دفاع اردوغان از برقراری 3 ماه حالت فوق العاده در ترکیه

اردوغان ضمن اعلام حالت فوق العاده سه ماهه در ترکیه از این تصمیم به شدت دفاع کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه، ضمن اعلام تصمیم به برقراری حالت فوق العاده سه ماهه در این کشور اظهار داشت: کسانی که در برابر اقدامات کشورهای اروپایی سکوت کرده اند، به هچ وجه حق ندارند از ترکیه و تصمیماتی که در این کشور اتخاذ می شود، انتقاد کنند.
اردوغان پس از نشست شورای امنیت ملی و هیئت دولت ترکیه در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا گفت: سلاح ها، تانک ها، بالگردها و هواپیماهای کودتاگران در مقابل عزم مردم این کشور برای دفاع از کشور و اراده ملی شان موثر واقع نشد. 

وی در ادامه افزود: برای نخستین بار در تاریخ ترکیه مردم این کشور به صورت مستقیم تلاش برای کودتای نظامی را شکست دادند، مردم ترکیه به بهای جان خویش پایبندی به دموکراسی و نظام مبتنی بر موازین حقوقی را ثابت کردند. 

رئیس جمهور ترکیه گفت: برای از میان برداشتن کامل عناصر گروه تروریستی که اقدام به کودتا کرده بود، بر اساس ماده 120 قانون اساسی ترکیه به مدت 3 ماه وضع فوق العاده اعلام شده است. 

وی گفت: هدف از این اقدام برداشتن گام های موثر و سریع برای از میان برداشتن تهدیدها علیه دموکراسی ترکیه، نظام مبتنی بر موازین حقوقی، آزادی ها و حقوق شهروندان است. 
 
اردوغان گفت: ‌به عنوان رئیس جمهور ترکیه به مردم این کشور افتخار می کنم و اطمینان دارم که به همراه مردم همه موانع را از میان برخواهیم داشت و داستان قهرمانی مردم ترکیه را در تاریخ دموکراسی ثبت خواهیم کرد. 

رئیس جمهور ترکیه گفت: در وقایع اخیر 246 فرد بی گناه از شهروندان، نیروهای نظامی و نیروهای پلیس ترکیه بر اثر حمله کودتاگران کشته و 1536 نفر از شهروندانمان زخمی شدند.
 
وی گفت: اعلام وضع فوق العاده نه تنها مغایر با دموکراسی، موازین حقوقی و آزادی ها نیست؛ بلکه هدف دفاع از این ارزش ها و تقویت آنها است. 
اردوغان با تمجید از ایستادگی مردم ترکیه در برابر کودتاگران گفت: نام کسانی که پس از سرکوب کودتا برای دفاع از دموکراسی ترکیه همچنان با گذشت چند روز در همه شهرهای ترکیه میادین را ترک نکرده اند، با حروف طلایی در تاریخ ثبت خواهد شد.
 
رئیس جمهور ترکیه همچنین از نیروهای پلیس به ویژه  پلیس آنکارا و نیروهای مرکز عملیات ویژه پلیس که قاطعانه با حملات سنگین کودتاگران مقابله کردند، تمجید کرد. 

وی با دفاع از اتخاذ تدابیر ویژه پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه گفت: کشورهای اروپایی پس از مواجه شدن با حملات کوچک تروریستی تدابیر مشابهی اتخاذ می کنند، کسانی که در برابر اقدامات کشورهای اروپایی سکوت کرده اند، به هچ وجه حق ندارند از ترکیه و تصمیماتی که ما گرفته ایم، انتقاد کنند، آنان ابتدا باید رفتارهای خود را اصلاح کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار