مشهد؛

وجودگونه های غیر بومی عمل تخریب محیط زیست

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی از افزایش وجود گونه‌های غیربومی به مجموعه محیط و موجودات زنده در دریا و مزارع پرورشی آبزیان در کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،حمید صالحی در چهارمین همایش ملی ماهی شناسی ، تیلاپیا را نوعی ماهی غیربومی وارد و تولید شده به ایران برشمردو افزود: این نوع ماهی به علت غیربومی بودن سبب تخریب محیط زیست و شرایط طبیعی دریا و مزارع پرورش آبزیان در کشور می‌شود که متأسفانه این امر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: این نوع ماهی به عنوان یک منبع جدید غذایی مدتی است که مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد بنابراین جامعه علمی دانشگاهی کشور باید برای صحت یا کذب مفید بودن تیلاپیلا در سلامت انسان پاسخگو باشد.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی افزود:در حال حاضر 100 گونه مهاجم در لیست گونه‌های خطرناک قرار دارد که متأسفانه به علت عدم شناخت از این امر، اصرار بسیاری برای استفاده غذایی از این منابع وجود دارد.

صالحی از راه‌اندازی بانک ژن با هدف حفاظت از گونه‌های کمیاب حیوانی موجود در این استان خبر داد و گفت: بانک خون و پر از همه پرندگان موجود در استان و مناطق مختلف کشور نیز همراه با کتابخانه تخصصی و آزمایشگاه‌های مجهز در مرکز تحقیقات اداره کل محیط زیست این استان وجود دارد که می‌تواند زمینه همکاری با دانشگاه‌ها برای انجام مطالعات و تحقیقات پژوهشی را فراهم کند.

وی به لزوم اخلاق حرفه‌ای در انجام تحقیقات و نگارش گزارش‌های پژوهشی توسط پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اهمیت نتایج تحقیقات علمی در بخش دام، طیور و آبزیان، لازم است بخشی از این نتایج و گزارش‌های در اختیار اداره کل محافظت از محیط زیست خراسان رضوی قرار بگیرد.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی وجود بیشتر گونه‌های مختلف حیوانات، پرندگان و آبزیان را در منطقه محافظت شده محیط زیست خراسان رضوی را به عنوان عامل کمکی به مراکز علمی برای انجام تحقیقات و نمونه گیری راحت‌تر پژوهشگران برشمرد و گفت: با توجه به حیوان آزاری در سیرک‌های مختلف، اجرای برنامه این نوع سیرک‌ها در مشهد ممنوع شده و خوشبختانه در کشور نیز ممنوعیت آن گسترش یافته است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.