نشنال اینترست: چرا آمریکا به تاسیس دفتر حافظ منافع در ایران نیاز دارد؟

پایگاه تحلیلی نشنال اینترست در گزارشی بر لزوم تاسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم "مراد قربان" نوشت: یک سالی که از امضای توافق هسته‌ای ایران گذشت، فرصتی در اختیار کابینه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، قرار داد تا در 6 ماه باقیمانده از دوران ریاست جمهوری وی سیاستی مناسب در برابر آن اتخاذ کند، زیرا همین سیاست اتخاذ شده می‌تواند جایگاه برجام را در دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا تحکیم و تثبیت کند.

تیم کارشناسان که هم‌اکنون در حال مطالعه بر روی خط مشی آمریکا در قبال برجام است، دیدگاهی بسیار نزدیک به وضع موجود دارند و هدف اصلی آنها این است تا مقابل برهم زدن توافق هسته‌ای گرفته و در عین حال فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز محدود شود. 

تلاش می‌شود از توافق هسته‌ای ایران در راستای حفظ منافع ملی آمریکا استفاده شود. آنچه کابینه اوباما باید در این مرحله از کار به آن توجه داشته باشند، ایجاد یک بخش و یا نهاد حافظ منافع آمریکا در تهران است. این نهاد می‌تواند به آمریکا اطمینان دهد منافع این کشور در ایران تامین می‌شود و امکان کمک بیشتر به شهروندان آمریکایی در ایران نیز فراهم خواهد شد؛ اما این هدف فقط در سایه نزدیکی بیشتر دیپلماتیک با ایران ممکن می‌شود. داشتن یک ارتباط دیپلماتیک محدود با ایران می‌تواند این خواسته را برآورده کند و اطمینان بیشتری درمورد به سرانجام رسیدن توافق هسته‌ای به هر دو طرف بدهد.

ایده راه اندازی یک دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران نخستین بار از سوی کابینه "جرج بوش" مطرح شد و به سابقه اعزام دیپلمات‌های آمریکایی به تهران اشاره داشت. در جریان جنگ سر هم دیپلمات‌های آمریکایی در شوروی حضور داشتند تا از منافع این کشور و کارکنان آن در قلب سرزمین دشمن حفاظت کنند. همچنین باوجود قطع روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا، از سال 1977 دفتر حفاظت از منافع آمریکا در هاوانا مستقر بود و تا همین یک سال پیش که دو کشور روابط دیپلماتیک را از سر گرفتند به کار خود ادامه می‌داد. داشتن این دفتر حافظ منافع نقش بسیار مهمی در کاهش تنش میان کوبا و آمریکا ایفا کرد. به همین دلیل است که در گزارش اتحادیه روابط عمومی آمریکایی‌های ایرانی تبار که در سال 2014 منتشر شد، به فقدان حضور دیپلماتیک آمریکا در ایران اشاره و درخواست تاسیس یک چنین دفتری در تهران مطرح شد. آمریکا در 34 سال گذشته هیچ حضور دیپلماتیکی در ایران نداشته و طبیعی است دو طرف درک مشترکی در حل چالش‌های منطقه‌ای و بین المللی نداشته باشند.

این گزارش می‌افزاید: تاسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران می‌تواند به موفقیت برجام کمک بزرگی کند. علاوه بر آن آمریکایی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند و یا در این کشور اقامت دارند نیز می‌توانند برای پیگیری خواسته‌های خود و انجام امور مورد نیاز، به یک نهاد آمریکایی مراجعه و از حمایت‌های آن بهره می‌برند. 

این گزارش در پایان ادعا کرد: دیپلماسی باید در دور کردن ایران از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای به آمریکا کمک کند. اوباما باید تا پیش از ترک کاخ سفید نسبت به تاسیس این دفتر در تهران اقدام و به پابرجا ماندن توافق هسته‌ای در آینده کمک کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار