه وابسته است و توجهی به یکسری از آزمایشات و تحلیل‌های چالش‌برانگیز ندارد. درصورتی که تحلیل‌های کارشناسی بر توافق صورت بگیرد، قطعا نکات بحث‌برانگیزی درباره مفاد توافق مطرح خواهد شد.

"تریتا پارسی،" رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا- نایاک-، یکی از کارشناسانی است که به موفقیت توافق هسته‌ای ایمان دارد و در این باره گفت: ممانعت از دسترسی ایران به بمب اتم و جلوگیری از وقوع جنگ با این کشور، نشان دهنده موفقیت چشمگیر توافق هسته‌ای است. حتی تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا که اخیرا به اسرائیل سفر کرده بودند اذعان کردند ادبیات سران صهیونیست درباره تهدید از جانب ایران تغییر کرده است.

گروه‌های مخالف توافق نیز همچنان بر عقیده خود استوار هستند بطوریکه در سالگرد توافق هسته‌ای مطالب متعددی درباره "یک سال بد برای توافقی بد" از سوی موسسه امنیت ملی یهودیان منتشر شده است. "مایکل ماکوفسکی،" مقام سابق پنتاگون در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پسر، به عنوان یکی از مخالفان توافق هسته‌ای مدعی شد: در 7 سال آینده ایران می‌تواند تحقیقات هسته‌ای خود را از سر بگیرد و اقدامات خود را در این زمینه توسعه بخشد. در آن زمان ایران می‌توان به سانتریفیوژهایی دسترسی پیدا کند که 25 مرتبه سریعتر از سانتریفیوژهای فعلی‌اش خواهند بود. در 14 سال آینده نیز تمام محدودیت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران برچیده می‌شود. با این اوصاف چگونه می‌توان گفت توافق خوبی با ایران انجام داده‌ایم؟

کمیته روابط آمریکا- اسرائیل –آیپک – مدعی شد توافق هسته‌ای از قدرت کافی برای محدودکردن ایران برخوردار نیست و توافقی ضعیف است. 

گروهی از منتقدان مدعی شدند رفتارهای تنش‌آمیز ایران در منطقه خاورمیانه ادامه دارد و طرف‌های حاضر پای میز مذاکرات هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به این رفتارها نکردند و پایان دخالت ایران را در منازعات منطقه‌ای جزو شروط توافق هسته‌ای قرار ندادند.

گروهی دیگر به انجام تعهدات هسته‌ای ایران اشاره می‌کنند و معتقدند این کشور برای پایان دادن به تحریم‌های چند ساله و رونق بخشیدن به اقتصاد آسیب دیده کشور، دلیلی برای پشت پا زدن به توافق ندارد. 

اختلاف نظر عمیق موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای نشان می‌دهد باید چند سالی از اجرای آن بگذرد تا دیدگاه‌های مخالف و موافق کمی به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. ممکن است گذشت زمان به تغییر عقیده بسیاری از این افراد منتهی شود و دید جامع‌تری نسبت به موضوع پیدا کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار