قصه پر غصه‌ای که هر سال تکرار می‌شود/کمک‌هایی از جنس اجبار به مدارس

تداوم بازار داغ اخذ شهریه برای ثبت نام در تابستان و ادعای آموزش و پرورش برای برخورد با متخلفان به گوش می‌رسد اما شواهد وضعیتی خلاف آن را در مدارس نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با شروع فصل تابستان و تب داغ ثبت نام دانش آموزی دغدغه والدین برای کمک به مدرسه هم آغاز می شود، باز هم واژه هایی چون تشکیل "انجمن اولیا و مربیان" رعشه به تن والدین و دانش آموز می اندازد، در این مدت که از عمر انجمن اولیا و مربیان می‌گذرد، جذب کمک‌های مالی داوطلبانه نسبت به سایر وظایف و کارکردهای این نهاد برجسته‌تر بوده و به همین علت هر وقت دعوتنامه‌ای از سوی مسئولان مدرسه برای والدین فرستاده می‌شود، نزد خانواده‌ها به مثابه گرفتن اجباری پول تلقی می‌گردد. در سال‌های اخیر بحث‌های فراوانی درباره ممنوعیت دریافت این پول از دانش‌آموزان مطرح شده، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های فراوانی نیز به مدیران مدارس ابلاغ شده است، با این وجود کمک به مدرسه‌های به اصطلاح داوطلبانه   ادامه دارد.

دریافت وجه اجباری بی سر و صدا!
 یک مدیر مدرسه مقطع دبیرستان در خصوص دریافت کمک به مدرسه می‌گوید: هر ساله بخشنامه ای ابلاغ می شود که هنگام ثبت نام پول نگیرید، ولی مسئولان آموزش و پرورش در نشست‌های داخلی تاکید می‌کنند که پول بگیرید، اما بی سر و صدا!

یا این وجود می توان نتیجه گرفت که بخشنامه‌ها تنها در حد حرف است و در عمل ضمانت اجرایی برای آنها وجود ندارد و حتی گاهی مدیران مدارس  از این گله دارند که نمی دانند پول بگیرند یا نه؛ که اگر پول نگیرند مشکلات مدارس با توجه به بودجه کمی که آموزش و پرورش در اختیار دارد قوز بالا قوز می شود و اگر هم بگیرند بر اساس بخشنامه وزارت خانه، متخلف محسوب می شوند و احتمالا یکی از دلایلی که چنین بخشنامه هایی در مرحله اجرا با مشکل مواجه می‌شود، جدی نبودن مسئولان آموزش و پرورش در پیگیری چنین موضوعاتی است.

قصه پر غصه‌ای که هر سال تکرار می شود/کمک هایی از جنس اجبار به مدارس

کمک به مدرسه‌های اختیاری که اجباری شده‌اند
شاید کسی که فرزندش را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام می کند، دست کم از اجباری بودن پرداخت وجه آگاه است اما این تنها یک روی سکه است.
 
هرچند بخش زیادی از مدارس کشور و استان دولتی هستند با این حال در همین مدارس هم گاه و بی گاه به بهانه های مختلف از دانش آموزان درخواست پول می‌شود، با عنوان 'کمک به مدرسه'. 

نکته قابل توجه این است که در برخی مدرسه‌ها این کمک 'اجباری' است و مسئولان مدرسه به دانش آموزان تاکید می‌کنند که نباید دست خالی به مدرسه برگردند و این موضوعی است که شاید یکی از دلایل ترس دانش آموزان برای رفتن به مدرسه باشد تا معاون یا مدیر آن مدرسه از وی در خواست هزینه ی نقدی برای کمک به مدرسه نکند.

ماجرای اخذ وجه در مدارس، ماجرای جدیدی نیست
یکی از مدیران مدرسه راهنمایی می گوید: وضعیت بودجه ای که به هر مدرسه تعلق گرفته بسیار کم است و کفاف هزینه های یک ساله یک مدرسه را نمی دهد و خانواده ها نیز در انجمن های اولیا و مربیان حضور کمرنگی دارند همین موضوع باعث می شود که امکانات کمی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد؛ خانواده ها نیز مطلع نیستند که چگونه ما یک مدرسه را با کمترین بودجه و بدون کمک به مدرسه سرپا نگه می داریم.

با یکی دیگر از مدیران دبیرستان تهران صحبت کردیم، گفت: پول آب و برق مدرسه به قدری زیاد است که گاها با قطع شدن آنها مواجه شده‌ایم بنابراین اگر از دانش آموزان کمک به مدرسه ای دریافت نشود، با توجه به تخصیص بودجه ی کم، با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم بود.

خداحافظی مدارس با کمک های نقدی اولیا
رحيم مير شاهولد مدير كل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اخذ اجباري وجه در مدارس،اظهار داشت: تدوين سيستم يكپارچه سازی مالی از سمت وزارت آموزش و پرورش به منظور عدم اخذ شهريه و هزينه های اضافی از والدين انجام شده است كه مبالغ دريافتي مجاز مدارس مشمول موارد كتاب، سنجش سلامت و بيمه است كه هزينه هر يك به طور رسمي تعيين شده است.

وی در ادامه بيان كرد: اخذ مبالغ اضافي براي مدارس تخلف محسوب شده و والدين مي توانند با مراجعه به سايت shekayat.medu.ir نسبت به تخلف اقدامات لازم را انجام دهند و پس از دو هفته جوابيه آن را دريافت كنند، همچنین مدارس براي امكانات و فعاليت هاي جانبي موظفند ريز مبالغ هزينه ها را در اختيار والدين قرار دهند تا توجيهات لازم به جهت اخذ شهريه انجام شود همچنين بايد تمام مبلغ دريافتي به حساب يكپارچه مالی مدارس واريز شود

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه در خصوص تخلف مدارس در اخذ شهریه‌ها و اقلام مدارس عنوان کرد: "برنامه حساب‌های یکپارچه" برای انضباط مالی مدارس است و پرداخت هرگونه وجه به غیر از واریز بانکی غیر قانونی محسوب می‌شود.

وی در خصوص شفاف سازی گردش مالی مدارس گفت: در این رابطه سیستم یكپارچه سازی مالی تدوین شده كه مبلغ اقلام دریافتی باید به حساب مشخص واریز شود.

با وجودی که هر سال سریال پر تکرار دریافت وجه نقدی در مدارس مشاهده می شود اما آموزش و پرورش همچنان در تخلف این امر تاکید دارد تا جایی که امکان تعطیلی مدارس به متخلفان گوشزد شده است اما با این وجود مسیر تخلف در برخی مدارس باز بوده، چراغ قرمز های آموزش و پرورش صرفا در گفتار لحاظ شده و عملی در این عرصه دیده نشده حال باید دید کفه ی ترازوی عدالت برای والدین و متخلفان چگونه لحاظ می شود ،ایا باز هم خانواده ها ضرر کننده ی اصلی در این میدان پر آشوب میان متخلفان و آموزش و پرورش هستند یا خیر و عاقبت کار برای متخلفان چگونه رقم می‌خورد؟


گزارش از بهار درویشی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار